השבוע שבין ה-4.12.20 ל- 10.12.20 אצל שכנינו הפלסטינים

עיקרי הסקירה-

*- מתגברים גילויי האלימות והעימותים עם צה"ל באיו"ש, למרות חידוש התיאום הביטחוני והעברת כספי המיסים לרש"פ. ברקע, מחפשת הרש"פ דרכים לעקוף את החוק הישראלי המחייב ניכוי הכסף שזו מעבירה למחבלים, מכספי המיסים.
*- על רקע הליך הבחירות הפנימי להנהגת החמא"ס, דווח על השלמת בחירת הנהגת אסירי החמא"ס בבתי הכלא. בתוך כך, דווח, כי רעולי פנים חטפו/ עצרו פעיל חמא"ס צבאי במחנה הפליטים נוציראת שברצועה.
*- על רקע התפשטות מחלת הקורונה, מחליטה הרש"פ להטיל סגר לשבוע על מספר מחוזות גדולים, ובהם, שכם וחברון. הסוחרים בשכם טוענים לאפלייה לעומת ראמאללה, בירת הרש"פ, ומנגד מגוננים אנשי הפת"ח בשכם על ההחלטה. ברצועה הוחלט על סגר לסוף השבוע, לאחר שבתחילת השבוע דווח על מיצוי מלאי הערכות לבדיקת קורונה באזור.
*- המשך גילויי אנרכיה באיו"ש וברצועה. הרוג ושישה פצועים במחנה הפליטים טול כרם, לאחר קריסת קו חשמל, בשל ירי באוויר במהלך קבלת פנים לאסיר משוחרר.

ובהרחבה:

אם חשב מישהו שהחלטת הרש"פ לחדש את קשרי התיאום עם ישראל ולקבל את כספי המיסים המוחזקים על ידה תוריד את מפלס המתיחות בשטח, הרי שהשבוע הנוכחי, הוכיח שדווקא ההיפך קורה, ואין ספק שחל גידול של ממש בהיקף העימותים האלימים בשטח. מלבד המוקדים הקבועים כמו בכפרים קדום שבגזרת קלקיליה ובית דג'ן שממזרח לשכם, נרשמו השבוע עימותים עם חיילי צה"ל חלקם קשים ביותר בעוד לא מעט מקומות, כמו הכפר בית סירא, הסמוך למודיעין שלרוב נחשב לכפר שקט יחסית. לצד זאת, בלטו התפרעויות של תושבי הכפרים אלמע'יר וכפר מאלכ, באזור ציר אלון שם נרשם הרוג פלסטיני, נער מהכפר אלמע'יר, שזכה להלוויה צבאית בראמאללה, טרם שגופתו הועברה לקבורה בכפר. עימותים אלימים נרשמו גם במהלך פעילות מעצרים בשכם, ג'נין קלקיליה וראמאללה, כאשר בד'נין סיפקו הפלסטינים תמונות קשות של ג'יפים צבאיים עולים באש, כתוצאה מבקבוקי תבערה שהושלכו עליהם מטווח קרוב.
התפרעויות קשות עוד יותר נרשמו במחנה הפליטים קלנדיה, שם נפצעו 6 חיילי צה"ל במבצע מסוערב, למרבה המזל באורח קל יחסית. 4 מהמיתפרעים נפצעו אף הם. שניים מהם באורח קשה. כן נהרג מחבל תושב מחנה אלאמערי, שניסה לבצע פיגוע דקירה במחסום קלנדיה ונורה ע"י כוחות האבטחה במקום.

הנה כתבה על העימותים בקלנדיה:

החלטת הרש"פ לחדש את קשרי התיאום מעוררת לא מעט ביקורת מצד החוגים הקיצוניים, אבל גם חנאן עשראוי הנוצריה מראמאללה, שנחשבה לנציגת הקו היותר מתון (יחסית) הודיעה על התפטרותה מהוועד הפועל של אש"ף במחאה על חידוש התיאום הביטחוני.
ברקע לדברים עושה הרש"פ מאמץ לחמוק מיישום החוק הישראלי הקובע שיש לקזז מכספי המיסים את הכסף שהרש"פ מעבירה לתשלום קצבאות למחבלים. בשבוע שעבר הסכימה ממשלת ישראל לדחות את מימוש החוק, ולהעביר לרש"פ את כל הכסף, תוך ביצוע המהלך רק בחודשים הבאים. עכשיו מציעה הרש"פ רעיון חלופי, ולפיו משפחות המחבלים לא תקבלנה קצבאות על פי הפיגועים, אלא שכל אחד מהמחבלים יוכר כעובד רש"פ או כגמלאי.
בכל מקום, הרש"פ השלימה השבוע את תשלום הקצבאות למשפחות המחבלים, האסירים וה"שהידים", באמצעות בנק הדואר, והודיעה על תחילת הקמת בנק ממשלתי שיהיה אחראי להבא לתשלום הקצבאות, נוכח חשש הבנקים הפרטיים מסנקציות שתוטלנה עליהם, אם יעבירו את הקצבאות למחבלים ומשפחותיהם.
בד בבד, מודיעה הרש"פ, כי בעקבות קבלת הכספים מישראל, ישולמו בקרוב 600 מיליון ₪ מהחובות של הממשלה למגזר הפרטי, וכן תשולם עוד במהלך דצמבר יתרת השכר המעוכב של עובדי המנגנון הציבורי.
ובעזה חמא"ס שוב מאיימת בהסלמה על רקע מצוקת הקורונה (ראה פירוט בהמשך). על רקע זה הגיעה משלחת המודכ"ל המצרי לרצועה בניסיון להרגיע את המתיחות. במקביל, מבטלת החמא"ס את כל האירועים לציון יום ייסודה ותסתפק ב"ארועי אינטרנט". גם יום השנה לאינתפאדה הראשונה לא צויין בשטח, גם אם צויין בהבלטה באתרי החדשות.
בד בבד, דווח, כי בבחירות פנימיות של אסירי החמא"ס נבחר סלאמה קטאוי לראש ההנהגה של אסירי החמא"ס בבתי הכלא. קטאוי, תושב ביר זית מרצה עונש של 15 שנות מאסר מאז שנת 2009, בשל חברותו בחוליית חמא"ס שביצעה מספר פיגועי ירי באזור בנימין. קטאוי מחליף את מחמד ערמאן, מי ששילח מחבלים מתאבדים לפיגועים בישראל. כסגנו נבחר עבד אלנאצר עיסא ממחנה בלאטה, שמוחזק בכלא מאז שנת 1995, לאחר ששילח מחבלים מתאבדים, והכין מטעני נפץ, בהיותו יד ימינו של מוחי אלדין אלשריף, ראש החמא"ס באיו"ש, לאחר חיסול "המהנדס" יחיא עיאש.
בחירות אלה מהוות חלק מתהליך הבחירות הפנימי בשורות החמא"ס המתקיימות בימים אלה, בצל מחלת הקורונה בה לקה, ראש החמא"ס ברצועה יחיא סנואר, שסובל גם ממחלות רקע, ומצבו הבריאות אינו ברור. השבוע גם דווח על מות רעייתו של אחמד בחר, סגן יו"ר פרלמנט הרש"פ מטעם חמא"ס, ממחלת הקורונה.
וככל הנראה בלא קשר, דווח השבוע כי פעיל חמא"ס מנוציראת נחטף מביתו ע"י רעולי פנים. לא ברור מה הרקע?
ומכאן לקורונה, שממשיכה להתפשט הן באיו"ש והן ברצועה, כשמספר הנפטרים הרשמי בשני האזורים כבר עבר את האלף, וככל הנראה הוא אף גדול מכך.
בנסיון לעצור את הדבר הכריזה הרש"פ על סגר ל- שבוע במספר מחוזות: שכם, חברון, בית לחם וטול כרם. זאת, לצד סגרים וסגירת בתי ספר וחנויות במספר כפרים דוגמת בלעא, שבמחוז טול כרם ויאמון שבמחוז ג'נין. תושבים מאיו"ש מציינים, כי במקומות בהם הוטל סגר, לתושבים לא היתה בעיה של ממש לעקוף את זה. מנגנוני הרש"פ מגבירים את פעילות האכיפה והקנסות והשבוע הם עצרו זמר חתונות מטול כרם, לאחר שהופיע באירוע המוני.
ההחלטה על הסגר חשפה מחלוקת קשה ברש"פ, כאשר בתחילת השבוע התבטא ראש ממשלת הרש"פ מחמד אשתיה שמספר הנפטרים מקורונה באיו"ש לא מצדיק סגר כללי. למרות זאת, קיבל יו"ר הרש"פ אבו מאזן את עמדת שרת הבריאות והחליט כן להורות על סגר. החלטה זו עוררה שורה של תגובות מחאה בעיקר מצד הסוחרים בחברון, שטענו לאפליית מחוזות הפריפריה, לעומת ראמאללה, בה מתגוררת הנהגת הרש"פ. מנגד, הפת"ח בשכם מפרסמת הודעת תמיכה בהחלטה על הסגר, ומציינת שלא ניתן להימנע מצעד זה.

הנה תמונות מההפגנה בחברון.

וברצועת עזה, החליטו שלטונות החמא"ס על אכיפת סגר כללי בסוף השבוע הקרוב, לאחר שקודם לכן הודיעו אנשי החמא"ס שמלאי הערכות לבדיקת קורונה ברצועה אזל לחלוטין. בעקבות הכרזה זו הודיעה ממשלת יפן על תרומה של 50 אלף ערכות, אף כי לא ידוע מתי אלה תגענה בפועל, ובנוסף, ארגון הבריאות העולמי הכניס לעזה 19,500 ערכות, האמורות להספיק לשבוע על פי העיקרון שרק חולים ברמת סיכון גבוהה נבדקים.
לצד זאת, הגיע משלחת מטעם האיחוד האירופי לעזה, במטרה לעמוד על המצב ההומניטארי בצל הקורונה. ראשות המשלחת התחייבה לסייע בהכנסת חיסוני קורונה לרצועה. בנוסף, קיבלה איגרת מטעם עובדי הרש"פ מהרצועה שתשלום משכורתם הופסק ע"י הרש"פ, תוך בקשה לעזרתם.

הנה כתבה על הביקור:

לצד זאת, הזהיר אמיר מסחאל, יו"ר ועד עובדי אונר"א ברצועה, כי עובדי הסוכנות בכל 5 אזורי הפעילות (עזה, איו"ש, ירדן, לבנון וסוריה) יפתחו בקרוב בשביתה כללית נוכח האיום בקיצוץ שכרם, בעקבות המצוקה הכלכלית של הארגון. מסחאל הזהיר, כי מהלך כזה, משמעותו תחילת חיסול אונר"א ואיתה כל סוגיית הפליטים.
האנרכיה הביטחונית בשטחי הרש"פ ממשיכה במלוא העוז, ונראית לא רק במה שנוגע להתפשטות הקורונה, וקיום חתונות ואירועים. בלטה השבוע תקרית במחנה הפליטים טול כרם שם נהרג אדם ושישה נוספים נפצעו, במהלך קבלת פנים לאסיר. זאת, לאחר שכתוצאה מירי באוויר נפל קו חשמל ופגע בהם. בעקבות האירוע, מושל ג'נין אכרם רג'וב מפרסם גילוי דעת בו הוא אומר שהרש"פ אחראית למצב חוסר השליטה והאנרכיה שגובה חיים מדי יום, וקורא להתעשתות ואכיפת שלטון החוק.

הנה תמונות מחגיגת הירי שקדמה לנפילת קו החשמל:

לצד זאת שוב דווח על קרבות ירי בין חמולות בדרום העיר חברון ובעוטף ירושלים, ובמסגרת זו, נמסר על רצח תושב אלראם, על רקע סכסוך חמולות.
וגם הרצועה אינה בדיוק מחוז שליו, למרות שבחמא"ס מתהדרים כל העת בכך שהם שולטים באזור ביד ברזל. השבוע דווח על סכסוך חמולות אלים עם ירי ופצועים בתל סולטאן רפיח.
ועם כל אלה, נערכים באיו"ש לאירועי חג המולד בצל הקורונה. השבוע נערכו טקסי הדלקת עצי חג המולד בכל הערים הנוצריות הגדולות דוגמת ראמאללה ובית לחם, כאשר בטקס בבית לחם נשא דברים מחמד אשתיה שהדגיש בנאום שנשא באמצעות ה"זום", את נחישות הפלסטינים להגיע לעצמאות.

הנה תמונות מהטקס:

עד כאן להשבוע. חנוכה שמח, שבת שלום וחורף של בריאות לכולנו.

קרדיט: יעקב סבג – לשעבר יועץ לענייני ערבים ביחידות המנהל האזרחי בעזה ואיו"ש