על כדורגל ופוליטיקה

הכדורים שיצאו במהלך ההגרלה האירופית של מוקדמות מונדיאל 2022 השבוע סיפקו מפגש בין סרביה לבין קוסובו בבית 1. אולם בשל הסכסוך המתמשך בין השתיים מאז פרישתה החד צדדית של קוסובו ב-2008, כללי ההגרלה של אופ"א העבירו את קוסובו לשיבוץ אחר והיא מצאה את עצמה בבית 2, שם היא תפגוש לא פחות משלוש נבחרות מדינות שלא הכירו בעצמאותה – ספרד, יוון וגיאורגיה. כעת, עולה השאלה היכן יתקיימו המשחקים בין הנבחרות.

מאז שקוסובו הכריזה על עצמאות חד צדדית מסרביה ב-17 בפברואר 2008, הכירו בה 98 מהמדינות החברות באו"ם, כולל שבדיה, הנבחרת החמישית בבית 2. המדינה האחרונה שהכירה בקוסובו הייתה ישראל, וזאת במסגרת ההסכם השנוי במחלוקת שהוצג בבית הלבן לפני שלושה חודשים. מנגד, שלוש יריבותיה של קוסובו בבית 2 הקפידו עד כה שלא להכיר בעצמאות שלה – וזאת מאחר שהן רואות בכך הפרה של החוק הבינלאומי וכדי שלא לתת רוח גבית לבדלנים שעמם הן מתמודדות.

עבור גיאורגיה, הודעת העצמאות של קוסובו התרחשה כאשר המשבר סביב הפרישה של הבדלנים בדרום אוסטיה ואבחזיה מגיאורגיה הגיע לשיא, חצי שנה בלבד לפני הפלישה הרוסית שהביאה למלחמה בין המדינות. יוון חוששת שהכרה בקוסובו תשפיע על סוגיית קפריסין, על אף שבפועל היא מקיימת קשרים עם קוסובו ואף תמכה בהצטרפותה למוסדות בינלאומיים.

המתנגדת התקיפה ביותר לעצמאות קוסובו בתוך האיחוד האירופי היא ספרד, וזאת בקשר ישיר למגמות הבדלניות בקטלוניה, במיוחד מאז הניסיון הכושל של מנהיגי קטלוניה להכריז עצמאות חד צדדית באוקטובר 2017. עם זאת, בממשלה הסוציאליסטית במדריד לא פסלו את האפשרות שאם סרביה וקוסובו יגבשו הסכם הכרה הדדי שיסיים את הסכסוך, הם עשויים לשנות את עמדתם.

ההגרלה השבוע עוררה תהיות לגבי המיקום של המפגשים הצפויים בין קוסובו לבין ספרד וגיאורגיה בשל עמדתן לגבי עצמאותה של המדינה וייתכן שאופ"א תיאלץ להתערב בסוגיה. מנגד, יוון כבר התארחה בפרישטינה במסגרת ליגת האומות השנה וניצחה 1:2 בעוד שמשחק הגומלין באתונה הסתיים ללא שערים.

בתקשורת הספרדית מיהרו להעלות את האפשרות ששני המשחקים (ספרד מארחת ב-31 במרץ וקוסובו מארחת ב-8 בספטמבר) יתקיימו במגרשים נייטרליים, וגם בגיאורגיה סיפקו הערכות דומות לגבי המפגש הכפול (גיאורגיה מארחת ב-2 בספטמבר, קוסובו מארחת ב-12 באוקטובר).

כבר היו תקדימים לכך. במוקדמות יורו 2016, אוקראינה, שגם לא מכירה בעצמאות קוסובו, אירחה את הקוסוברים בפולין. בשנה שעברה, במוקדמות אליפות אירופה לנבחרות עד גיל 17, ספרד הייתה צריכה לארח את משחקי בית 5 שאליו הוגרלה גם קוסובו, אולם בשל התנגדות הספרדים להציג את הסמלים הלאומיים של קוסובו, המשחקים הועברו לשווייץ.

אג'ים אדמי, יו"ר התאחדות הכדורגל הקוסוברית, דחה על הסף את הרעיון שארצו לא תארח את ספרד בקוסובו. "כאשר הם המארחים, יש לספרד את הזכות לבקש לשחק במגרש נייטרלי. אנחנו רוצים לשחק אתם בפרישטינה", הדגיש. "למעשה, אנחנו יודעים שיש עוד שתי קבוצות בבית שלא מכירות בנו, אבל אפילו כעת ראינו בליגת האומות שליוונים לא הייתה בעיה לבוא לפה".

ריאל וברצלונה. לאומיות ספרדית מול לאומיות קטאלנית (צילום מסך) (צילום מסך)

קרדיט: ד״ר חיים איסרוביץ, ערוץ מבט עולמי בטלגרם