הענקת ״אות הערכה מבצעי״ ותעודות הערכה ליחידות צה״ל

דובר צה״ל מוסר כי אתמול (ג׳) קיבל ראש המטה הכללי, רב-אלוף אביב כוכבי, את המלצת הוועדה המטכ״לית, בראשות נשיא בית הדין הצבאי לערעורים, אלוף דורון פיילס ואלוף (מיל׳) יצחק (ג׳רי) גרשון, להעניק ״אות הערכה מבצעי״ ותעודות הערכה ליחידים, ליחידות ולמפקדות על פעילות מבצעית.

״אות הערכה מבצעי״ הינו אות שמוענק על ידי הרמטכ״ל כביטוי סמלי של הוקרה על מעשה בעל חשיבות עליונה, לחיזוקו של צה"ל, ואשר יש בו כדי לקדם באופן ניכר את ביטחון המדינה.

השנה, לראשונה, החליט הרמטכ״ל להעניק אות זה בטקס חגיגי שעתיד להיערך מעתה בכל שנה. בטקס יוענקו האות ותעודות ההערכה ליחידות וליחידים בשל פעילויות מבצעיות ייחודיות, שהביאו לידי ביטוי את ערך הניצחון, החתירה למגע, יצירתיות וחדשנות, יוזמה ותעוזה תוך שיתוף פעולה בין-זרועי.

בחירת היחידות נעשתה על ידי ועדה, בה נכחו נציגים מאגף המבצעים, מחיל האוויר, מאגף התכנון, ממפקדת העומק ומאגף המודיעין.
הוועדה בחנה כ-50 מועמדויות שהוגשו מכל הגופים בצה״ל והגישה את המלצותיה לאישור ראש אגף המבצעים והרמטכ״ל.

טקס הענקת האות ותעודות ההערכה ייערך ביום ב', 21 בדצמבר 2020.

להלן מקבלי אות הערכה מבצעי מטעם הרמטכ״ל:
שייטת 7 (חיל הים)- על עשרות מבצעים מסווגים, במרחב מאוים ובחיכוך מעצמתי משתנה. הפעילות המבצעית חייבה השתנות והתחדשות בתפיסת ההפעלה ושימוש בשיטות פעולה חדשניות.
מבצע "חגורה שחורה" (פיקוד דרום, חיל האוויר, אגף המודיעין ושב"כ)- על תכנון מקדים קפדני, רב-זרועי ובין-ארגוני. מהלך הפתיחה, אשר כלל את חיסול הבכיר בגא״פ, היה יזום ומדויק. במהלך המבצע נעשה שימוש משמעותי במודיעין בזמן אמת, בוצעה הגנה על העורף ויירוט של 94% מהשיגורים מהרצועה, סוכלו 25 פעילי טרור, הותקפו כ-100 מטרות של ארגון הטרור גא״פ, והופעלה אש בתגובה מותאמת להתנהלות האויב. השפעתו של המבצע ניכרת לאורך זמן.
מבצע מסווג (אגף המודיעין ומוסד)- על הישג מבצעי משמעותי במערכה אל מול הטילים המדויקים.
• מבצע במסגרת המב״ם, המערכה שבין המערכות (אגף המודיעין, חיל האוויר, מוסד)- על שיתוף פעולה בין-זרועי ובין-ארגוני ועבודת איסוף מודיעין שהובילו למבצע מוצלח.
• התארגנות ומענה מבצעי לסוגיית התת-קרקע (יחידת יהל"ם, אוגדת עזה)- על שיתוף פעולה מוצלח בין היחידות שהוציא לפועל מבצעים רבים והישגים מבצעיים רבים ומשמעותיים אשר הביאו לאפקטיביות מבצעית בממד התת-קרקעי.
• גדוד האיסוף 636 (פיקוד מרכז)- על פיתוח שיטת הפעלה חדשנית שהובילה לתועלת מבצעית ייחודית, מיצוי מיטבי של כוח-האדם והשפעה מבצעית רבה על אוגדת יהודה ושומרון.
פעילות הגדוד בשנת 2020 הביאה לכ-250 סיכולים וסגירת מעגלים, לעומת כ-75 במהלך השנתיים שקדמו לה.
• גדוד 74, חטיבה 188 (פיקוד צפון)- על הפגנת יצירתיות, תעוזה ויכולת מבצעית בולטת בתקופת פעילותו בגזרת עזה. הגדוד פיתח טכניקות לחימה חדשניות לתקיפת מטרות ימיות ובכך הביא תועלת מבצעית רבה.
• שייטת 13 (חיל הים)- על סדרת מבצעים פורצי דרך בסביבה משתנה ומאתגרת. במבצעים אלו באו לידי ביטוי יצירתיות, חדשנות והשתנות מתמדת, מותאמת להשתנות סביבת הפעולה ולצורך המבצעי.
• מהנדס במפקדת קצין ההנדסה הראשי, אלוף-משנה ד׳ (זרוע היבשה)- על הפגנת יצירתיות וחדשנות במציאת פתרונות מהירים, יעילים ופורצי דרך לצרכים מבצעיים ובאתגרי התת-קרקע. אלןף-משנה ד׳ מגלה מעורבות אישית ודבקות במשימה ורותם עימו את פקודיו ועמיתיו למציאת מענה חדשני ואפקטיבי לאתגרים המשתנים.

להלן מקבלי תעודות הערכה ייחודיות מטעם הרמטכ"ל:
• לוחמי הגנה אווירית, סמל-ראשון דוד סימסה וסמל-ראשון נועה חמילבסקי (חיל האוויר)- על גילוי תושיה, יוזמה, קור רוח ומנהיגות בקבלת החלטות מעבר לתחום הכשרתם, והביאו להישג מבצעי רב-חשיבות.

אות הערכה מטעם הרמטכ"ל – ויקיפדיה

קרדיט לתמונה: ויקיפדיה קרדיט לדיווח: דובר צה"ל