הארכיון הארקטי העולמי: פרויקט אכסון דיגיטלי של אלפי יצירות נורבגיות

"תעודת ביטוח תרבותית": המוזיאון הלאומי של נורבגיה השלים לאחרונה אכסון דיגיטלי של מאות אלפי היצירות שלו, ובהן הציור המפורסם "הצעקה" של אדוארד מונק, בתוך מכרה ישן שהפך לכספת שתשמור על פריטי האומנות יקרי הערך למשך מאות שנים מפני אסונות אפשריים בעולם.

הארכיון הארקטי העולמי הוקם בשנת 2017 על ידי חברת הטכנולוגיה Piql בתוך מכרה פחם בעומק של 300 מטר מתחת לאדמה באי שפיטסברגן שבארכיפלג סבלברד באוקיינוס הארקטי במטרה "להגן על פריטי התרבות החשובים ביותר של העולם".

מדובר בפרויקט מקביל לכספת הזרעים העולמית, שגם נמצאת בסבלברד מאז 2008 ומאכסנת בתוכה כמיליון דגימות של גרגרים וזרעים כגיבוי למקרה של אסון כבד שיפגע באנושות, החל מפיצוץ גרעיני ועד מגפות קטלניות ושינויי אקלים.

במסגרת שיתוף הפעולה עם המוזיאון הלאומי, יותר מ-400 אלף פריטים – בהם ציורים, צילומים וטקסטים – נסרקו והפכו לקודים של QR. הקודים הודפסו על פני סלילים של סרט צילום פוליאסטר 35 מ"מ שאליהם צורפו הנחיות כיצד לפענח את הקודים. על פי אנשי המוזיאון, התנאים היבשים בתוך הכספת יאפשרו לסרטים לשרוד 500 שנה, וייתכן אף אלף שנה.

"יש לנו במוזיאון הלאומי עבודות מימי קדם ועד היום", אמרה מנהלת המוזיאון, קארין הינדסבו. "אנחנו עובדים על פי אותה נקודת הנחה גם לגבי העתיד. האוסף אינו רק שלנו, אלא שייך לדורות הבאים. באמצעות אכסון של כל האוסף בארכיון הארקטי, אנחנו מבטיחים שהאומנות תהיה בטוחה במשך מאות שנים".

Inside the secret Norwegian vault protecting humanity's vital documents

קרדיט: ד״ר חיים איסרוביץ, ערוץ מבט עולמי בטלגרם