תעשיית הנשק העולמית ממשיכה לפרוח בכל מצב ובכל תנאי

המכירות של 25 החברות הגדולות בעולם לייצור אמצעי לחימה ואספקת שירותים צבאיים הגיעו ל-361 מיליארד דולר בשנת 2019, גידול של 8.5 אחוזים לעומת השנה הקודמת – כך עולה מהדוח החדש של מכון שטוקהולם למחקרי שלום בינלאומיים (SIPRI) שפורסם היום.

Stockholm International Peace Research Institute - Wikipedia

החברות האמריקאיות ממשיכות לשמור על השליטה בשוק המכירות הביטחוניות, כאשר את הרשימה מובילות לוקהיד מרטין, בואינג, נורת'רופ גרומן, ריית'און וג'נרל דיינמיקס. בסך הכל, 12 מתוך 25 החברות ברשימה הן אמריקאיות והן ביצעו 61 אחוז מכלל המכירות במהלך 2019.

לראשונה, כוללת הרשימה נתונים על המכירות של החברות הסיניות, שרשמו עלייה של 4.8 אחוזים במכירות, כאשר שלוש מתוכן נמצאות בעשרת המקומות הראשונים – תאגיד התעשייה האווירית (מקום 6), קבוצת הטכנולוגיה האלקטרונית של סין (מקום 8) וקבוצת התעשיות הצפונית של סין (מקום 9). נציגה נוספת היא קבוצת התעשיות הדרומית של סין במקום ה-24. לפי מחברי הדוח, ייתכן שיש חברות סיניות נוספות שהיו יכולות להיכנס לרשימה, אולם אין עליהן מספיק מידע.

שש חברות ממערב אירופה מופיעות ברשימה – BEA (מקום 7) ורולס-רויס (23) מבריטניה, לאונרדו (12) מאיטליה, ת'אלס (14) ודאסאו (17) מצרפת, ואיירבוס (13) – והן היוו 18 אחוז מכלל המכירות. דאסאו הצרפתית רשמה זינוק במכירות של 105 אחוז, וזאת בעיקר בשל העלייה במכירות של מטוס הקרב ראפאל.

מרוסיה נכנסו שתי חברות – אלמז-אנטיי (15) ותאגיד בניית הספינות (25) – עם 3.9 אחוזים מכלל המכירות. נציגה חדשה לחלוטין היא EDGE מאיחוד האמירויות, תאגיד של יותר מ-25 חברות קטנות, שהגיע ל-1.3 אחוזים מכלל המכירות.

נתון נוסף שעולה מהדוח החדש הוא ש-15 היצרניות המובילות זוכות לנוכחות ב-49 מדינות באמצעות חברות משנה בבעלותן, מיזמים משותפים ומתקני מחקר. המובילה היא ת'אלס עם 67 ישויות ב-24 מדינות מחוץ לצרפת ואחריה איירבוס עם 41 ישויות ב-24 מדינות מחוץ לצרפת, גרמניה וספרד.

בריטניה, אוסטרליה, ארה"ב, קנדה וגרמניה מארחות את המספר הגדול ביותר של ישויות של יצרניות זרות ואחריהן נמצאות סעודיה (24), הודו (13), סינגפור (11), איחוד האמירויות (11) וברזיל (10). בישראל יש נוכחות של בואינג, לוקהיד מרטין ויונייטד טכנולוגיות.

TURKISH DEFENCE WEAPONS INDUSTRY-COMMENTS FROM ANALYSTS WORLD - TURKISH ARMY - YouTube

קרדיט: ד״ר חיים איסרוביץ, ערוץ מבט עולמי בטלגרם