האו"ם בהסכמת החות'ים יתקן מכלית דולפת בחופי תימן מחשש לאסון אקולוגי

זוכרים את המכלית האיראנית התקועה מול חופי מחוז חודיידה במימי הים האדום שבצפון מערב תימן ובקרבה כמיליון חביות נפט והיא כבר דולפת ומאיימת באסון אקולוגי ללא תקדים , לא רק בקרבתה , אלא בכל המדינות השוכנות לחופי הים האדום.

האו"ם ניסה להתערב ולתקן את הדליפה על חשבונו, אך החות'ים, בהוראה איראנית,סיכלו כל ניסיון שכזה. 

לאחרונה, ככל הנראה, עקב רצון איראני להצטייר באורח מתון יותר בעיני ממשל ביידן הנכנס שינו את דעתם והם,ככל הנראה, הורו לחות'ים לאפשר לאו"ם לבצע את התיקונים הנדרשים על מנת למנות אסון אקולוגי בקנה מידה עצום.

גם ערוץ הטלגרם של דורון פסקין עדכן באמצע חודש ספטמבר האחרון כדלקמן :

הפצצה המתקתקת של ים סוף – החשש מאסון אקולוגי חמור בים האדום גובר

"כתם נפט" זוהה בסמוך למכלית נטושה מול החוף המערבי של תימן, כך הזהירה אמש ערב הסעודית את האו"ם. מכלית ה- FSO Safer, שבעבר שימשה לייצוא הנפט הגולמי המופק בתימן, עוגנת מול חופי נמל עיסא בעיר אלחודיידה כשבמטענה כ- 1.1 מיליון חביות נפט. הספינה בת ה-45 ננטשה מאז תחילת מלחמת תימן בשנת 2015 והמורדים החות'ים הנאמנים לאיראן מסרבים לתת למומחי האו"ם גישה אליה. באחרונה דווח כי המכלית ללא פעולות תיחזוק נמצאת במצב רע עם צינורות רבים חלודים ומים בחדר המנועים. במידה שהנפט ידלוף לים הנזק האקולוגי בתימן אך גם בסעודיה יהיה אדיר וייקח שנים רבות לשקמו.

אין ספק שהפיצוץ בנמל ביירות בחודש שעבר ביחד עם הלחץ שמפעילה סעודיה בנושא, מגביר את ההתעניינות העולמית במכלית הנטושה ומקרב את הפתרון. לפני מספר שבועות החות'ים אף הסכימו כי משלחת מומחים בינלאומית תבדוק את המכלית אך בסופו של דבר ביטלו את הביקור.

גורם רשמי בחברת התימנית "Safer" אמר כי "נודע לנו באופן רשמי על הכוונה לבצע הערכה ותחזוקה קלה בספינה העוגנת בחופי צפון מערב תימן", מבלי לציין מי הודיע ​​על כך לחברתו.

המקור שאל על לו"ז תחזוקת האניה והיקפה והוסיף: "האם הם הבהירו  עם החות'ים מה הולכים לעשות, או שמא נקודה זו תהיה עניין של מחלוקת עתידית, לפני תחילת התיקונים עצמם או במהלכם?"
סוכנות העיתונות הסעודית ציטטה את המקור שהזהיר כי "המכלית נמצאת בסכנה, והסכנה תימשך כל עוד נפט גולמי יישאר על סיפונה."

המקור ציין כי "מה שיעצור את הסכנה הוא ריקון המכל הצף מתכולתו".

ביום רביעי הודיעה המיליצייה החות'ית כי חתמה על הסכם עם האומות המאוחדות להעריך ולתחזק בדחיפות את המכלית התקועה, לאחר מספר שנים של סירוב.

מיליציית החות'ים הודיעה בעבר מספר פעמים על הסכמתה לתחזק את מיכל הנפט הצף הנושא כמיליון ו -140 אלף חביות נפט, אך היא נסוגה בכל פעם מחדש, לאור האשמות מצד הממשלה הלגיטימית כי המיליציות משתמשות במכלית כפצצת זמן לסחיטת הקהילה הבינלאומית.