מקורות: אמריקה נזפה בטורקיה במהלך ישיבת מדינות נאט"ו

חמישה דיפלומטים ובכירים  אמרו לסוכנות הידיעות רויטרס כי שר החוץ האמריקני מייק פומפאו ניצל את פגישתו לאחרונה בארגון האמנה הצפון-אטלנטית (נאט"ו) כדי למתוח ביקורת על טורקיה ואמר כי רכישתה של מערכת נשק רוסית היא "מתנה" למוסקבה .

דיפלומטים ובכירים, שדיברו בתנאי אנונימיות בגלל סודית השיחות, אמרו כי פומפאו אמר במהלך הפגישה, שהתקיימה בטלוויזיה במעגל סגור ,ביום שלישי שעבר, כי טורקיה מערערת את ביטחון נאט"ו ויוצרת חוסר יציבות במזרח הים התיכון בסכסוך עם יוון וקפריסין בנוגע למשאבי הגז.

ספינת קידוחים טורקית, בליווי ספינות מלחמה, באזור מזרח-ים תיכוני שנוי במחלוקת עם יוון

קיימים חילוקי דעות ישנים בין ארצות הברית לטורקיה, שתי חברות נאט"ו, בנוגע להתערבות הצבאית של אנקרה בסוריה ובלוב, אך הצהרותיו של פומפאו מדגישות את עומק המתח ב-"נאט"ו ", שלדעת מומחים רבים מחליש את הברית הזו באופן חמור.

פומפאו אמר לעמיתו הטורקי, מבולוט קוווסוגלו, כי טורקיה עשתה טעות בעצם שליחת שכירי חרב סורים ללוב, כפי שדיווח משרד ההגנה האמריקני בחודש ביולי האחרון, וגם עשו טעות בשליחת שכירי חרב לסכסוך באזור נגורנו קרבאך .

הדיפלומטים אמרו כי נאומו של פומפאו הביא את בעלי ברית אחרים בפגישה, כולל צרפת, יוון ואפילו לוקסמבורג הקטנטנה, להתגולל גם הם  על טורקיה. מה שהכעיס מאוד את  דבוטוגלו שהאשים מנגד את אלו שתקפו אותו.

הטון של השיחה בפגישה תואר כ"מדוד ", אך למעשה הוא היה " יותר  אגרסיבי" מהמקובל בישיבות הברית.

דיפלומט ציטט את שר החוץ הצרפתי, ז'אן-איב לה דריאן, באומרו כי אחדות הברית "אינה אפשרית אם בעל ברית מחקה את פעולות רוסיה", כשהוא מתייחס למוסקבה שמניעה מלחמות פרוקסי על ידי שליחת שכירי חרב.

מצעד צבאי של שכירי חרב טורקיים בלוב (ארכיון)

בכיר אמריקני מצדו אמר כי היה "דיון גלוי מאחורי דלתות סגורות", אך הוא סירב לפרט.

הבכיר הוסיף כי "ארצות הברית דחקה בטורקיה, בכמה הזדמנויות, לפתור את סוגיית ה- S-400 (מערכת הגנ"א רוסית), להפסיק להשתמש בלוחמים סורים בסכסוכים זרים ולהפסיק פעולות פרובוקטיביות במזרח הים התיכון."

שר החוץ הטורקי מצדו אמר היום, יום חמישי, כי הוא אינו יכול להגיב על המתרחש בישיבת נאט"ו משום שהיא הוגדרה כ-"סודית".

חלקים ממערכת ה- S-400 הרוסית הגיעו לטורקיה בשנה שעברה

הוא הוסיף באירוע ציבורי: "חילוקי הדעות בין שתי המדינות (טורקיה וארצות הברית) והנושאים המרכזיים רק הובהרו … היינו צריכים לקנות מערכת נשק מרוסיה, כי לא הצלחנו לעשות זאת מבני בריתנו."

בנוסף, מקורות טורקיים המעורים במתרחש בפגישה אמרו כי פומפאו השמיע "האשמות לא צודקות", כלשונם, וכי אין חזית מאוחדת נגד טורקיה. המקורות אמרו ל"רויטרס " כי טורקיה הראתה גם נכונות לנהל שיחות עם יוון בנוגע למזרח הים התיכון ללא תנאים מוקדמים.

מנהיגי האיחוד האירופי ישקלו להטיל סנקציות על טורקיה, שעל אדמתה נמצאים ראשי נפץ גרעיניים אמריקאים, בגלל סכסוך הגז במזרח הים התיכון מה -10 בדצמבר בשנה שעברה.