כלכלת הצללים: כך חיזבאללה בנה את כלכלתו בלבנון במשך 40 שנה

חיזבאללה הצליח להקים כלכלה מקבילה, וארסנל צבאי וחברתי של כסף איראני, שקיבל מאז שנות השמונים ועד שהמפלגה הפכה, למערכת כלכלית מחוץ למגזר הבנקאות הלבנוני.
יחד עם זאת, הלחץ הבינלאומי על טהרן, גרם לחיזבאללה להפחית את הנטל על איראן, על ידי ניצול המערכת הלבנונית בכמה אמצעים לא חוקיים.
לקח לחיזבאללה כמעט 40 שנה, להקים ולטפח ישות עצמאית בתוך לבנון, גם אם נאמנותו הייתה לכוחות שמחוץ ללבנון, קרי איראן, שתמכה ותמכה בחיזבאללה, עד שהפכה למערכת משולבת, שחיה מחוץ למוסדות הלבנוניים הרשמיים.
הכלכלה המקבילה הוקמה ממוסדות חברתיים, בריאותיים וחינוכיים, המסייעים לארגון הצבאי שלו, והסתמכו בעיקר ובאופן ישיר על מימון איראני, עם הצהרה רשמית של מזכ"ל חסן נסראללה, שהודה פעם אחת כי כל כספו, משכורות חבריו ותקציבי מוסדותיו מגיעים מאיראן.
עלות כל אלה נאמדת בשנים האחרונות בכ-600 מיליון דולר לשנה. תמיכה זו תרמה לכיסוי הוצאותיו הכספיות מבחינת הצרכים החומריים והצבאיים, בנוסף לסיוע סוציאלי למשפחות לוחמיו.
יחד עם זאת, חיזבאללה נהנה מהמתקנים החיוניים של מדינת לבנון, למימון כלכלתו המקבילה, כמו נמלי הים, היבשה והאוויר שדרכם נכנסה הסחורה, מבלי לשלם מכס למדינה.
בנוסף להברחות דרך סניפים לא חוקיים, הדבר מנע מהאוצר הלבנוני הכנסות ממכס, ובכך גרם לירידה תמידית ביתרות מטבע החוץ של הבנק המרכזי של לבנון. בינתיים, חיזבאללה אימץ מערכת מוניטרית, המבוססת על מתן דולרים באמצעות שירות הכספומט שלו.
שגריר לבנון לשעבר, הישאם חמדאן, אמר בהצהרותיו לאל-ערביה.net כי חיזבאללה הוא ארגון המזוהה עם איראן ומקבל ממנה מימון, ובכך מבקש ליהנות מהמערכת הלבנונית בכדי להעצים את כוחו התקציבי.
חמדאן הוסיף, כי בשלב מסוים הועבר כסף איראני לחיזבאללה במטוס ללבנון, לאחר שמערכת הבנקאות הלבנונית היתה, תחת פיקוח למניעת מימון טרור.
כספים אלה שימשו למימון פרויקטים בריאותיים, חברתיים וצבאיים למפלגה, ולרכישת ציוד לפיתוח יכולותיה הלוגיסטיות. וכל זה מתרחש מחוץ לכלכלה הלגיטימית המיוצגת על ידי המגזר הבנקאי. זה מה שהאנליסטים הגדירו ככלכלה שחורה בתוך לבנון, ושגרמה להתמוטטות של הכלכלה הלבנונית.

חיזבאללה נכנס לתקופת בידוד בין לאומי, כלכלי ודיפלומטי ולא מהקורונה - Nziv.net

קרדיט:עמרם אלמליח מקבוצת נציב