השבוע שבין ה-27.11.20 ל- 3.12.20 אצל שכנינו הפלסטינים

עיקרי הסקירה-

*- דריכות הן ברש"פ והן בארגוני הטרור לקראת כניסת הנשיא החדש לבית הלבן. על רקע זה, לא נעשה ניסיון להגיב בירי רקטות מהרצועה לאחר חיסול המדען האיראני, ויו"ר הרש"פ יצא למסע מדיני שכלל את ירדן ומצרים.
*- מגפת הקורונה מתפשטת בקצב מואץ בעזה ואיו"ש, מה שמעורר דיון מחודש בשאלה האם להטיל סגר כולל על אזורים אלה, על אף המצוקה הכלכלית.
*- ישראל העבירה לרש"פ כמעט 3.8 מיליארד ₪, כספי המיסים המוקפאים, ודחתה את ניכוי 600 מיליון ₪, בשל המשך העברות קצבאות למחבלים ומשפחותיהם לחודש הבא. הרש"פ תשלם לעובדיה משכורות מלאות ואת הכסף שהיא חבה להם בשל התשלום החלקי של המשכורות לעובדים בחודשים האחרונים. חמא"ס תסתפק בתשלום משכורות חלקיות, בניגוד לאונר"א שאמרה שתשלם משכורות חלקיות, ולבסוף הצליחה לממן תשלום שכר מלא לעובדיה.
*- המשך גילויי אנרכיה. קרוב משפחה של בכיר ברש"פ מאיים על עובדי אתר אינטרנט חדשותי בנקמה בעקבות פרסום ביקורת על קרובו הבכיר. עימותים וירי בין מנגנוני הרש"פ לפעילי פת"ח בשכם, לאחר חגיגה לכבוד אסיר משוחרר.

ובהרחבה:

דווקא השבוע הנוכחי, שהחל בידיעה על חיסול ראש תכנית הגרעין האיראנית, לא נפתח כקודמיו במטח טילים על ישראל (אולי בגלל שלא היו מספיק ברקים). איראן שכידוע מחזיקה בחיל מצב קדמי בגבול הדרומי של ישראל בדמות הג'יהאד האסלאמי, לא הייתה מוותרת על ההזדמנות להטריד את תושבי ישראל, בלא לשלם מחיר מצידה, מה שאומר שהציפייה לכניסת הנשיא החדש לבית הלבן בהחלט משפיעה על השטח.
לא רק האיראנים ממתינים לנשיא החדש בציפייה דרוכה, גם הפלסטינים, ועל רקע זה, יצא יו"ר הרש"פ אבו מאזן למסע מדיני בירדן ומצרים, לאחר תקופה ממושכת בה הסתגר בחווילתו בראמאללה, מפחד מגפת הקורונה. לירדן יצא אבו מאזן במסוק שנשלח אליו ע"י המלך עבדאללה, ולאחר הפגישה עם המלך הירדני הוא הגיע לקהיר לפגישה עם נשיא מצרים מחמד אלסיסי, תוך שהוא מעלה פעם נוספת את הקריאה לכינוס ועידת שלום במזרח התיכון.
לאחר ביקור אבו מאזן, זימנו אנשי המודכ"ל המצרי בדחיפות משלחת מטעם החמא"ס בעזה לבחינת אפשרות לחדש את שיחות הפיוס הפנים- פלסטיני, שיחות שנקלעו למשבר עם ההודעה של הרש"פ בדבר חידוש התיאום הביטחוני והאזרחי מול ישראל. על רקע זה, הכריז ח'ליל אלחיה מבכירי החמא"ס, שחמא"ס מסכימה אוטומטית לבחירות בכל פורמט שיהיה, אם כי מטרתה היא שהבחירות תתנהלנה בו זמנית לנשיאות הרש"פ, המועצה המחוקקת והמועצה הלאומית הפלסטינית של אש"פ.
וגם השבוע התרחבה התפשטות מגפת הקורונה באיו"ש ובעזה, בקצב מהיר, וכמעט עד אובדן שליטה, כשמספר החולים והמתים המדווחים הוא כבר כמעט פי 2 מישראל, וזאת על אף שהיקף הבדיקות מצומצם בהרבה, ושיעור החיוביים מבין הנדבקים הינו בן 25% – 30%. יתר על כן, בשל המצוקה הרבה, וגם כדי למתן את הביקורת הפנימית והלחץ החליטו אנשי החמא"ס בעזה להגביל את ביצוע הבדיקות לאוכלוסיות בסיכון וצוותי רפואה בלבד. מוסא סמאכ, סגן ראש ממשלת החמא"ס האזרחית, והאיש החזק בממשלה הזו, העריך שלא יהיה מנוס מסגר של שבועיים, ואמר שהחלטה סופית תתקבל בסוף השבוע. ברקע, דווח כי גם יחיא סנואר, ראש החמא"ס ברצועה נדבק בקורונה. לטענת אנשי החמא"ס הוא מרגיש טוב וממשיך בעבודה מהבית, אך ידוע שסנואר חלה בסרטן בהיותו בכלא והחלים, מה שהופך אותו לחולה בסיכון. יש למה לקוות.

הנה כתבה על מצב הקורונה ברצועה:
מתפשטת הקורונה בקצב מהיר ביותר, וכך גם מספר המתים. בחלק מבתי החולים מדווח על הגעה לסף יכולת קליטת חולים. על רקע זה, נשמעים גם באיו"ש הערכות שלא יהיה מנוס מסגר כללי, ולא רק סגרים נקודתיים כפי שהרש"פ מבצעת עתה. מחמד אשתיה, ראש ממשלת הרש"פ, התחייב שהרש"פ תחתור להשגת חיסונים לכלל האוכלוסייה בקרוב, ובמסגרת זו דווח על מגעים לרכישת החיסון הרוסי ספוטניק שהוזמן ע"י בית חולים הדסה.
בתוך כך, משפיעה המגיפה על האווירה לקראת חגי המולד, שנראה שהשנה יתנהלו בהיקף מצומצם ביותר, ובאופן לא חגיגי. השבוע החלו האירועים המקדימים בטקס מיוחד של הגעת שיירת שומר האדמות הקדושות- "הקוסטוס" מירושלים לבית לחם ועריכת תפילה מיוחדת בכנסיית המערה.

הנה תמונות:

ואחרי כל אלה, ברש"פ מביעים סיפוק רב, לאחר שישראל העבירה לרש"פ את כספי המיסים שהיא גבתה עבורה בחודשים האחרונים בסך 3.768 מיליארד ₪, תוך דחיית הניכוי בסך 600 מיליון בשל תשלום קצבאות למחבלים ומשפחותיהם בידי הרש"פ לחודש דצמבר וגם אז זה יתבצע בהיקף של 50 מיליון ₪ לחודש. בעקבות העברת הכסף, תשלם הרש"פ לעובדים מאיו"ש שכר מלא ואת מלוא ההפרשים מהשכר החלקי שקיבלו בחודשים האחרונים. בעזה, לעומת זאת, יקבלו העובדים רק 75% מהשכר, מה שמעורר הרבה זעם מחוגי הפת"ח ברצועה.
גם העובדים באיו"ש לא ממש מרוצים, לאחר שהבנקים שהסכימו לדחות את גביית תשלומי החובות של העובדים בתקופה האחרונה, הודיעו שלא יוותרו הפעם וידרשו את כל הכסף המגיע להם, צעד שמשמעותו שבבנק יגלו העובדים סכום קטן בהרבה מזה שלו ציפו. איגוד המורים באיו"ש, כבר הכריז בעקבות זאת על סכסוך עבודה.
במקביל, הודיע האיחוד האירופי כי יעביר לרש"פ 9 מיליון יורו למימון אשפוז חולים מאיו"ש ועזה בבתי חולים במזרח ירושלים.
במקביל, הודיעה ממשלת חמא"ס בעזה, כי בשבוע הבא תשלם לעובדיה חצי משכרם, בדומה למה שקיבלו העובדים בחודשים האחרונים. יצוין, כי השבוע נכנס לרצועה גם הכסף הקטארי בסך 10 מיליון דולר, וחלוקתו תחל היום – ה- 3 בדצמבר.
לצד זאת, הודיעה הנהלת אונר"א, כי למרות האיום המוקדם, בכוונתה לשלם ל- 28 אלף עובדיה שכר מלא כבר ביום ראשון הקרוב. קודם לכן, טענה הסוכנות שאין בידה משאבים לכך, ורבים מהעובדים יקבלו רק מחצית משכרם, מה שעורר מחאה קשה, והביא את פיליפ לאזאריני – נציב אונר"א העולמי, בדחיפות לעזה לשיחות עם נציגי העובדים מטעם החמא"ס והרש"פ, ולקיים מסיבת עיתונאים, בה קרא למדינות העולם לסייע לסוכנות נוכח מצוקתה הכלכלית. אציין שאונר"א מתמחה בהצגת מציאות משברית בכל זמן נתון, באמצעות זאת, היא מצליחה לגייס עשרות מיליוני דולרים בקביעות ממדינות ערב ואירופה.

הנה תמונות ממסיבת העיתונאים של לאזאריני:

ועוד במישור הכלכלי. השבוע טענו אנשי הפת"ח והרש"פ שהחמאס מונעת הכנסת מוצרי חלב ממפעלי החלב באיו"ש- ג'נידי וג'בריני, כדי להגן על היצרנים העזתיים למרות ההסכמה ששני האזורים- איו"ש ועזה הינם יחידה כלכלית אחת. משרד הכלכלה העזתי הכחיש קיומו של איסור כזה, למרות שהוא בהחלט התרחש.
הפרשה הזו חושפת שתי סוגיות מרכזיות להכרת המציאות העזתית:
ראשית- בשנים האחרונות הצליחו אנשי החמא"ס להרחיב מאוד את הייצור החקלאי ואת התעשייה החקלאית ברצועה. הרבה מאוד מוצרים שבעבר לא גודלו ברצועה אלא יובאו אליה גדלים כיום באזור, דוגמת פירות, אבטיחים וכמובן גם ביצים ומוצרי חלב. בהיעדר מקורות תעסוקה, מהווה החקלאות באזור ענף חקלאי משמעותי.
שנית – השליטה במעבר הסחורות היחיד של הרצועה, כרם שלום, הינה המפתח לשרידות שלטון החמא"ס. מאות משאיות, המכניסות לרצועה כל סחורה כמעט, מניבות לקופת ממשלת החמא"ס ברצועה מאות מליוני שקלים (3,000 שקלים, אגרה ממוצעת למשאית, וכאמור מאות ביום).
ועוד מהרצועה. מוסא סמאכ, סגן ראש הממשלה האזרחית של החמא"ס ברצועה הזהיר השבוע את בעלי הגנרטורים הפרטיים ברצועה מכל ניסיון לגבות יותר מ2.5 ₪ עבור קוט"ש. זאת, למרות שבעלי הגנרטורים טוענים שמדובר בתעריף שאינו משתלם כלכלית. סמאכ ציין, כי ממשלת החמא"ס הקימה ועדת בדיקה שתפרסם מהו התעריף הריאלי. עד אז יגבו בעלי הגנרטורים רק את התעריף של 2.5 קוט"ש, ואם יתברר שאכן התעריף צריך להיות גבוה יותר הם יוכלו לגבות את ההפרש למפרע.
ובמישור הפנים: אחיינו של זיאד אבו עמרו, חבר ממשלת הרש"פ איים לפגוע בכתבי אתר החדשות האינטרנטי "דוניא אלוטן", לאחר פרסום כתבה המבקרת את התעלמותו והתעלמות יתר השרים העזתיים בממשלת הרש"פ מהפגיעה במשכורות העובדים העזתיים של הרש"פ. הנהלת האתר פנתה ליו"ר הרש"פ בדרישה להתערב.
ובאיו"ש, נמשכים גילויי אנרכיה. כך דווח על עימותים בין חמושים למנגנונים באזור ראס אלעין בשכם, לאחר שהחמושים פתחו בירי באוויר במסיבת קבלת פנים לכבוד אסיר שהשתחרר מהכלא. הנהגת הפת"ח באזור פרסמה הודעת התנצלות.
לצד זאת, דווח על פציעת ילדה כתוצאה מירי במהלך סכסוך חמולות בג'נין. ירי כבד התרחש גם בסכסוך חמולות בדרום העיר חברון.

והנה תמונות משכם: ירי באויר סתם ללא סיבה או סכסוך בלב רחוב סואן:

עד כאן להשבוע. שבת שלום וחורף של בריאות לכולנו.

קרדיט: יעקב סבג – לשעבר יועץ לענייני ערבים ביחידות המנהל האזרחי בעזה ואיו"ש