טורקיה "מחזרת" אחרי ישראל מחשש מהממשל העתידי בארה"ב

ממשל ביידן לא יקל על טורקיה כמו שהיה הממשל היוצא, וארדואן מוצא את מדינתו מבודדת יותר ויותר

ארגון הביון הלאומי (טורקיה) – ויקיפדיה

ראש שירות הביון הלאומי של טורקיה ניהל שיחות חשאיות עם בכירים ישראלים, כחלק ממאמץ יזום של טורקיה לנרמל את היחסים, כך אמרו גורמים יודעי דבר לאתר החדשות "אל-מוניטור".

בשיחה עם "אל-מוניטור" בתנאי שלא יזוהו בשמם, שלושה מקורות אישרו כי התקיימו פגישות בשבועות האחרונים עם האקן פידן שייצג את טורקיה לפחות באחת מהן, אך הם סירבו לומר היכן. ממשלות בדרך כלל מסרבות להגיב רשמית על נושאים הקשורים למודיעין.

יש לזכור כי על פי מקורות זרים אותו ראש הביון הטורקי עמד בעבר מאחורי פגיעה קשה במערכת הביטחון הישראלית לאחר שהסגיר לידי איראן סוכני ריגול רבים שפעלו למען ישראל באזור הגבול האיראני- טורקי .

אחד המקורות אמר, "התנועה [בין טורקיה לישראל] נמשכת", אך הוא לא פירט. לא היה אף שגריר באף מדינה מאז מאי 2018, כאשר טורקיה הראתה לשגריר ישראל את הדלת על התקפותיה העקובות מדם על עזה והחלטת וושינגטון להעביר את שגרירותה מתל אביב לירושלים.

לפי ההערכות, פידן כבר ערך כמה פגישות כאלה בעבר, על מנת לדון בין היתר בדאגות ביטחוניות משותפות בסוריה ובלוב, כפי שדווח לראשונה על ידי "אל-מוניטור", אך המקורות אמרו כי הסבב האחרון נועד במיוחד לשדרוג הקשרים חזרה לרמת שגריר.

באנקרה יש דאגה גוברת שממשל ג'ו ביידן הנכנס יהיה פחות מפנק עם הנאמנות הטורקית רג'פ טייפ ארדואן, שראה את טורקיה פועלת בשלוש פלישות נפרדות נגד הכורדים הסורים מאז 2016, שולחת כוחות ושכירי חרב סורים ללוב ואזרבייג'ן, וכן להסתכסך עם יוון במי הים האגאי ובמזרח הים התיכון. החשש הגדול ביותר הוא שבניגוד לנשיא דונלד טראמפ, ביידן לא יגן על טורקיה מפני סנקציות בגין רכישת טילי S-400 רוסיים ועבור תפקידה החשוב ביותר של המלווה הממלכתי הטורקי הלנק בנק שסחר בנפט איראני אסור בשווי של מיליארדי דולרים ובסחר בזהב איתה.

"השיקול הוא שהתנהגות טובה עם ישראל תזכה אותם בנקודות עם ממשל ביידן", אמר גורם מערבי שסירב להזדהות.

גאליה לינדנשטראוס, עמיתת מחקר בכירה במכון הישראלי ללימודי ביטחון לאומי, מסכימה שיש חלון הזדמנויות להפוך דף חדש. "הייתי חושבת שזה יהיה האינטרס של שתי המדינות לא להפריז במשמעות הצעד להחזרת השגרירים. מכיוון שהיחסים לא שונמכו בשנת 2018, מבחינת הפרוטוקול הדיפלומטי מדובר בצעד פשוט. "

"שתי המדינות יכולות להציג את זה כצעד רצון טוב לממשל ביידן הקרוב, שעשוי להיות מעוניין יותר בהרגעת המתיחות בין ישראל לטורקיה מאשר ממשל טראמפ, שכלל לא קידם את האג'נדה הזו", הוסיפה לינדנשטראוס בתגובות בדוא"ל לאתר "אל-מוניטור".

הקשרים המסחריים בין שתי המדינות – הנחשבות כמדינות הדמוקרטיות החילוניות היחידות במזרח התיכון, עד שארדואן שינה את מדיניותו – נותרו בעינם.

"כל עוד טורקיה תמשיך להיות המטה העולמי של חמאס היחסים עם ישראל לא יוכלו להשתקם במלואם" אומר אחד בספקנים.

ישראל טוענת כי מאות פעילי חמאס, ביניהם טרוריסטים אשר תכננו פיגועים נגד המדינה היהודית, קיבלו מאנקרה מקלט ובמקרים מסוימים אף פספורט טורקי. באוגוסט משרד החוץ את אנקרה אירח שני מנהיגי חמאס, בהם איסמעיל הנייה, ראש הלשכה המדינית של חמאס.

מצרים, שניהלה גם קשרים הדוקים עם טורקיה, מאז הדחתו של מוחמד מורסי, מאשימה באופן דומה את טורקיה בסיוע למתנגדיה – האחים המוסלמים.

למרות הצלחת טורקיה לבלום את השאיפות הכורדיות בסוריה, ולהציל את ממשלת ההסכמה הלאומית בלוב ממלתעותיו של היריב חפתר, ולסייע לאזרבייג'ן להביס את ארמניה, היא מצאה עצמה מבודדת יותר ויותר.

ישראל, מצרים, יוון וקפריסין התאחדו נגד פעולות קידוחי הגז המתמשכות של אנקרה במימי מזרח הים התיכון באמצעות שילוב של הסכמי שיתופי פעולה כלכליים וצבאיים.

באופן רחב יותר, ערב הסעודית, צרפת ואיחוד האמירויות הערביות פועלות נגד מאמציו של ארדואן להרחיב את ההגמוניה הצבאית של טורקיה ברחבי הלבנט, המגרב וקרן אפריקה.

החלטת איחוד האמירויות הערביות ובחריין ליצור קשרים דיפלומטיים עם ישראל -בסיוע וושינגטון  הותירה את טורקיה חסרת ידידות עוד יותר. ראש ממשלת ישראל בנימין נתניהו לא ימהר להשלים עם אנקרה בדיוק כשהוא מחזר אחרי אויביה במפרץ של טורקיה.

ארדואן שוחח עם מלך סעודיה סלמאן בן עבדול-עזיז אל סעוד ב-21 בנובמבר לקראת פסגת ה- G20 שנערך בסעודיה. גורמים רשמיים בטורקיה אמרו כי ארדואן ביקש את עזרתו לסיום חרם לא רשמי על סחורות טורקיות שמתחיל לגבות מחיר. היצוא של טורקיה לממלכה צנח ב -15% בספטמבר לעומת התקופה המקבילה אשתקד, החודש השלישי ברציפות של ירידות, כך דיווח בלומברג.

Turkey & Israel Engage In War Of Words Over "Jewish Nation-State Law" -  What's The Big Deal? | FinanceTwitter