יוון בצעה ירי חי של טילי נ"מ אס-300 במסגרת תרגיל צבאי. המסר שמאחורי

בירות, לבנון (22:00) – על פי הדיווחים, כוחות נאט"ו קיבלו בשבוע שעבר הצצה למערכת הנ"מ – S-300 מתוצרת רוסיה , במסגרת תרגיל של צבא יוון שנערך במזרח הים התיכון.

ביום ראשון דיווחו כלי תקשורת בטורקיה כי יוון ערכה ניסויים במערכת הרוסית בשיגורי טילים באי כרתים במזרח הים התיכון, הסמוך לחופי טורקיה, בין התאריכים 23-27 בנובמבר, וציינו כי אירועי ירי הטילים נערכו בנוכחות של אנשי צבא אמריקאים, גרמנים והולנדים.

ירי ניסיוני זה  מעלה כמה שאלות, במיוחד מכיוון שנאט"ו, ובמיוחד וושינגטון, מתנגדים בתוקף לרכישת מערכת S-400 הרוסית של טורקיה.

כלי תקשורת ביוון חשפו בעבר כי אתונה כבר ערכה אימונים ובדיקות באמצעות שיגור טילים מהמערכת הרוסית, משדה הניסויים  Khanate של נאט"ו בכרתים, וכי הירי בוצע בנוכחות מרבית הנספחים הצבאיים הנמצאים באתונה.

יוון רכשה את המערכת הרוסית מקפריסין, אותה קנתה ולא הצליחה להפעיל בגלל איומים טורקיים, שכן קפריסין נאלצה בשנת 1997 לוותר על המערכת לטובת יוון, תמורת נשק וציוד צבאי אחר.

לפני תחילת ניסוי הירי היווני האחרון, ציטטה סוכנות אנאדולו הטורקית גורמים צבאיים באומרם כי "מה שיוון מתכוונת לעשות מהווה איום רציני מהאוויר ובאמצעות טילים על טורקיה", וכי "זה מדהים שמי שהרים את קולו נגד טורקיה (הכוונה ל ארצות הברית ונאט"ו) שותק בנוגע לפעילותה של יוון בעניין זה. "

השאלה המרכזית היא מה המסר שניסתה יוון לשלוח בעצם ביצוע הירי חי של טילי נ"מ מתוצרת רוסיה ? 

כבר נאמר כי התרגיל הצבאי היווני במזרח הים התיכון יחד עם מצרים וקפריסין ,בנות בריתה, ובהשתתפות צרפת  נועדו לשלוח מסר תקיף לטורקיה כי כל ניסיון שלהם לתקוף את יוון ימצא את בנות בריתה מצטרפים לצידה במאבק בפולשים.

טורקיה איימה כי אם יוון תפעיל את מטוסי החמקן האמריקאים מדגם אפ-35 אותם היא מתכוונת לרכוש, הם יופלו באמצעות מערכות טילי הנ"מ מתוצרת רוסיה, האס-400 . ירי טילי האס-300 היווני נועד לאותת כי יוון לא נרתעת ממערכות נשק רוסיות הנמצאות בידי הטורקים כי היא יודעת להסתדר איתן , ונוכחות הנספחים הצבאיים של נאט"ו נועדו לאותת כי הארגון עומד מאחורי יוון אם יהיה סכסוך מזויין עם טורקיה.