קמברידג' מתלבטת: האם יש לכבד דעות של אחרים או להביע סובלנות כלפיהן?

אלפי אנשי האקדמיה באוניברסיטת קיימברידג' בבריטניה מכריעים השבוע בשאלה מהותית לגבי עתיד חופש הדיבור במוסד ההיסטורי: האם יש לכבד דעות של אחרים או להביע סובלנות כלפיהן?

על פי החלטה של מועצת האוניברסיטה, בתמיכתו של סגן הנשיא סטיבן טופ, תקנון האוניברסיטה יעודכן בסעיף חופש הביטוי, וייאמר בו כי "האוניברסיטה מצפה שאנשי הצוות שלה, הסטודנטים והמבקרים יכבדו דעות שונות של אחרים וגיוון זהויות של אחרים".

אולם הנוסח עורר תרעומת בקרב אקדמאים רבים באוניברסיטה שהעלו הצעה נגדית להחליף את המונח "כבוד" עם "סובלנות", ובכך לאפשר "סובלנות כלפי דעות של אחרים וכלפי זהויות". "לא צריכים לצפות שאנחנו נכבד דעות שגויות לגבי חיסונים או שינויי אקלים למשל", אמרו המתנגדים בהובלתו של עריף אחמד, מרצה לפילוסופיה בקולג' גונוויל וקאיוס של האוניברסיטה. "למה האוניברסיטה צריכה לדרוש כבוד לכל הזהויות הפוליטיות והדתיות, מלאומנות לבנה ועד קיצוניות אסלאמית?".

סטיבן פריי, השחקן והיוצר הנודע שגם מרצה בחוג לאנגלית, גם הביע מורת רוח על השימוש במונח "כבוד". "דרישה לכבד היא כמו דרישה לצחוק, או דרישות לאהבה, נאמנות וציות. אי אפשר להעניק את זה אם לא חשים את זה", כתב בטור בסאנדיי טיימס. "יש דעות רבות, עמדות ונקודות מבט שאני לא יכול לכבד. בטוח שזה נכון עבור כולנו".

לאחר שהנהלת האוניברסיטה סירבה לקבל את הדרישה, הוחלט לקיים משאל בקרב 7,000 האקדמאים, כאשר ההצבעה החלה ביום שישי ותימשך כל השבוע עם פרסום של התוצאות ב-8 בדצמבר.

בנוסף, האקדמאים מצביעים על הצעה שנועדה להקשות על הפעלת לחץ על אגודות של האוניברסיטה לבטל הזמנות לנאומים של אורחים שדעותיהם עשויות לעורר מחלוקת. "להיחשף בפני דעות שמטילות ספק באמונות הבסיסיות שלך ובתחושות שלך, לגבי עצמך והחברה, זה חלק נכבד מכך שהגעת לאוניברסיטה מלכתחילה", נאמר בטיוטת ההצעה.

Cambridge college becomes first at university to earmark places for  disadvantaged students

קרדיט: ד״ר חיים איסרוביץ, ערוץ מבט עולמי בטלגרם