סעודיה דחתה על הסף את הצעת ישראל לתקוף את אתרי הגרעין באיראן

עיתון בריטי חשף בדו"ח שפורסם ביום שישי, 27 בנובמבר 2020, כי נסיך הכתר הסעודי מוחמד בן סלמאן דחה על הסף את דרישותיו של ראש ממשלת ישראל, בנימין נתניהו, להסכים למתקפה על איראן כשנפגשו ביום ראשון, בתאריך 22 בנובמבר 2020.כך הודלף מהפגישה על פי מקורות סעודים המכירים את הפגישה ונכחו בה.

בדו"ח נאמר כי חוסר הרצון של בן סלמאן להיות שותף למכה מקדימה על אתרי הגרעין באיראן נובע משתי סיבות: ראשית, הוא קרא את שתי ההתקפות האחרונות על יעדי הנפט הסעודים כהודעות אזהרה מאיראן שנשלחו דרך אנשי מליצייה תחת חסותם . באשר לסיבה השנייה, על פי הדלפות מהדו"ח ,הנסיך נותר ספקן בנוגע לתגובת ארה"ב תחת הממשל הקרוב של הנשיא הנבחר ג'ו ביידן, במקרה של סדרה ארוכה של תקיפות שתגיע כתגמול מצד איראן, מתוך אמונה וידיעה כי ביידן מתכוון להגיע להסכם כולל במשבר המפרץ והוא מתכנן משא ומתן עם איראן לגבי הסכם הגרעין עם טהרן.

התקפה על איראן

גורם סעודי המכיר את פרטיי הפגישה טען כי שר החוץ האמריקני היוצא מייק פומפאו לא התחייב במהלך הפגישה המשולשת ביום ראשון, לפתוח במתקפה על מתקני עיבוד האורניום באיראן.

המקור הסעודי, שביקש להישאר בעילום שם, אמר גם כי "בפגישה הבטיח נתניהו להגן על ערב הסעודית מפניי כל התקפה של איראן. אך פומפאו לא הביע מחויבות לאף אחת מההחלטות ונמנע מכך ."

Analysis: How Israel might strike at Iran - BBC News

קרדיט:מאיר בר מקבוצת נציב.   קרדיט לתמונה: BBC