מנהל פרויקט הגרעין האיראני- מדען האטום פחריזדה בראי הרשתות החברתיות

אתמול חוסל מדען האטום ומנהל פרוייקט הגרעין האיראני פחזראדה.

תוך זמן קצר החלו הרשתות החברתיות "לפלוט" מידע על האיש שכבר לפני שנתיים המליץ ראש ממשלת ישראל – נתניהו לקהל מאזיניו לזכור את השם  מה שהביא מהר מאוד את כל העולם להצביע על ישראל כעומדת מאחורי החיסול .

אפילו נשיא איראן האשים ישירות את ישראל באחריות לרצח והבטיח תגובה קשה.

תמונה

ישראל מצדה מתעטפת בשתיקה אך בכיריה אומרים ,בצורה עקיפה, כי ישראל בעירנות מלאה וכי היא בכוננות למקרה ואיראן תחליט להגיב נגדה על החיסול העלום.

להלן מבחר דיווחים על האיש והתגובות בעולם שבאו בעקבות כך : 

*- אז מיהו מוחסן פח'ריזאדה?

מוחסן פח'ריזאדה מהאבאדי (נולד ב-1961) הוא מדען גרעין איראני בכיר, מייסד פרויקט פיתוח תוכנית הגרעיני באיראן. קצין בכיר במשמרות המהפכה האסלאמית ובמשרד ההגנה האיראני. וגם פרופסור לפיזיקה גרעינית באוניברסיטת "האימאם חוסיין" בטהראן.

פח'ריזאדה הוא ראש פרויקט 111, פרויקט הגרעין הצבאי האיראני.
עבודתו על פרויקט 111 (פרויקט "עמאד") עם משרד ההגנה האיראני החלה עוד בשנת 1989. משום כך נחשב פח'ריזאדה ליעד מודיעיני עיקרי של סוכנויות הביון המערביות, בעיקר של ארצות הברית וישראל.

למרות חשיבותו העליונה בפרויקט האיראני, פח'ריזאדה נעטה במסתורין.
בשנת 2018 ראש הממשלה נתניהו חשף את פח'ריזאדה ואת תפקידו בפרויקט "עמאד", כולל את פרצופו שהוסתר מהעולם.
"זכרו את שמו" אמר נתניהו כאשר הציג מבצע של המוסד- חשיפת כמות אדירה של חומר מודיעיני על פרויקט הגרעין האיראני שהוסתר מהעולם.

פח'ריזאדה הקדיש את כל זמנו להתפתחות הטכנולוגית של המדינה וזכה לתמיכתו המלאה של המנהיג העליון האיראני, האייתוללה עלי ח׳מינאי.
הוא זכה לכינוי "עבד אל-קאדר ח'אן האיראני", על שם אבי תוכנית הגרעין הפקיסטנית שסיפק לאיראן את הצנטריפוגות הראשונות להעשרת אורניום.
ובשנת 2014 כינה אותו ה"ניו יורק טיימס "מקבילו האיראני" – של הפיזיקאי האמריקאי רוברט אופנהיימר, אבי תוכנית הגרעין האמריקאית וראש פרויקט מנהטן.

פח'ריזאדה תואר כ-"נכס" לאיראן וככוח המניע מאחורי התוכניות האיראניות לפיתוח ראשי נפץ גרעיניים עבור המוני הטילים הבליסטיים שאיראן כבר מחזיקה בהם.

במשך שני עשורים יצאו לא מעט דוחות של סבא"א (הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית) הקושרים אותו לעומד בראש המאמצים האיראניים להשיג נשק גרעיני.
לעומת זאת, התקשורת האיראנית כמעט ולא הזכירה את המדען, תיארה אותו כמדען העובד במשרד הביטחון או כפרופסור לפיזיקה באוניברסיטת טהראן.
סבא"א דרשה לבוא ולראיין אותו במשך השנים, כמובן שהאיראנים לעולם לא הסכימו. (קרדיט: 🌍 עולם החדשות בטלגרם)

*- פרטים על שהיד פחריזדה מהבאדי מי שנחשב "אבי תכנית הגרעין" האיראנית וחוסל אחר הצהריים בטהרן.

הוא קצין משמרות המהפכה לשעבר שהקדיש את רוב חייו הבוגרים לחקר ראשי נפץ גרעיניים. בשנת 2006 הוא התלונן על הפסקת התקציבים למחקריו במיילים שיורטו על ידי המודיעין האמריקאי וזו הסיבה שה-CIA הגיע למסקנה בזמנו כי תכנית הגרעין האיראנית הופסקה בשנת 2003.

עם זאת, בשנת 2011 פחריזדה חזר ובגדול לפעילות הפיתוח הגרעינית באמצעות הקמת זרוע עם השם "המשרד לחדשנות ומחקר הגנתיים" או בקיצור SPND , בראשו עמד עד היום כשחוסל. המשרד מפקח על המחקר הרלוונטי לתכנית הגרעין של איראן ופעיל בהכשרת מדענים חדשים, כך שחיסול פחריזדה הוא מכה קשה אך סביר שהונחו היסודות להכשרת דור חדש של מדעני גרעין באיראן. רשמית, המשרד לחדשנות שייך למשרד ההגנה האיראני שהוא בעצם שלוחה של משמרות המהפכה.
הארגון של פחריזדה פעל בתחילת דרכו מבסיס בצפון טהראן אך במשך השנים פתח עוד אתרים. רק בחודש שעבר דיווחו מקורות אופוזיציה איראנים על אתר חדש שנפתח על ידי אנשיו של פחריזדה – מזרחית לטהרן ובסמוך לאחד מבסיסי הטילים הבליסטיים החשובים של איראן. (קרדיט:המזרחן דורון פסקין)

תמונה