השבוע שבין ה-20.11.20 ל- 26.11.20 אצל שכנינו הפלסטינים

עיקרי הסקירה-

*- המשך מתיחות בגזרת עזה, על רקע איומי חמא"ס בהסלמה וירי רקטה לאשקלון. במקביל, פועלים גורמי הרש"פ להגברת המאבק העממי באזור, על רקע נצחונו המסתמן של ג'ו ביידן בבחירות בארה"ב.
*- זעם וביקורת קשה בחמא"ס וגורמי האופוזיציה הפלסטינית, בראשות החמא"ס, על חידוש התיאום הביטחוני והאזרחי בין ישראל לרש"פ, לצד ביקורת של החמא"ס על מפגש יורש העצר הסעודי עם ראש הממשלה נתניהו.

*- ברקע, ציפיה דרוכה בקרב עובדי המנגנון הממשלתי להעברת כספי המיסים מישראל, ולמימון התחייבות הרש"פ לשלם להם את הפרשי המשכורות שלא קיבלו.
*- מגפת הקורונה, מתפשטת במהירות באיו"ש ובעזה, אך השלטונות בשני האזורים מסתפקים בהגבלות מינוריות על שגרת החיים, מתוך הבנה שהמחיר הכלכלי של צעדים דרסטיים עלול להיות חמור יותר.
*- גילויי אנרכיה מקומיים באיו"ש, ובכלל זה עימותים אלימים בין מנגנוני הרש"פ למתפרעים במחנה הפליטים בלאטה בשכם, ובכפר קבאטיה, הסמוך לג'נין.

ובהרחבה:

"הברק מכה פעמיים". וגם השבוע הנוכחי נפתח בירי רקטות מהרצועה, הפעם לכיוון מפעל מדרום לאשקלון והפצצת נגד ישראלית. שוב נעשה ניסיון לטעון שמדובר בתקלה טכנית כתוצאה ממזג האויר הסוער, אבל די מהר הבינו גם בצה"ל וגם בחמא"ס שאין אף אחד שמוכן לשתף פעולה עם הבדיחה הזו, וצה"ל ביצע שורה של הפצצות על מתקני חמא"ס ריקים, והפעם גם התפתחה שריפה באחד ממתקני ייצור הרקטות. אל דאגה, יש מספיק מתקנים נוספים.

הנה תמונות מההפצצות הישראליות:

בתוך כך, בחמא"ס מאיימים שלא יבליגו, אם ישראל תמנע הכנסת ציוד רפואי לרצועת עזה, נוכח התפשטות מגיפת הקורונה. אנשי יחידת הבלונים של חמא"ס בני אלזוארי, הכריזו פעם נוספת על חידוש שיגור הבלונים, בלא לממש את איומם. במקביל ביצעו אנשי חמא"ס מספר שיגורי רקטות לעבר הים, במטרה לאותת על מוכנות לעימות. על רקע זה, הודיע מתאם פעולות הממשלה בשטחים, כי ישראל אישרה לאחרונה הכנסה של מכשירי הנשמה וציוד רפואי נוסף לעזה. המסר הפומבי של המתאם נתפס ע"י הפלסטינים כביטוי לתבהלה בישראל מסבב נוסף של עימותים ברצועה. לכך, נוסיף את מימוש ההבטחה הישראלית לשחרר ממעצר את האסיר שובת הרעב מאהר אלאח'רס, איש הג'האד האסלאמי, שחרור שתואר ע"י קדורא פארס, יו"ר מועדון האסיר הפלסטיני, כ"ניצחון כוח הרצון הפלסטיני".
במקביל, בהמתנה לממשל ביידן. מגבירים גורמי הרש"פ את פעילות המאבק העממי. השבוע ראינו את עבדאללה אבו רחמה ממנהיגי המאבק נגד הגדר בכפר בלעין הסמוך למודיעין עילית, מגיע לכפר מאלכ שממזרח לראמאללה, וע"י ציר אלון להדריך את תושביו איך לגייס דעת קהל.

הנה תמונות מכפר מאלכ, שם מצולם זקן פלסטיני, רודף אחר צעירה שסילקה את דגלי פלסטין מהשטח:

https://www.facebook.com/groups/357103281849/permalink/10157417414456850/

https://www.facebook.com/100000495733391/videos/4146148145411669

האווירה הזו מעודדת בהכרח גם ניסיונות פיגוע, כמו ניסיון לדריסת חיילי צה"ל ומג"ב במחסום אלזעים, שנכשל, למרבה השמחה והסתיים במות המחבל בלבד. זאת, לצד ירי מאסיבי לעבר חיילי צה"ל בפעילות בעיירה קבאטיה שבגזרת ג'נין, ללא נפגעים. עימותים נוספים נרשמו ברמת השטח, כשחלק מהמתנחלים מסרבים להבליג. כך בין היתר התקיימה הפגנה ישראלית על ציר אלון לאחר איתור מטעני חבלה בציר. מתנחלים גם תקפו בית ספר בכפר ג'אלוד ולכדו מתפרע באזור בית דג'ן, מה שעורר טענות בדבר חטיפתו.
במקביל, משמיעים ברש"פ דברי זעם וגינויים בעקבות ביקור מזכיר המדינה האמריקאי פומפיאו ביקב פסגות והכרזותיו בזכות הכרה בתוצרת שטחי C , כתוצרת ישראל, והכרזה על תנועת הBDS, כארגון אנטישמי. הפלסטינים לא יצאו עם זאת מגדרם, נוכח הציפיה שממשל ביידן יבטל את מרבית צעדי הממשל הקודם, והידיעה על מינוי פלסטינאית הידועה בעמדותיה הרדיקליות והאנטי ישראליות לתפקיד בכיר בממשל מעודדת אותם לחשוב שכך אכן יהיה. עדיין ראינו השבוע הפגנה דלת משתתפים של פוליטיקאים מקצועיים באלבירה נגד ביקור פומפיאו באזור והכרזותיו:

מנגד, דווח (ללא אימות) על הסכמת אבו מאזן למפגש משותף עם שליט האמירויות ונציג מצרים באבו דאבי, לאחר התחייבות של האמירויות שהיא לא תדחוף להחלפת אבו מאזן בדחלאן. למפגש אמורים להצטרף מפקד המודכ"ל מאג'ד פרג' וראש הממשלה מחמד אשתיה.
לעומת זאת בחמא"ס פרסמו מחאה רשמית ודרשו מהסעודים להבהיר מה פשר המפגש, בין יורש העצר בן סלמאן, לראש הממשלה נתניהו. אנשי החמא"ס גם פתחו בהתקפות פומביות על הרש"פ בעקבות חידוש התיאום הביטחוני, וטענו שמי שמתנער מצרכי העם אינו ראוי לאמון. אסמאעיל הניה קיים סבב התייעצויות עם מזכירי ארגוני הטרור האחרים: גא"פ, חז"ע, חז"ע והחזית העממית המפקדה הכללית וכן עם מצטפא ברגותי, מזכ"ל תנועת היוזמה הדמוקרטית. מנגד, גורמים ברש"פ, כולל אבו מאזן טענו שהרש"פ לא ויתרה על המאמץ לאחדות פנים פלסטינית, ועל קיום בחירות.
במקביל, מפרסמים אנשי דחלאן בפת"ח מאמר מאת ד"ר דלאל עריקאת, (בתו של ), התוקפת את ההחלטה לחדש את קשרי התיאום עם ישראל, על חשבון קידום הפיוס הפנים- פלסטיני, וזה פחות משבועיים אחרי שהגברת שיגרה את אביה לטיפול רפואי בהדסה, בעוד פשוטי העם נותרו לגסוס בבית החולים הוגו צ'אבס בכפר תורמוסעיא.
ובשולי הדברים נציין את קיומו של משפט ראווה נגד בריטניה באשמת הוצאת "הכרזת בלפור", ונתינת ארץ ישראל לעם היהודי בנוכחות המליארדר השכמי מוניב אלמצרי.

הנה תמונות:

מגפת הקורונה ממשיכה להתפשט במיוחד בעזה, וכמעט כל הגורמים כבר מבינים שאין מנוס מצעדי חירום למרות ההתנגדות של הסוחרים לצעדים כאלה. עשרות חולים מאיו"ש ומעזה נפטרו השבוע כתוצאה מהמגפה, ומספר המתים כבר עבר את ה- 750 (90 מהם השבוע), ואע"פ כן מסתפקים השלטונות הן בעזה והן באיו"ש בסגרים נקודתיים, סגרים בסופי שבוע וקריאה להקפדה על מסיכות וריחוק חברתי.
השבוע התפגר גם חסין אלדירי, לשעבר מראשי הזרוע הצבאית של חמא"ס ממחלת הסרטן. אלדירי המיוחס זכה לטיפול רפואי בטורקיה. זכות שרוב העזתים לא יכולים לחלום עליה.
במישור הכלכלי מחמד אשתיה, ראש ממשלת הרש"פ הכריז השבוע, כי הרש"פ מחכה להעברת כל כספי המיסים מישראל, כדי לשלם לעובדי המנגנון הציבורי את כל הכספים שהם לא קיבלו עד עתה. זאת, תוך הבהרה שהרש"פ מתנגדת לכל ניכוי של כספי המשכורות והקצבאות שהיא משלמת למשפחות האסירים וה"שהידים".
במקביל, פתחו עובדי אונר"א בעזה במאבק ציבורי על רקע כוונת הארגון לשלם בחודש הבא לעובדיו רק שכר חלקי, בעקבות הגירעון אליו נקלעה הסוכנות. הפגנות התקיימו מול משרדי הסוכנות בכל רחבי הרצועה, בגיבוי מלא משלטונות החמא"ס ומאנשי הפת"ח. פיליפ לאזאריני, נציב אונר"א העולמי הגיע לעזה בדחיפות, כדי להיוועד עם נציגי העובדים.

הנה תמונות מהפגנת עובדי אונר"א ברצועה מול משרדי הנהלת הסוכנות:

בתחום הפנים, נמשכים גילויי האנרכיה: במחנה הפליטים בלאטה, נפצע שוטר פלסטיני ממטען מאולתר במהלך עימותים בין מתפרעים מקומיים למנגנוני הרש"פ שביקשו לבצע פעילות אכיפה במקום. עימותים עם המנגנונים פרצו גם בכפר קבאטיה שבגזרת ג'נין.

הנה תמונות מהעימותים בבלאטה:

https://www.facebook.com/groups/357103281849/permalink/10157417412886850/

https://www.facebook.com/100000495733391/videos/4146141635412320

וליד מחנה הפליטים אמערי באזור ראמאללה נורה ונפצע אדם מתוך רכב חולף. ככל הנראה על רקע פלילי. בנוסף, נמצאה גופת אדם בתוך בור מים באזור טול כרם, אך טרם נודעה זהות הקרבן והרקע. מנגד, סוכל ניסיון שוד בסניף בנק פלסטין בעיירה עזון שבגזרת קלקיליה. השוד סוכל ע"י תושבים שלכדו את אחד השודדים, תושב קלקיליה ואת נשקו. שותפו – ערבי ישראלי מהכפר כאבול נמלט.
ובשולי הדברים: פעיל השמאל הפלסטיני, ניזאר בנאת מדורא, שנעצר לאחר שפירסם סרטון בגנות חידוש התיאום הביטחוני, שוחרר לאחר שביתת רעב בת יומיים ולחץ ציבורי כבד. בנאת פעיל מזה תקופה נגד גילויי השחיתות ברש"פ, ובית משפט השלום ביריחו הוציא צו שדרש את שחרורו. כן התקיימו הפגנות נגד המעצר מצד פעילי חמא"ס והשמאל הפלסטיני.

עד כאן להשבוע. שבת שלום וחורף של בריאות לכולנו.

קרדיט: יעקב סבג – לשעבר יועץ לענייני ערבים ביחידות המנהל האזרחי בעזה ואיו"ש