פומפיי ממשיכה לספק גילויים מדהימים

פומפיי (בלטיניתPompeii) היא עיר רומית עתיקה במחוז קמפניה שבאיטליה. בניגוד לרוב הערים העתיקות, נשתמרו רוב חורבותיה של העיר פומפיי עד ימינו, בשל אופן חורבנה ונטישתה הפתאומית, בהתפרצות הר הגעש הסמוך וזוב. אסון קדום זה כיסה את כל העיר באפר ואבק ובכך שימר את מבני העיר עד ימינו. ייחודה של פומפיי הוא בהיותה עיר עתיקה שבה הזמן כמו עמד מלכת.

פומפיי שוכנת כ-23 קילומטר דרומית מזרחית לנאפולי, על המורדות הדרום-מזרחיים של הר הגעש וזוב, צפונית לשפך נהר הסרנו.

פומפיי ושכנתה הרקולנאום נחרבו בהתפרצות הווזוב בשנת 79 לספירה[1]. את הרקולנאום כיסו נחשולים פירוקלסטיים בשכבה של כ-20 מטרים של אפר געשי, והיא התגלתה בשנת 1710.

פומפיי, העיר הגדולה והחשובה יותר, שנקברה אף היא תחת שכבה של כארבעה מטרים של אפר וחומרים געשיים, התגלתה במקרה בשנת 1748 על ידי איכר שחפר בשדהו ונתקל בשרידיה העתיקים, קרוב ל-1,700 שנים לאחר שנקברה תחת האפר. בשנת 1793 התגלתה בפומפיי הכתובת "Rei publicae Pompeianorum" וכך זוהה המקום כפומפיי.

חפירות אינטנסיביות הביאו לכך שרוב העיר נחשפה ופתוחה כיום לציבור. מן הממצאים עולה כי פומפיי הייתה עיר רומית שבה ישבה אוכלוסייה אמידה. ברחובותיה התגלו בתי מגוריםחנויותמבני ציבורבתי מלאכה ובתי בושת.

בשנת 1997 הכריז אונסק"ו על פומפיי והרקולנאום כ"אתר מורשת עולמית". (קרדיט:ויקיפדיה)

פומפיי ממשיכה לספק גילויים מדהימים: ארכיאולוגים איתרו שרידים שמורים היטב של שני גברים שנהרגו בהתפרצות הר הגעש וזוב שהחריב את העיר בשנת 79 לספירה.

אחד מהם, שהיה בשנות ה-30 לחייו, ככל הנראה השתייך למעמד הגבוה ועל גופתו נמצאו סימני של גלימת צמר. הקורבן השני, שהיה כבן 18 עד 23, היה לבוש בטוניקה וסימני שברים בחוליות העידו שהוא כנראה היה עבד. הם התגלו בווילה באזור חפירות במרחק של 700 מטר מחומות העיר.

"בפעם הראשונה מזה יותר מ-150 שנה, ניתן היה לא רק לבצע יציקות תואמות מושלמות של הקורבנות, אלא גם לחקור ולתעד עם טכנולוגיות חדשות את הדברים שהיו להם ברגע שבו האדים הרותחים של ההתפרצות בלעו והרגו אותם", אמר מנהל הפארק הארכיאולוגי של פומפיי, מסימו אוסנה.

קרדיט: ד״ר חיים איסרוביץ, ערוץ מבט עולמי בטלגרם