אנשי קומנדו בריטים חשודים בפשעי מלחמה

הסקוטלנד יארד פתח בחקירה נגד קבוצה של שכירי חרב בריטים בחשד שהיו מעורבים בפשעי מלחמה בעת שסייעו לכוחות הביטחון בסרי לנקה במלחמתם נגד המורדים הטמילים בשנות השמונים.

חברת שירותי קיני מיני, שהוקמה בשנת 1975 על ידי יוצאי היחידה המובחרת של שירות האוויר המיוחד (SAS) ופעלה באזורי סכסוך ברחבי העולם, החלה את מעורבותה בסרי לנקה ב-1984, שנה אחרי שהמורדים הטמילים פתחו במלחמה בניסיון להשיג עצמאות.

S.A.S emblem.svg

על פי עדויות שנאספו, שכירי החרב אימנו את כוח המשימה המיוחד, יחידת עילית של משטרת סרי לנקה שהייתה מעורבת בהוצאות להורג וברצח המוני של אזרחים. כמו כן, אנשיה אימנו את חיל האוויר המקומי ואף הטיסו בעצמם מסוקים ששימשו לתקיפות שבהן נהרגו גם אזרחים חפים מפשע.

בסקוטלנד יארד אישרו כי אכן נפתחה חקירה, ככל הנראה הפעם הראשונה שהמשטרה בודקת חשדות על פשעי מלחמה נגד שכירי חרב בריטים. "אנחנו יכולים לאשר שצוות פשעי המלחמה שלנו, שמהווה חלק מפיקוד הלחימה בטרור, קיבל פנייה במרץ ביחס לפשעי מלחמה שבוצעו לכאורה על ידי שכירי חרב בריטים בסרי לנקה במהלך שנות השמונים", אמר דובר מטעם המשטרה. "הצוות בחן את העניין ובעקבות זאת החל בחקירה".

מרבית העדויות נאספו על ידי העיתונאי פיל מילר שפרסם השנה ספר על קיני מיני, כאשר הוא ציין כי מדובר בתשדורות של דיפלומטים בריטים שהראו כי שכירי החרב "היו מעורבים בפעולות נגד חתרנות בסרי לנקה שבהן אזרחים נהרגו באופן תדיר". "אם החקירה תביא לתביעות כלשהן של בכירים בקיני מיני, זה יהיה רגע מפתח עבור תעשיית הצבאות הפרטיים בבריטניה", אמר לסאנדיי טיימס. "שכירי חרב בריטים לא רגילים לרמה כזו של חקירה לגבי פעילויותיהם באזורי סכסוך".

כוחות מיוחדים - Wikiwand

קרדיט לתמונה : WIKIWAND   קרדיט לכתבה: ד״ר חיים איסרוביץ, ערוץ מבט עולמי בטלגרם