אלכסנדר המילטון- ממייסדי ארה"ב ומעצב מערכת הבנקאות. מיתוס שנסדק

עוד מיתוס נשבר? אלכסנדר המילטון, מהאבות המייסדים של ארה"ב והמעצב של מערכת הבנקאות האמריקאית, היה סוחר עבדים והחזיק בעבדים בעצמו בניגוד להצגתו כאחד הקולות הבולטים למען ביטול העבדות – כך נטען במחקר חדש.

Alexander Hamilton portrait by John Trumbull 1806.jpg

המילטון, שר האוצר הראשון של ארה"ב שגם חיבר את "כתבי הפדרליסט" ונהרג בדו קרב עם סגן הנשיא ארון בר, זכה בשנים האחרונות לעדנה בזכות הביוגרפיה שחיבר רון קרנשו והמחזמר שובר הקופות "המילטון" של לין-מנואל מירנדה. הספר והמחזמר מציגים את המילטון כמי שנאבק למען סיום העבדות.

אולם ג'סי סרפיליפי, פרשנית היסטורית במעון פיליפ שוילר בניו יורק, ביתו של הגנרל ממלחמת העצמאות שהיה חמו של המילטון, מצאה כתבים של המילטון שמעלים תמונה אחרת. בין השאר, היא איתרה בספריית הקונגרס ספרי חשבונות בכתב ידו של המילטון שמצביעים על כך שהוא שילם 250 דולר לשוילר "עבור שני משרתים כושים שנקנו על ידו בשבילי".

"לא ציפיתי למצוא את מה שגיליתי", הודתה. "חלק ממני תהה אם אני מבזבזת את זמני כי חשבתי שהיסטוריונים אחרים היו כבר מוצאים את זה. היו שאמרו שהיו לו עבדים, אבל לא היו הוכחות".

על פי המאמר, העמדות המיוחסות להמילטון נבעו מפוליטיקה וכי "מעורבותו במוסד העבדות הייתה חיונית עבור הזהות האישית והמקצועית שלו". "במאה ה-21, המילטון מוצג באופן כמעט אוניברסלי בתוך מי שתמך בביטול העבדות. כמעט אין מקום בשיח המודרני לשאלות לגבי מחשבותיו של האב המייסד ותחושותיו לגבי עבדות", כתבה סרפיליפי. "עם זאת, כמה מהכתבים של המילטון שמביעים סימפטיה לביטול העבדות או ההתפתחות של תחושות כאלה קשורים יותר לפוליטיקה שלו מאשר למוסר שלו".

קרנשו אמר בתגובה כי המאמר החדש "מרחבי את התחושה שלנו לגבי המעורבות של המילטון בעבדות במספר דרכים", אולם טען כי סרפיליפי לא התייחסה יותר מדי לפעילותו למען ביטול העבדות. מנגד, אנט גורדו-ריט, שחקרה את סיפור העבדים שהיו בבעלותו של תומס ג'פרסון, התלהבה מהמחקר וציינה כי הוא "מרחבי את הדיון" לגבי המילטון.

קרדיט: ד״ר חיים איסרוביץ, ערוץ מבט עולמי בטלגרם