סעודיה והאחים המוסלמים – הסיפור שאינו נגמר

יחסי ערב הסעודית והאחים המוסלמים

ביום שלישי ה 10 בנובמבר, הופיעו כותרות שערב הסעודית הכריזה על האחים המוסלמים כארגון טרור, על מה בעצם מדובר?
האם באמת אתמול כך הכריזה ערב הסעודית?

אכן הייתה הכרזה ב 10 בנובמבר, של מועצת העולמא הסעודית – מועצת חכמי הדת, אשר מייעצת הלכתית למלך, שבה נאמר (שוב) שארגון האחים המוסלמים הוא ארגון טרור, ושאינו מייצג את דרך האסלאם, אבל משתמש בדך ככסות וכמסכה, לדרכו הפוליטית לתפוס את השלטון, תוך הסתה ופעולה כנגד השלטונות,ויצירת כאוס ואי סדר חברתי, ועידוד וביצוע פעולות אלימות ופעולות טרור להגשמת מטרתם לפיסת השלטון.

בנוסף להכרזה זו, יצאה קריאה והנחיה למטיפי המסגדים השונים ברחבי הממלכה, להקדיש את דרשת יום שישי הקרוב, לדבר על החשיבות של האחדות בעם, ולהזהיר מפני הפירוד אותו מבקשים האחים המוסלמים לזרוע, תוך יצירת חילוקי דעות, כדי לגרום לכך שהעם יהיה מסוכסך ויצא כנגד השלטונות ובית המלוכה, דבר שעלול להשפיע על אחדות השורות מאחורי המלך, הוא האפוטרופוס על המקומות הקדושים, וכן נאמר כי יש להזהיר מפני ארגוני טרור, וקבוצות המנסות לערער את היציבות בממלכה, שהבולט מכולם הוא ארגון האחים המוסלמים הטרוריסטים.
ההנחיה כללה גם קריאת הצהרת מועצת העולמא במלואה, במהלך הדרשה.

KSA-Senior-Scholars-Council-Ulma-1

 

האם הודעת מועצת העולמא, עולה בקנה אחד עם מדיניות השלטון הסעודי?

ערב הסעודית כבר הכריזה על האחים המוסלמים כארגון טרור כבר בחודש מרץ 2014, ביחד עם הכרזתה על ארגון דאעש כארגון טרור, וכן גם על ארגון חזית אל-נוסרה (שמו הקודם של ג'בהת פתח א-שאם) המשויך לאל-קאעידה, ועל ארגון החיזבאללה בחיג’אז (حزب الله الحجاز) = החיזבאללה הסעודי.
אני מניח שכולם שמעו אל האחים המוסלמים, ועל דאעש, וגם על אל-נוסרה, וברור כי כולם מכירים את חיזבאללה.
אבל חיזבאללה סעודי? האם באמת יש כזה דבר? הרי חיזבאללה זה ארגון טרור שיעי…

 

כמה מילים על ארגון החיזבאללה הסעודי:

Logo-of-Hezbollah-Al-Hejaz.svg

ארגון החיזבאללה הסעודי הוקם רשמית במאי 1987, וכפי שמעיד עליו שמו, זה ארגון שיעי, שהקימו שיעים סעודים הנמצאים במחוז המזרחי של ערב הסעודית, שזה המחוז שבו יש את רוב שדות הנפט הסעודים.
הארגון פועל בסעודיה, כוויית, ובחריין.
לארגון טרור זה מיוחסות פעולות טרור רבות בערב הסעודית, בין הייתר גם על מתקני הנפט והגז, וכן פעולות טרור בריאד, ומעורבות במהומות החג’ במכה, בשנת 1987, אבל פעולת הטרור המוכרת ביותר היא פיצוץ משאית התופת בבנייני ח'ובאר, מתחם המגורים של חיילי ארה"ב בעיר ח’ובאר שמחוז המזרחי, שובו נהרגו 19 חיילים אמריקאים, ונפצעו 498.
מאז הפיגוע הזה, ישנה רשימת מבוקשים ע"י האמריקאים, בחשד למעורבות בפיגוע הרצחני, ובין 12 המבוקשים, יש 11 סעודים, ובהם שני מנהיגי הארגון, ובנוסף ישנו גם אלמוני לבנוני, מארגון החיזבאללה המוכר לנו בלבנון.
אציין כי השמועה אומרת שאחד מראשי הארגון המבוקשים, אחמד איברהים אל-מוגאסיל, נתפס בלבנון בשנת 2015 והועבר לידי הסעודים, לפחות כך נכתב בפרסום בעיתון הסעודי, א-שרק אל-אווסט.

 

האם תמיד היו אלו היחסים בין האחים המוסלמים לשלטון הסעודי?

התשובה הקצרה היא – לא.
בעבר אף היו יחסי קרבה בין הארגון לבין השלטון הסעודי, ובשנות החמישים של המאה הקודמת, ערב הסעודית סיפקה מקלט לאנשי האחים המוסלמים שברחו מרדיפות ומאסר, במצרים סוריה ומדינות אחרות.
אפשר גם לומר שלאנשי האחים המוסלמים, הייתה גם השפעה ותרומה לתהליך הפוליטיזציה של האסלם בערב הסעודית.
במהלך השנים בנוסף למקלט שקיבלו אנשי האחים הנרדפים, השלטון הסעודי תמך בארגון בכסף רב, ובשנת 1961 קיבלו האחים המוסלמים את אישורו של המלך סעוד בן עבד אל-עזיז בן עבד א-רחמאן, להקים את האוניברסיטה האסלאמית בממלכה.

 

אז מה קרה שהסתיים תור הזהב של האחים בממלכה?

הקרע בין ערב הסעודית לארגון, חל בשנת 1990 לאחר שהארגון תמך ברודן העיראקי, סדאם חוסיין, ופלישתו לכוויית, ועל כי הממלכה אישרה את כניסת חיילי צבא ארה"ב לאדמת הממלכה, תוך גינוי לפסקי ההלכה שאיפשרו את כניסת החיילים האמריקאים, ואישור בית המלוכה לצעד זה, (נושא שעליו דיברתי במאמר מחודש מאי, על תמרים וקשרים).

הארגון פתח בקמפיין הסתה כנגד השלטון הסעודי, על מעורבותו והכנסת צבא הכופרים האמריקאי, לאדמת הקודש הסעודית, והשלטונות מצדם דיכאו ביד קשה את הקמפיין כנגדם, והיו לא מעט מעורבים שנכלאו.

בשנת 2002 הכריז נאיף בין עבדולעזיז אל-סעוד (نايف بن عبد العزيز آل سعود‎) שר הפנים הסעודי דאז, שארגון האחים המוסלמים, הוא "המקור לכל הרע בממלכה".

כמובן גם בשנת 2003 הייתה לארגון האחים המוסלמים, ביקורת החריפה כנגד השלטון הסעודי, על המעורבות הסעודית במלחמת המפרץ השנייה.

 

האם הוכרז ארגון האחים המוסלמים, כארגון טרור גם במדינות אחרות?

כאמור בערב הסעודית הוכרזו האחים המוסלמים, כארגון טרור בשנת 2014,
ישנן מדינות נוספות שבהן הוכרז הארגון, כארגון טרור, וישן כאלו שבהן ישנן מגבלות חוקיות אחרות.

* סוריה – הוכרז כארגון טרור בשנת 1980
* רוסיה – נאסר על הארגון לפעול במדינה, בשנת 2003, והוכרז כארגון טרור בשנת 2006
* מצרים – הוכרז כארגון טרור בשנת 2013
* איחוד האמירויות הערביות – הוכרז כארגון טרור בשנת 2014
* בחריין – הוכרז כארגון טרור בשנת 2014
* לוב – ממשלת חפתאר (LNA) – הוכרז כארגון טרור בשנת 2014
* ירדן – הארגון הוצא מחוץ לחוק ופורקה, ב 16 ביולי 2020 בפסק דין של בית המשפט העליון.

 

Muslim-brotherhood-2-big

מעט על הסמל של ארגון האחים המוסלמים

סמל האחים המוסלמים, כולל את הקוראן וחרבות מוצלבות, על רקע ירוק.
על ספר הקוראן כתוב פסוק מהקוראן האומר: “אכן הוא קוראן מכובד”
מתחת לחרבות כתובה מילת ציווי מהקוראן "ואעדו" שפירושה ”וְהֵכַנְתֶם“ או "היו מוכנים", הלקוחה מהפסוק

"הכינו כוח לקראתם ככל שתוכלו, וסוסים רתומים לקרב, אשר בהם תזרעו מורא בלב אויב אללה ואויבכם, ובלב אחרים מלבדם אשר לא תזהו אותם, אך אללה יזהה ויכירם. כל אשר תוציאו למען אללה, תושב לכם תמורתו במלואה, ולא תקופחו" (סורה 8, סורת המלקוח (השלל) פסוק 60).
אציין כי גם בסמל משמרות המהפכה של המשטר האיראני, כתובות המילים: "הכינו כוח לקראתם ככל שתוכלו" מתוך פסוק זה.

מדי פעם נראה סמל שסביבו מופיעות המילים, שהן המוטו המיליטנטי של הארגון, שאומר:
"אללה מטרתנו, הנביא מנהיגנו, הקוראן חוקינו, הג’יהאד דרכנו, המוות בשם אללה שאיפתנו הנעלה"

 

מה קרה שנזכרו שוב להכריז על האחים המוסלמים כארגון טרור?

תשובה לשאלה שנראית פשוטה, אין לי, אבל אני תוהה האם זה יכול להיות קשור ליחסים בין סעודיה ומדינות נוספות בציר הסוני המתון, לשתי המדינות התומכות בארגון, טורקיה וקטר? האם יש קשר למאבק על הובלת האסלם הסוני?
או האם זה משמש כמסר, לראשי המפלגה הדמוקרטית בארה"ב, בעקבות הקשרים הגלויים של המועמד לנשיאות ביידן, וסגניתו המיועדת, קמלה האריס, עם האחים המוסלמים בארה"ב?
ואולי בכלל ייתכן כי כל התשובות נכונות…

קרדיט: אביעד, מקבוצת נציב, ערוץ הטלגרם מבט למזרח התיכון