עיראק: משכורות אין, קרב בין הממשלה לפרלמנט יש

הפרלמנט העיראקי אמור לאשר חוק שיאפשר לממשלה לקחת הלוואה של כ-8 מיליארד דולר, מה שיסייע לה לשלם משכורות ל-5 מיליון מועסקי המגזר הציבורי, פנסיונרים ונתמכים סוציאלית. הממשלה העיראקית דרשה סכום הרבה יותר גבוה אך בשל התנגדות חברי פרלמנט היא נאלצת להתפשר. לפי גורמים בממשלת עיראק, בפרלמנט ישנם כוחות שמעוניינים "לשים רגליים" לממשלה כדי שתיכשל ותתפטר בעוד גורמים בפרלמנט מאשימים את הממשלה במצב הכלכלי הקשה ובשחיתות. כמו כן, בפרלמנט חוששים כי אם תאושר לממשלה הלוואה גדולה יותר, חלק ניכר מהכסף לא יופנה למועסקים אלא למקורבי השלטון.
תשלום המשכורות של מועסקי המגזר הציבורי חיוני לפעילות השוק העיראקי שאינו נהנה מיצוא של אף מוצר למעט נפט.

חוסר יכולתה של הממשלה לשלם את המשכורות נובע מהירידה החדה בהכנסות הנפט וכן מהוצאות בלתי מתוכננות שנגרמו עקב משבר קורונה, כך לטענת משרד האוצר העיראקי. עלות השכר של המועסקים בחודש אוקטובר אותו לא קיבלו המועסקים עדיין נאמדת ב-3.5 מיליארד דולר, בעוד יצוא הנפט של עיראק, שזהו כאמור ענף היצוא הראשי שלה הגיע בחודש שעבר לשווי של 3.4 מיליארד דולר.

יצוין כי משרד האוצר העיראקי הודה במהלך הדיונים כי אינו יודע במדויק מהו מספר המועסקים במגזר הציבורי, מה שמחזק את הטענות של האופוזיציה שבכירים בצמרת מנצלים דיווחים פיקטיביים כדי לגרוף מספר משכורות.

كيف غيرت السياسة الأمريكية وضع العراق خلال 17 سنة؟ | Euronews

קרדיט: אתר הטלגרם דורון פסקין