פרשות הפדופיליה בכנסייה הקתולית לא נעלמות

ועדת חקירה עצמאית קבעה היום כי הכנסייה באנגליה ובוויילס התעלמה מהתלונות על התעללות מינית בילדים בתוך מוסדותיה ובמקום זאת סיפקה הגנה לתוקפים על מנת לשמור על המוניטין.

הוועדה בראשותה של פרופ' אלכסיס ג'יי ציינה כי בין השנים 1970 עד 2015, הגיעו לכנסייה הקתולית יותר מ-900 תלונות על יותר מ-3,000 מקרים של התעללות מינית בילדים מצדם של יותר מ-900 אנשים הקשורים לכנסייה, כולל כמרים, נזירים ומתנדבים. כמו כן, מאז 2016, הגיעו יותר ממאה תלונות בכל שנה.

עם זאת, היו רק 177 תביעות שהביעו ל-133 הרשעות, והוועדה קבעה כי "התעללות מינית בילדים טואטאה מתחת לשטיח" וכי ראשי הכנסייה "שמו את המוניטין במקום הראשון". "ההזנחה של רווחתם הפיזית, הרגשית והרוחנית של ילדים וצעירים מצד הכנסייה לטובת הגנה על המוניטין שלה הייתה בסתירה למשימה שלה של אהבה ודאגה לתמימים ולפגיעים", נכתב בדוח.

ביקורת נוקבת הופנתה לעברו של ראש הכנסייה באנגליה ובוויילס, הקרדינל וינסנט ניקולס, כאשר הוועדה האשימה כי הוא "לא הפגין שום הכרה באחריות אישית להוביל או להשפיע בדרך לשינוי". "הוא גם לא הפגין רחמים כלפי קורבנות במקרים הנוכחיים שבדקנו", אמרו חברי הוועדה, שהוסיפו כי "מי שהתעללו מינית בילדים ומי שעצמו עין ולא נקטו בפעולה נגד המבצעים בגדו ביעד המוסרי המוצהר של הכנסייה".

גם הוותיקן מפרסם היום דוח משלו על פרשות הפדופיליה, ומותח ביקורת על שני האפיפיורים הקודמים, יוחנן פאולוס השני ובנדיקטוס ה-16, שהתעלמו מהחשדות נגד הקרדינל האמריקאי, תיאודור מקאריק, שסולק משורות הכנסייה רק בשנה שעברה.

האפיפיור פרנציסקוס ביטל בשנה שעברה את מעמד הכמורה של מקאריק, ששימש הארכיבישוף של וושינגטון והיה אחד האישים החזקים ביותר בכנסייה הקתולית בארה"ב, הדמות הבכירה ביותר שסולקה משורות הכנסייה על רקע פרשות הפדופיליה. זאת אחרי שחקירות פנימיות העלו שהטענות נגדו על תקיפות מיניות נגד ילדים היו אמינות.

על פי הדוח שפורסם היום אחרי חקירה של שנתיים, טענות נגד מקאריק על פדופיליה וקיום יחסים עם גברים הועלו עוד בעת שכיהן כבישוף של מטוכן בניו ג'רזי בשנים 1981 והארכיבישוף של ניוארק בין 1986 ל-2000. למרות זאת, האפיפיור יוחנן פאולוס השני החליט בכל זאת להעלות אותו לתפקיד של הארכיבישוף של וושינגטון.

הטענות נגד מקאריק כללו עדות של כומר שטען שראה את מקאריק מקיים יחסי מין עם כומר אחר, מכתבים אנונימיים שהאשימו אותו בפדופיליה והדוח ציין גם כי בכנסייה "ידעו שהוא שוכב במיטתו עם בחורים צעירים" במעונותיו השונים.

לפי הדו"ח, האפיפיור בנדיקטוס החליט שלא לחקור את מקאריק או לנקוט נגדו בצעדים בשנת 2006, על אף שאיש הדת האמריקאי נקרא לפרוש מהחיים הציבוריים. רק בשנת 2015, כאשר שוב החלו לעלות ההאשמות נגד מקאריק, ביקש ממנו האפיפיור בנדיקטוס לעזוב את תפקידו.

הדו"ח משבח את התגובה המיידית של האפיפיור פרנציסקוס נגד מקאריק אחרי שהועלתה נגדו האשמה על תקיפה מינית של קטין, אולם גם ציין כי פרנציסקוס "היה מודע לשמועות לגבי ההתנהלות הבלתי מוסרית" של מקאריק לפני מינוי לארכיבישוף של וושינגטון, אבל עדיין החליט שלא לנקוט בפעולה כלשהי.

קרדיט: ד״ר חיים איסרוביץ, ערוץ מבט עולמי בטלגרם