פוטנציאל הסחר בין ישראל לאמירויות

מי שעוסק בנושאי כלכלה ועסקים במזה"ת חייב להודות שהשיח הנפוץ אצלנו מאז נחתמו הסכמי השלום עם האמירויות כיצד ננצל את ההון במפרץ וכיצד נמכור להם כמה שיותר אינו לרוחי. לא רוצה להיות משבית שמחות, אבל יש כאן סוג של יהירות במקרה הטוב וחוסר הבנה של כיצד פועלת האמירויות במקרה הרע.

האמירויות מגיעה להסכם הזה לאחר לימוד מעמיק של המשק הישראלי, הפוטנציאל והיכולות במטרה להפיק תועלת עבור צרכיה. אם בישראל לא יבינו כי מדובר בשותפות אמיתית כגודל הציפיה כך תהיה גודל האכזבה. במילים אחרות מי שחושב שיעשה רווחים קלים שם רק בגלל שמדובר בשווקים מבוססים שיכולים להרשות לעצמם לצרוך תוצרת ישראלית צפוי להתאכזב קשות. צריך הרבה יותר, אבל אולי זה נושא לפוסט נפרד.

ניתן להבין עד כמה יסודיים באמירויות מהצהרות של יו"ר לשכת המסחר של דובאי חמד בועמים היום לאחד העיתונים המקומיים. בועמים ציין כי הלשכה ערכה מחקר מקיף לגבי הפוטנציאל בישראל וזיהתה תחומים לשיתוף פעולה. בדובאי מעריכים כי היצוא לישראל יגיע לכ-4 מיליארד דולר בשנה. המחקר שם מיפה את ענפי היצוא המובילים מדובאי לעומת ענפי היבוא המובילים של ישראל ומשם גזר את הפוטנציאל המסחרי. ההתאמה בין היצוא מדובאי ליבוא מישראל נמצאה בענפים הבאים: מתכות, אבנים יקרות, פלסטיק ומרכיביו, שמנים, דלקים, ברזל ופלדה, מכונות ואלקטרוניקה. בענף היצוא מחדש מדובאי זוהו 7 קבוצות מוצרים בעלות פוטנציאל ליצוא לישראל: אלקטרוניקה, מינרלים, אבני חן, מכונות, כלי רכב, שמנים, דלקים, מטוסים וחלקיהם וציוד רפואי.

לגבי היבוא מישראל, בועמים ציין כי ישנן 7 קבוצות מוצרים אשר האמירויות תוכל לייבא מישראל: מטוסים וחלקיהם, פלסטיק ומרכיביו, מתכות ואבני חן, אלקטרוניקה, ציוד רפואי, מכונות, שמנים ודלקים.

בהקשר זה הוא ציין כי דובאי תשמש את הסוחרים הישראלים בשווקים חדשים באסיה ובאפריקה בעוד ישראל תשמש את הסחורות מדובאי בשווקים באירופה ובאמריקה.

המחקר של דובאי זיהה גם את היכולת הישראלית לסייע לה באחד היעדים החשובים של הממשלה – ביטחון אספקת המזון וכן שימוש בטכנולוגיות מתקדמות בתחום המים והחקלאות. שיתוף הפעולה עם ישראל בתחומים אלה יסייע לאמירויות לצמצם את יבוא המזון שלה. הדגש על אספקת המזון ופיתוח ענף החקלאות הוא חלק ממסקנות התפרצות קורונה.

בועמים הזכיר גם כי קיימות הזדמנויות מבטיחות לשיתוף פעולה דו-צדדי בין איחוד האמירויות וישראל בתחומי הטכנולוגיות המתקדמות, תעשיית התכשיטים, השירותים הפיננסיים, התיירות, תעשיות החלל, הלוגיסטיקה והספנות, וציין כי טכנולוגיות חכמות זה ענף שהאמירויות מעוניינות להגביר בו את שיתוף הפעולה.

חמד בועמים: באמירויות מחפשים שותפות עם ישראל ולא תנועה חד כיוונית של סחורות והון:

קרדיט: אתר הטלגרם דורון פסקין