מאבקי כוחות בצמרת הכלכלית הטורקית ברקע התרסקות המטבע

הלירה הטורקית מזנקת היום בלמעלה מ-2.5% לרמה של 8.3 לדולר אחרי שירדה בימים האחרונים לשפל. הזינוק היום בא לאחר ששר האוצר ביראט אלביראק הודיע אמש על התפטרותו.

אלביראק הוא חתנו של הנשיא ארדואן ונחשב למי שאמור לרשת אותו בבוא העת. הוא סופג ביקורת מכלכלנים על מה שהם רואים כמדיניות שגויה שריסקה את עתודות המט"ח של המדינה. ההתפטרות עצמה היתה מפתיעה ולא אופיינית. היא הגיעה באמצעות הודעה אישית של השר באינסטגרם. לאחר ההודעה השר מחק את חשבון הטוויטר שלו וכל מאמצי העיתונאים להגיע אליו עלו בתוהו מאחר שניתק את הנייד שלו. עד כה, לא פורסמה הודעה רשמית המאשרת את דבר ההתפטרות. התייחסות רשמית צפויה בקרוב.

אם ארדואן יקבל את ההתפטרות זו התפתחות משמעותית שאולי מסמלת שינוי במדיניות הכלכלית. עם זאת, גם בטורקיה סבורים שיש סיכוי שהודעת ההתפטרות היא תרגיל שבעצם נועד לחזק את אלביראק בתוך המפלגה השלטת ומעין הצבעת אמון. זה מגיע לאחר דיווחים בלתי מאומתים כי בכירים במפלגה איימו על ארדואן כי אם לא יפטר את השר, הם יערקו למפלגות אחרות.

בסוף השבוע פוטר נגיד הבנק המרכזי, אויסל, שנחשב מקורבו של אלביראק. המחליף נאג'י אקבאל נחשב למבקר חריף של המדיניות של אלביראק שהוציא מעל 150 מיליארד דולר כדי לנסות ולייצב את הלירה הטורקית, דבר שלא עלה בידו. אם אלביראק אכן יתפטר ייתכן כי מחליפו יאמץ מדיניות חדשה של ריבית גבוהה כדי לדכא את האינפלציה. כמו שכתבתי לפני יומיים, נראה שכל מה שקורה עכשיו בצמרת הטורקית הוא חלק מההיערכות למה שאמור לקרות בקרוב עם כניסת ממשל ביידן, שלא צפוי להיות סלחני לסולטן הטורקי כמו קודמו טראמפ.

קרדיט: אתר הטלגרם דורון פסקין