ארדואן מתכונן לכניסת הנשיא הבא של ארה"ב – ג'ו ביידן

ארדואן כמו ארדואן. עם התמשכות הירידה בשער הלירה הטורקית (30% מתחילת השנה), הסולטן מצא את האשם – נגיד הבנק המרכזי שפוטר הבוקר בצו נשיאותי. מי שישמש עתה בתפקיד הוא מקורבו של ארדואן, נאג'י אקבאל, ששימש כשר האוצר בשנים 2015 – 2018 ועד היום כראש המחלקה הנשיאותית לאסטרטגיה ולתקציב.
החלפתו של הנגיד מוראט אויסל מגיעה אחרי ששער הלירה נסגר על 8.5445 ל-1 דולר ביום שישי לאחר שפל של 8.58 במהלך היום. כל זאת קורה למרות חולשת הדולר עקב העיכוב בספירת הקולות בבחירות לנשיאות בארה"ב.

ארדואן מינה את אויסל לעמוד בראש הבנק המרכזי ביולי 2019, לאחר שקודמו פוטר מאחר שסירב להיענות לדרישות ארדואן להוריד ריבית. ארדואן סבור שריבית נמוכה תעודד צמיחה והוא מתקשה לקבל את העובדה שהמומחים מצוותו סבורים אחרת. עיתוי הפיטורים קצת מוזר שכן בישיבה האחרונה של הוועדה למדיניות מוניטרית של הבנק המרכזי ב- 22 באוקטובר, היא לא שינתה את שער הריבית העומד על 10.25%, בניגוד לציפיות שהיו בשווקים להעלאה משמעותית, מה שגרם להפסדים חדים בלירה.

ההתרחקות מהלירה שמובילה לירידתה נובעת מחשש שיוטלו סנקציות מערביות חדשות נגד טורקיה. כמו כן, המשקיעים חוששים מהתדלדלות עתודות המט"ח של טורקיה, אינפלציה גבוהה והתערבות פוליטית במדיניות המוניטרית. בנוסף לכל, כניסתו הצפויה של ג'ו ביידן לבית הלבן אינה מבשרת ככל הנראה טובות לארדואן על רקע מצב זכויות האדם בטורקיה.

בדקות האחרונות רוב רשתות התקשורת הגדולות בארה"ב מאשרות כי הנשיא הבא בארה"ב יהיה ג'ו ביידן.

Turkey Regular Economic Note - February 2017

קרדיט: אתר הטלגרם דורון פסקין