הסדרת יחסי המעביד עם המועסק הזר בסעודיה- שינוי דרמטי

ממשלת סעודיה הודיעה אתמול על שינוי במנגנון "כפאלה" كفالة (מתן חסות) הידוע לשמצה שמסדיר את יחסי המעביד הסעודי עם המועסק הזר. במשך שנים סופגת סעודיה ביקורת נוקבת מצד גורמים בינלאומיים כי מנגנון זה מאפשר בעצם למעסיקים לנצל את העובדים, בעיקר אלה המשתכרים שכר נמוך, על ידי שלילת זכויותיהם הבסיסיות בין אם מדובר בתשלום שכר או הסכמה לסיום חוזה העבודה. עתה, יש סימנים כי זה – או לפחות חלק מזה – עומד להשתנות.

הממשלה הסעודית הודיעה באמצעות הצהרה של סגן שר משאבי האנוש שלה כי לפי המנגנון החדש שייכנס לתוקף ב-14 במרץ 2021, העובדים הזרים יוכלו להחליף מעסיק לפי בחירתם ויוכלו לצאת מהממלכה ללא אישור המעסיק, דבר שאינו אפשרי כיום. שינויים אלה צפויים להשפיע על 10 מיליון העובדים הזרים שנמצאים בסעודיה.

למה הסעודים נוטים להקל כעת על העובדים הזרים? נראה שזהו חלק מתכנית חזון 2030 של יורש העצר שנועדה לגוון את מקורות ההכנסה של סעודיה מעבר למגזר הנפט. ההקלות הללו אמורות לשדר מסר חיובי יותר הן למשקיעים זרים והן לעובדים זרים פוטנציאלים ובעיקר בענפים מבוקשים.

בתוך סעודיה ומחוצה לה יש הרבה סקפטיות לגבי הנכונות של הרשויות אכן ללכת לקראת העובדים הזרים ומצפים להודעה מפורטת ורשמית שתבהיר את השינויים.

برنامج كفالة لتمويل المشروعات الصغيرة والمتوسطة | مجلة رواد الأعمال

קרדיט: אתר הטלגרם דורון פסקין