השבוע שבין ה-30.10.20 ל- 5.11.20 אצל שכנינו הפלסטינים

עיקרי הסקירה-

*- שביעות רצון בהנהגה הפלסטינית ממה שמסתמן כהפסד הנשיא טראמפ בבחירות האמריקאיות, לצד אדישות כמעט מוחלטת של הרחוב הפלסטיני בסוגיה.
*- בחמא"ס מאיימים בהסלמה מחודשת של האלימות ברצועה, נוכח היעדר התקדמות במגעים להסדר ארוך טווח, ובמקביל, מנסים להניע מחדש יוזמה להסכם לשחרור אסירים, בתמורה לשבויים ונעדרים ישראלים. במקביל, נמשכים הניסיונות לעודד פעילות אלימה באיו"ש, כאשר קצין בטחון המסכל הפלסטיני ניסה אף לבצע פיגוע ירי בגזרת שכם.
*- דיווחים סותרים על התקדמות במגעים לשחרור כספי המיסים הפלסטיניים, המוחזקים בישראל, כשברקע, התחייבה ממשלת הרש"פ לשלם למורים באיו"ש, שכר מלא, וכן להעניק פיצוי כספי לפועלים שנפגעו כלכלית כתוצאה ממגפת הקורונה.
*- עימותים אלימים בין מנגנוני הרש"פ לפעילי פת"ח במחנה הפליטים בלאטה, כשברקע ניסיונות אנשי מחנה דחלאן לחזק את מעמדם באיו"ש.
*- מגפת הקורונה מתפשטת במהירות באיו"ש וברצועה, אך המדיניות בשני האזורים הינה להימנע ככל הניתן מפגיעה כלכלית נוספת באוכלוסייה למרות הסיכון.

ובהרחבה:

הבחירות בארה"ב מעוררות ללא ספק עניין רב בקרב הנהגת הרש"פ, במיוחד נוכח מה שמסתמן כהפסד הנשיא הנוכחי, וניצחון המועמד הדמוקרטי. יו"ר הרש"פ מיהר להביע תקווה לחידוש המו"מ המדיני בתיווך ה"קוארטט", אללה ירחמו, מוסד שפרט לאבו מאזן אין מי שזוכר שהיה קיים אי פעם.
ברחוב הפלסטיני מפגינים אדישות כמעט מוחלטת לנושא, אפילו שאימאן ג'ודה, מועמדת שניה ממוצא פלסטיני נבחרה לבית הנבחרים האמריקאי והצטרפה לרשידה טליב. ברשתות החברתיות ניתן לראות בעיקר תגובות הטוענות שאין הבדל משמעותי בין המועמדים לנשיאות, לצד דברי גנאי כמו מישהו שאומר שטראמפ נראה כמו תנשמת, אבל גם ביידן אינו מלך היופי (כנראה תגובה של חתיך הורס).
ובשטח: בחמא"ס מכריזים שהאולטימטום להסרת הסגר על הרצועה פג ומאיימים בהסלמה, כשמנגד, מודיע יחיא סנואר, כי הצעתו לעסקת חליפין מול ישראל עודנה בתוקף, במיוחד, לנוכח הידבקות מספר אסירים בולטים במחלת הקורונה (ובהם עבאס אלסיד, מתכנן הפיגוע במלון פארק בנתניה ב2002). ובמקביל, שבה ממשלת קטר וביצעה חלוקה נוספת של מענק 100 דולר ל100 אלף משפחות ברצועה.
באיו"ש, נרשמו גם השבוע שורה של עימותים אלימים, בכפרים קדום ובית דג'ן במחנה הפליטים אלערוב ועוד. לצד זאת התקיימה הפגנה שקטה בראמאללה לציון- 2 נובמבר, יום השנה להצהרת בלפור. במקור נועדה ההפגנה להתקיים מול הישוב בית אל, אך בסופו של דבר הסתפקו המארגנים באירוע בתוך העיר ראמאללה בלבד.
בד בבד, ממשיכה הרש"פ במדיניות ההשתלטות על שטחי C. בין היתר דווח, כי עיריית חברון סללה שורה של כבישים סמוך לקרית ארבע, כדי לחזק את הנוכחות הפלסטינית באדמות הללו.

הנה תמונות מהעימותים ליד הכפר בית דג'ן:

לצד זאת, דווח על ניסיון ירי של קצין בביטחון המסכל הפלסטיני מאזור שכם לעבר חיילי צה"ל בכיכר חטמ"ר שומרון (לשעבר מחסום חוארה שבוטל), ללא נפגעים לכוחותינו. המחבל נורה ונהרג במקום.
מנגד, התקיימו גם השבוע שורה של הפגנות ופעילויות מחאה נגד נשיא צרפת, ותמיכתו במתן אפשרות להצגת קריקטורות נגד הנביא מחמד, בכל רחבי איו"ש. הגדולה מכולם היתה ביוזמת "חזב אלתחריר" בחברון. יצויין, כי עליית הכוח התורכי דוחפת מאוד את התפתחות התנועה הזו, הקוראת לחידוש "הח'ליפות האסלאמית" בכל העולם, ברחבי איו"ש. בעזה, החמא"ס לא מניח לתנועה לצמוח, מחשש שתתחרה בשליטתו באזור.

הנה תמונות מההפגנה בחברון:

במישור הכלכלי, הכחיש מזכיר ממשלת הרש"פ אמג'ד גאנם דברים שיוחסו לו, לפיהם עוד החודש יסתיים משבר כספי המיסים מול ישראל, ככל הנראה, על רקע הציפיה לתוצאות הבחירות בארה"ב, וכמובן התקווה הפלסטינית לניצחון ביידן. בינתיים העביר האיחוד האירופי לרש"פ סיוע חירום בסך 10 מיליון אירו לצורך תשלום המשכורות. במקביל, הרש"פ התחייבה לשלם למורים שכר מלא מחודש דצמבר, לאחר איום בשביתה. עד נובמבר הבא ישולמו כל הפיגורים, בתשלום אחד, בהנחה שהמשבר הכלכלי יסתיים.
לצד זאת, חילקה ממשלת הרש"פ מענקים של 700 ₪ לכמה אלפי פועלים מאיו"ש שהכנסתם נפגעה בשל הקורונה. בעזה הפגינו פועלים במחאה על אפלייתם ואי שילובם ברשימת מקבלי המענק.
במישור הפנימי בלטו עימותים בין פעילי פת"ח לאנשי המנגנונים במחנה הפליטים בלאטה שבשכם, במהלכם נהרג צעיר מקומי שניסה להשליך מטען מאולתר לעבר המנגנונים. אבראהים רמדאן, מושל שכם, שהחלים רק לאחרונה ממחלת הקורונה טען שגורמים פוליטיים עומדים מאחורי האירועים והזהיר שהמשכם יביא לאובדן שליטה. בינתיים ניכר, כי מי שמנסה לקצור רווחים הם אנשי דחלאן, שתוקפים את התנהגות המנגנונים, וקושרים בין אירועי בלאטה השבוע לאירועי מחנה הפליטים אלאמערי בראמאללה בשבוע שעבר:      https://www.facebook.com/watch/?v=787726975345804

אנשי דחלאן מדווחים בתוך כך, על כוונת מרואן ברגותי להתמודד בבחירות להנהגת הרש"פ, במידה והפת"ח לא תעמידו בראשה, וכנציג מטעמה לנשיאות. אנשי דחלאן אינם מסתירים את כוונתם לתמוך בהתמודדות זו.
ועוד במישור הפנימי, בחברון נחטף צעיר מקומי לעיני מצלמות אבטחה מתוך רכבו אך בו ביום הוא שוחרר בלחץ המנגנונים.
ברקע לכל אלה ממשיכה מגפת הקורונה להתפשט הן בעזה והן באיו"ש, אך גם הרש"פ וגם החמא"ס מבינים שמלבד בידוד אוכלוסיות בסיכון וסגרים מקומיים עליהם לאפשר המשך שיגרה, מאחר ולא ניתן עוד לשאת בעלות הכלכלית של הסגר מלא. יצויין, כי גם בתי הספר והמסגדים נותרו פעילים, והשבוע גם נפתח מחדש מעבר רפיח לכניסת תושבים שנתקעו בחו"ל, רבים מהם הגיעו בטיסה מאלג'יריה שאיפשרה את מעברם לרפיח ומשם לעזה. עם זאת, בחמא"ס מזהירים, כי נוכח העלייה המטרידה במספר הנדבקים, ייתכן שלא יהיה מנוס מהטלת סגר כללי מחדש. ובאיו"ש הודיע יו"ר הרש"פ על הארכת מצב החירום בחודש נוסף, צעד שהוא כמעט חסר משמעות בשטח.

הנה כתבה על התפשטות הקורונה ברצועה:

עד כאן להשבוע. שבת שלום וחורף של בריאות לכולנו.

קרדיט: יעקב סבג – לשעבר יועץ לענייני ערבים ביחידות המנהל האזרחי בעזה ואיו"ש