התמוטטות הלירה הטורקית והרובל הרוסי- יש מחיר לכל תוקפנות!

כלכלות רוסיה וטורקיה משלמות בערך מטבעותיהן בעקבות תוקפנותן ביחסים הביו לאומיים .             בריחות הון מאסיביות מטורקיה רוקנו את עתודות מטבע החוץ שלה. התרסקות המטבע המקומי עדיין לא הגיעה לשיאה

גרף נפילת הלירה הטורקית:

גרף נפילת הרובל הרוסי : 

נוהגים לומר כי תמונה אחת שווה אלף מילים , אז… 2 הגרפים דלעיל מספרים את כל הסיפור של מדינות המשלמות, ובגדול , את מחיר התוקפנות נגד שכניהם והליכה כנגד כל העולם המערבי, בו תלויות כלכלות 2 המדינות.

לירה טורקית ורובל רוסי.
ניתן לציין כמה קווי דמיון בתרשימים, שיותר מרומזים כי 2 המדינות מתעמתות עם אותו גוש מדינות הנוקט נגד שנתיהן באותן כלי תגובה . רואים שהמטבעות נחלשים באביב, התייצבות מסוימת בקיץ והמשך היחלשות בסתיו.
ואם הרובל כבר היה ברמה של 80 רובל לדולר (היה כבר ב- 85), אז עבור הלירה הטורקית הנפילה הנוכחית היא שיא – הוא לא צנח כל כך נמוך מאז אמצע שנות ה -90.
במקרה של הפדרציה הרוסית, כמובן שמאפשרים את הירידה במטבע בגלל החמרת צעדי ההסגר והירידה במחירי הנפט. במקרה של טורקיה, ניתן לשים לב לגורם של בריחת הון מואצת מהמדינה בגלל החיכוך ההולך וגובר בין טורקיה לארה"ב והאיחוד האירופי, כמו גם לירידה קטסטרופלית בהכנסות מתיירות עקב נגיף הקורונה והידרדרות תדמיתה של טורקיה באירופה.
בעוד שלפדרציה הרוסית יש רזרבות די מוצקות של יתרות מטבעות זהב ומטבע חוץ בסך של 592 מיליארד ,נכון לחודש אוקטובר, טורקיה, שהחלה את השנה עם 74 מיליארד דולר, כבר בספטמבר נשארו לה 45 מיליארד דולר אמריקאי בלבד (מתוכם 44 מיליארד הם עתודות של בנקים מסחריים). – השאר הושקעו בבלימת נפילת הלירה ו\או שמירה על ערכה. עד נובמבר המצב החמיר עוד יותר.

הרובל חזר לאינדיקטורים של תחילת מגפת נגיף הקורונה.

לעומת זאת המחיר שהאימפריה העות'מאנית החדשה ,בראשות הווזיר ארדואן ,החולם להחזיר עטרה (משמעות אחרת לקורונה) ליושנה, משלמת,הינה הרבה הרבה יותר כבד. ניתן לראות בבירור כיצד נפילת הלירה הולכת וגוברת ככל שטורקיה מתחילה לשנות את מדיניות החוץ ולהסתבך במלחמות סביב גבולותיה ויישום אסטרטגיית ההתערבות במדינות רחוקות שיש להם קשר קלוש לטורקיה כמו לוב ונגורנו קראבאך.

הדרדרות הלירה הטורקית:

מומחים מעריכים כי לאור בריחות ההון המאסיביות מטורקיה והשוקת השבורה ,בנושא מטבע החוץ , בו נצבת טורקיה ,שבקרוב לא תוכל לייבא חומרי גלם הקריטיים להנעת גלגלי כלכלתה , תקלע המדינה למשבר קשה שיאלצו אותה או להתפשר עם הקהילייה הבין לאומית או להחריף את צעדיה בהתאם , כמו שליחה מאסיבית של מיליוני פליטים לשערי אירופה , מה שיסבך עוד יותר את מצב עד כדי ערעור הרקמה החברתית הפנימית בטורקיה.

ימים קשים מאוד מחכים באופק לאימפריה העות'מאנית החדשה ולמנהיגה שדאג להרוס כל חלקה טובה במדינתו הגדולה.

Power Changes and Economy in Turkey | | FPI

קרדיט לתמונות: https://www.dreamstime.com/economy-turkey-falling-map-turkish-flag-grid-arrow-going-down-image128114047