ההשפעה של בחירת ביידן לנשיא על תפוקת הנפט האיראנית

אם ג'ו ביידן ייבחר לנשיא ארה"ב בבחירות שייערכו מחר, תהיה לכך השפעה לא מבוטלת על משק הנפט העולמי ועל תעשיית הנפט של איראן. נוכח התחייבותו של המועמד הדמוקרטי במהלך מסע הבחירות כי יפעל להחזרת הסכם הגרעין עם טהראן, הצפי הוא שכבר בשנה הבאה איראן תוכל להזרים לשוק עוד 1 מיליון חביות ביום ובעתיד אולי אף להגיע לייצוא של 2 מיליון חביות ביום. לא בטוח שזה מה שהשוק צריך עכשיו, נוכח מצבו בעידן זה של נגיף קורונה, התרסקות הביקוש וכך גם המחירים.

כושר ייצור הנפט של איראן הוא כ-4 מיליון חביות ביום אך כיום היא מנצלת פחות ממחציתו. כבר כיום ישנם למעלה מ-100 מיליון חביות נפט איראניות שמאוכסנות במכליות בים ובמתקני אכסון בשטחה, ללא קונה. ברור שאם איראן תוכל להפיק יותר נפט במידה שחלק מהסנקציות יוסרו הדבר צפוי להוביל אותה להתנגשות עם ארגון אופ"ק בו היא חברה לאחר שהוא הסכים על קיצוץ התפוקה ביחד עם רוסיה. במצב כזה המתח בין יריבתה המרה של איראן ומנהיגת אופ"ק סעודיה רק יילך ויגבר.

מובן כי תמונת יחסי ארה"ב – איראן בהנחה שביידן ייקח מורכבת אם לוקחים בחשבון שבאמצע השנה הבאה ייערכו בחירות לנשיאות באיראן. לאחר הבחירות שם, האיראנים, ללא קשר לזהות הנשיא החדש שייבחר, יהיו מוכנים להיכנס למו"מ עם ארה"ב של ביידן כשהם חסרי אמון לחלוטין ויבקשו ערבויות משמעותיות מהממשל.

זה לא מופרך להעריך שביידן צפוי להציג קו מתון יותר בהשוואה לטראמפ כלפי איראן, בוודאי אם לוקחים בחשבון שרק בשבוע שעבר הטיל הממשל הנוכחי עוד סנקציות על מגזר הנפט האיראני. יחד עם זאת צריך לסייג את הדברים ולומר שממשל ביידן לא יפעל במהירות בהקשר האיראני ויתרכז קודם כל בסוגיות בוערות יותר מבחינתו, כך שחזרת הנפט האיראני לשוק לא אמורה להיות מידית.

קרדיט: אתר הטלגרם דורון פסקין