שרפת יער בסעודיה

הנה הכותרת שנראית מופרכת…

כשאתה מתחיל לכתוב מאמר כשמתנוססת לראשו כותרת הנראית במבט ראשון מופרכת ובאבסורדית, זה קורה או כי אתה רוצה לתפוס את תשומת ליבו של הקורא, או פשוט כי נושא הכתבה אינו מספיק מוכר לקורא, ולכן כותרת שסותרת את מה שהקורא רואה בעיני רוחו, כשהוא חושב על דבר מסוים, מפתיעה…

וכשמדובר בכותרת המדברת על שרפת יער בערב הסעודית, המדינה שאם חושבים עליה, מה שעולה בעיני רוחנו יהיו דיונות של חול וביניהן אולי נראה גם בארות נפט, כי הרי מי מקשר בין סעודיה ליערות?

אז על מה מדובר? איפה הייתה שרפה?

Tanuma-Forest-Fire-Oct20-3

בשבועות האחרונים היו בערב הסעודית, מספר שרפות קוצים ושיחים, וגם שרפות חורש ושרפות יער.
היום אספר לכם על שרפת יער שהשתוללה במשך יותר משבוע, במחוז אסיר שבדרום ערב הסעודית, בנפת טאנומה, שהחלה בהר גולמה (غُلامة = Ghulamah) ברכס הרי סארוואט (جبال السروات) באזור העיר טאנומה ( Tanomah = تنومة‎), האזור ידוע כאזור נופש בזכות מזג האוויר הנעים בחודשי הקיץ, ומשופע במים ויערות של עצי אורן, ערער, אזדרכת וסוגי עצים אחרים.

Tanuma-Forest-Fire-Oct20-4

על כיבוי השרפה עבדו צוותי כיבוי רבים, בתנאי שטח הררי קשים, של מדרונות תלולים ובעיית גישה למוקדי השרפה, והכבאים נאבקו בלהבות במשך כעשרה ימים, באמצעות צינורות כיבוי ומים, בכל מקום שהייתה נגישות לרכבי הכיבוי, וגם עם מטוסים קלים שנשלחו מחברת ארמקו, לעזור בכיבוי הלהבות (בשרפה הזו אין לי מידע אם גם מסוקים השתתפו בפעולות הכיבוי, כפי שנעשה רק לפני שבועיים בשרפת יער באזור טאיף) ובמקומות בהם לא הייתה נגישות לכבאיות, גם בשבילים שנפרצו ע"י דחפורים, לוחמי האש של ההגנה האזרחית הסעודית, באזור טאנומה, נלחמו בלהבות בעזרת מטפי אש הנישאים ביד, ומחבטי גומי, כלי חפירה ואף בענפי עצים, נכון לזמן כתיבת שורות אלה, דוברי ההגנה האזרחית בנפת טאנומה, אומרים שפעולות הכיבוי שהצליחו למנוע מהאש להתפשט לאזורים מיושבים, הסתיימו בהצלחה וללא נפגעים.

כבר מהימים הראשונים למאבק בלהבות, הידיעות על השרפה התפשטו כמו אש בשדה קוצים, ברשתות החברתיות, תמונות וסרטונים מהאזור הפכו לויראליים, ורבים במדינות השכנות הביעו הזדהות עם הסעודים, ורבים שיבחו את לוחמי האש על עבודתם הקשה ואומץ לבם.

מעט על האזור:

באזור ישנם מספר פרקים ושמורות טבע, כגון פארק אלשרף, מנעא, מחפר, אלרבואה, טגרס וכן במפלים מרשימים שיש בחלק מהפרקים, כגון מפל דאהנה הנמצא בפארק הנושא את האותו השם, וכן ישנם מפלים באלחפר ואלחיפה, ובאחד הפארקים, פארק אל-קמר, תוכלו למצוא ענני קיטור הפורצים בין הסדקים בסלע, שמהם נובעים מעינות מים חמים נסתרים.

בכל הפרקים השונים, תוכלו להנות מהיופי ההררי של האזור הנהנה מגשמי המונסון בקיץ וגשמי חורף המלווים בברד ושלג, המצטברים לכדי כמות משקעים של כ 500 מ"מ בשנה, בנוסף לכל היערות, חלקם צפופים (בעיקר בצפון האזור) במרבית המקרים הצמחיה שעל המדרונות המערביים, המקבלים את מרב הגשמים, תהיה עשירה יותר, וכן יש את החורשים, ההרים והוואדיות המרשימים, ובחלק מהמקומות תוכלו למצוא אתרים היסטוריים, ובחלקם התבצעו חפירות ארכיאולוגיות.

קצת היסטוריה של תושבי האזור:

העיר טאנומה נמצאת כ 125 ק"מ ( כ 90 ק"מ בקו אווירי) צפונית לאבהא עליה דיברנו בעבר, במאמר על מפלים סעודים וטילים איראנים, והיא עיר עתיקה היושבת על דרך הסחר העתיקה, דרך הבשמים, ודרך העיר עברו שיירות סוחרים לצד שיירות עולי רגל, העיר והאזור הוזכרו בכתבי משוררים והיסטוריונים ערבים קדומים, עוד מהתקופה הקדם אסלאמית, כגון בשירתו של המשורר חג'יז בן אעוף אל-אזדי (حاجز بن عوف الأزدي) ובספרו של המטייל והגאוגרף אבו מוחמד אל-חמדני (אבן אל-הייק), מהמאה העשירית לספירה, המתאר את חצי האי מבחינת הגיאוגרפיה, החי והצומח שהוא רואה באזורים השונים, וכמובן מספר על הכפרים והשבטים בחצי האי ערב.

לחבל ארץ זה ול 150,000 תושביו, המשתייכים ברובם למספר שבטים, שלהם מבטא וניב דיבור ייחודי לאזור, וחולקים מאכלים ולבוש הייחודים להם, ישנה היסטוריה עשירה, המשלבת בין העבר העתיק של האזור, ולראשית ימי האסלאם.

בני באזור מתגאים בכך שהם שייכים לשבטים בעלי ייחוס לשבטים הערבים העתיקים, ואומרים שאילן היוחסים שלהם, מגיע לשבט בני שאהר (بني شهر) בן אל-חג’ר (بن الحجر) בן אל-הונו (بن الهنو) בן אל-עזד (بن الأزد) ואומרים שהם מהראשונים להצטרף לאסלם, והם מתגאים בכך שכבר בתקופה הקדומה, העיר הייתה למרכז לימודי אסלאם, ואחת מהמדרסות המפורסמות היתה זו של השייח מוחמד בן עבדול ווהאב (محمد بن عبد الوهاب) שעליה נאמר שהייתה מקום בו לימדו מורים ידענים שלימדו תלמידי חכמים.

כעיר שהייתה על הדרך של שיירות העלייה לרגל, עברו בה בני השבטים מתימן בדרכם אל מכה ומדינה וחזרה, שהיו מעשירים את הספריות המעטת בעיר, בכתבי יד שהביאו במסעותיהם, והספריה המפורסמת באזור הייתה ספריית "אל זאינודין" בכפר של שבט בני לאם (مكتبة آل زين الدين في قرية بني لام)

רק אציין כי בעת המודרנית, בית הספר היסודי הראשון נפתח בטנאומה, רק בשנת 1955, ושמו סבת טאנומה, ע"ש המדרסה העתיקה המוזכרת לעיל. חטיבת הביניים הראשונה נפתחה בשנת 1969, ואילו בית הספר התיכון לא נפתח עד שנת 1977.

מעט על עתיקות:

בחבל ארץ זה תוכלו למצוא עתיקות מהתקופה הקדם אסלאמית ומתקופות מאוחרות יותר, כולל קברים עתיקים שנבנו בקפידה מאבנים מלבניות גדולות, וכן גם מערות ששמשו לקבורה, בנוסף תמצאו מבנים מבוצרים בגדלים שונים ומתקופות שונות, החל מהעתיקות ועד לתקופה של השלטון העו’מאני, חלק מהמבנים המבוצרים, נמצאים בכל ישוב באזור, ושימשו כממגורות חיטה מבוצרות, לשמירה על הדגנים מפני שודדים, כיום רבים ממבני ממגורות מבוצרות אלו,מוזנחים ונדרש שיפוץ ושיקום.

אחד המקומות היותר מפורסמים באזור, נמצא בפסגת הר עקרן (جبل عكران) המשקיף על העיר ממזרח, והמתנשא לגובה של 2,551 מ’ מעל פני הים, מבנה מלבני שיש הטוענים שישמש כמסגד עתיק, שאין לו תיארוך מדויק, אבל מוסכם על החוקרים שהוא מתקופה עתיקה, למבנה המלבני העישוי אבנים בגדלים שונים, יש דלת צרה אחד באמצע הקיר הדרומי, ובקיר הצפוני יש פתח מלבני קטן, ישנן שתי נישות שלא ברור מה תפקידן, ומשערים שאחת מהן שמשה כבסיס למכלי מים והשנייה כפי הנראה כאח לחימום ובישול (או בסיס למבנה תצפית), וכמו במקומות רבים בממלכה, ישנן כתובות חרוטות עתיקות, ומבקרה זה, איש אינו יודע לפענח את הכתוב בהן.
כעשרה מטר צפונית למבנה זה, ישנו מבנה נוסף, שבנוי באותה השיטה ודומה לו בגודלו.

בנוסף לאלו ישנה המערה המפורסמת, הנמצאת בצידו המערבי של ההר, זו מערה כדולה עם עשרה פתחים, חלקם גדולים, ומתחת לפתח המערה ישנם שתי תצורות מגולפות בסלע, הנראות כנחשים, באחת צבע הסלע של הנחש הוא אדום, ובשנייה הסלע ממנו גולף הנחש הוא שחור, שני הנחשים המגולפים בסלע נראים מתחתית ההר בצורה ברורה, ולא ידוע לחוקרים הסיבה ליצירתם או הדרך בה גולפו. למעשה לא ידוע על דבר על שני הנחשים המגולפים, מלבד כמה מיתוסים ואגדות עתיקים.

 

התוכלו לנחש איך המקומיים קוראים לחלק הזה בהר?
תשובות תוכלו לשלוח בקבוצת הדיון של הערוץ.

וחזרה להתרחשויות האחרונות:

לסיום נחזור אל השרפה, ואספר לכם כי ביום רביעי, ה 28 באוקטובר, הודיעו שלטונות סעודיה, כי נעצרו שלוה מסתננים לא חוקיים, מהגרי עבודה מאתיופיה, אשר נראו נמלטים מהאזור בו החלה השרפה ביום רביעי ה 21 באוקטובר, כמו כן נאמר כי שלושת האתיופים נראו מציתים את השרפה לאחר וויכוח ביניהם, המסתננים האתיופים הועברו להמשך חקירה והם נחשדים במעורבות לשרפה.

וכדי שלא יהיה משעמם, לקינוח אוסיף שאם אנחנו כבר באזור אסיר שדרום סעודיה, מקום נוסף שאותו הזכרנו במאמר הקודם על האזור, ח’מיס מושייט (Khamis Mushait = خميس مشيط) האזור שבנוסף לאבהא, הח’ותים מתימן כל כך אוהבים לטווח בטילים וכטב”מים, ושבה נמצא בסיס חיל האוויר הסעודי על שם המלך ח’אלד, שבנוסף לטיווח הבלתי פוסק של כטב"מים מתאבדים וטילים, ביום חמישי 29 באוקטובר, בשעה 14:56 הורשה באזור רעידת אדמה בעוצמה של 3.1 דרגות בסולם ריכטר, שהמוקד היה במרחק של 10 ק"מ דרומית לח’מיס מושייט, ובעומק של 2.5 ק"מ

קרדיט: אביעד, מקבוצת נציב, ערוץ הטלגרם מבט למזרח התיכון