רוסיה מתאמת עם ירדן את פעילותה בדרום סוריה ומול גבול ישראל

עם פרוץ מלחמת האזרחים בסוריה בשנת 2011 ובהמשך השתלטות כוחות אלקעידה על כל דרום סוריה ובריחת מאות אלפים מתושבי סוריה לשטח ירדן למצוא מקלט מהכוחות הנלחמים על אדמת סוריה , פתחה ירדן מרכז פיקוד קידמי , שכונה MUC , בו ישבו גורמי צבא לא רק של ירדן ושל כוחות המורדים שפעלו לאורך גבול ירדן , אלא גם גורמים מצבא ארב"ס ,ואפילו,כך על פי מקורות זרים , אף מישראל , שהאינטרס העליון שלה היה לשלוט על השטח הסמול לגבול הגולן שלה.

מרכז הפיקוד ,שמוקם בצפון ירדן, דאג לממן את משכורות הלוחמים הסורים וכן דאג לציידם בנשק יחסית חדיש שכמותו אפילו לצבא סוריה לא היה.

בשנת 2018 , לאחר תאום מראש עם ירדן , רוסיה וישראל, כבש צבא סוריה בחזרה את כל דרום המדינה וכפה בחזרה את שליטת השלטון המרכזי על האזור.

אחד התנאים ,כך על פי מקורות זרים , שישראל איפשרה לצבא סוריה להשתלט מחדש על כל אזור הגולן הסורי , היתה הבטחת רוסיה לא לאפשר למיליציות האיראניות הפועלות על אדמת סוריה דריסת רגל על גבולה עם סוריה.

אלא שאיראן יחד עם החיזבאללה העמיקו את שליטתם בשטח למרות ההתנגדות הרוסית.

הפתרון שהגו הרוסים היה להקים יחידות חמושות במסגרת צבאית,הכפופה לצבא סוריה, אך מקבלת את הוראותיה ממרכז הפיקוד הרוסי בחמימים שבצפון מערב סוריה.

למטרה זאת הקימה רוסיה את גייס 5 בצבא סוריה שכל לוחמיה הם אזרחים סורים שנמנו בעבר על צבא סוריה החופשי ועשו סולחה עם השלטון המרכזי.

לפני כמה חודשים,שלחה רוסיה את חטיבה 8 מגייס 5 , לאחר שסיימה את הכשרתה הצבאית על ידי מדריכים רוסים , לדרום סוריה על מנת לדחוק מגבולות ישראל וירדן  את האיראנים והחיזבאללה. משימה שהם מתקשים מאוד לעשות בעקבות התנגדות איראנית עיקשת וסרובם לסגת מהאזור.

לאור המצב הוחלט ברוסיה לערב בנעשה בדרום סוריה גם את ירדן שתסייע מצידה להצלחת משימות חטיבה 8 לאורך הגבול הירדני.

את התאום עם ירדן החלו הרוסים לבצע,בפועל, בסוף שבוע שעבר.

ביום חמישי האחרון, נכנס כוח צבאי סורי מקומי למעבר הגבול "נסיב" , עם ממלכת ירדן, והשתלט עליו לזמן קצר. הכוח הצבאי היה מחטיבה 8 של גייס 5 של צבא סוריה הידוע בנאמנותו לכוחות הרוסים.

ההשתלטות על מעבר הגבול המרכזי עם ירדן נעשתה במטרה לאבטח את מעברם  של כמה ממפקדי החטיבה לשטח ירדן – כך  על פי מקורות יודעי דבר באזור שדיווחו לכתב רשת התקשורת המקומית "דארעא 24".

ביום רביעי ביקר שליחו המיוחד של נשיא רוסיה לענייני סוריה, אלכסנדר לברנטייב, בממלכת ירדן בראש משלחת משותפת בדרג גבוה הכוללת מספר בכירים רוסים העוסקים בענייני סוריה.

על מטרת הביקור, כפי שאמרו בטלוויזיה הירדנית ובכמה כלי תקשורת רשמיים בירדן, היא לדון במצב בסוריה בכלל ובדרום סוריה בפרט. והחיפוש אחר האמצעים הדרושים לפתרונה ולייצובה של סוריה, ולהבטחת חזרתם מאות אלפי הפליטים שמצאו מקלט בירדן.

במהלך הפגישה הדגיש שר החוץ הירדני את חשיבות שיתוף הפעולה והתיאום עם רוסיה, להפעלת המאמצים לסיום המשבר הסורי. כלשונו, "ולספק את הסיוע ההומניטרי הדרוש בכדי להקל על סבלם של הסורים באזורים בהם הם הזקוקים לסיוע זה ובמיוחד בדרום סוריה".

הוא הבהיר כי יש להגיע לפיתרון שמבטיח את אחדותה ולכידותה של סוריה, את אחדות השלטון על השטחים שלה, להחזיר את ביטחונה ויציבותה ולהוביל ליציאת כל הכוחות הזרים ממנה. הוא הזהיר מפני ניסיונות אלה שלדבריו היו כנופיות הטרור שבנו מחדש את יכולותיהן ונוכחותן באזור.

בעוד שאותה משלחת הגיעה היום גם לדמשק, ונפגשה עם הנשיא בשאר אל-אסד ומספר גורמים סורים, במטרה לתאם את ועידת הפליטים שתיערך בדמשק.

ראוי לציין כי חטיבה 8 של גייס 5 בפיקודו של  "אחמד ​​אלעודה" – "أحمد العودة" מורכבת מקבוצות מקומיות של אנשי מחוז דארעא. אלה שפעלו בעבר במיליציות מקומיות ואז נכנעו להסכם הפשרה והתפייסו באמצע שנת 2018, בתיאום עם רוסיה, עם משטר אסד  ומאוחר יותר התגייסו לגייס 5 . חטיבה 8 נחשבת לאחד היחידות הצבאיות המקומיות הגדולות ביותר בדרום סוריה.

לאור הפעולות בעבר נראה כי ישראל, אף היא, מעורבת בתאומים הרוסים-ירדנים , כי גם לה אינטרס לשלוט על הנעשה מול גבולה עם סוריה.