משמרות המהפכה האיראנים במסע השתלטות על נכסי נדל"ן בערים גדולות בסוריה

"הדאחיה" של דמשק- משתלטים על נדל"ן במרחב דמשק

מעוז חיזבאללה בדרום ביירות המכונה א-דאחיה الضاحية الجنوبية או "הפרבר הדרומי" נחשב אזור אסטרטגי בבירת לבנון (בין השאר כולל את אזור שדה התעופה הבינלאומי היחיד של המדינה). עתה נראה כי יש מי שבאיראן רוצה להעתיק את המודל לדרום דמשק. זו לפחות המסקנה אם בוחנים את מה שקורה שם בחודשים האחרונים.

לפי מקורות מקומיים, חברות קש ואנשי עסקים המקושרים למשמרות המהפכה וכן ארגון "ג'יהאד אל בינא" השייכת לחיזבאללה החלו להגביר את ההשתלטות על נכסים (בניינים וקרקעות) בדרום דמשק ובדרום מערבה, ובעיקר באזורים חג'ירה, א-ד'יאביה וא-סיידה זיינב.

בשבועות האחרונים מנצלים אנשי המשמרות וחיזבאללה את המצוקה הכלכלית הגוברת של הסורים כדי לסגור עסקאות במחירים נמוכים יחסית. פעילות זו אינה מתקבלת יפה אצל הרוסים שמעוניינים למנוע מאיראן להעמיק אחיזתה במשק, כך טוענים הגורמים. נראה כי האיראנים פועלים לפי תכנית מסודרת להשתלט על ערים בעלות חשיבות אסטרטגית שבעבר נשלטו על ידי רוב סוני כמו דמשק, חלב, אזורי הפריפריה של חומס ועיר הגבול עם עיראק, אלאבוכמאל.

מצד אחד יהיו שיטענו כי הפיכת דרום דמשק לדאחיה שיעית היא התפתחות חיובית לעתיד שכן ניתן יהיה לרכז לאזור זה מאמצים מודיעיניים וצבאיים. מנגד, העובדה שאיראן ושלוחותיה ממשיכים להעמיק את ההתבססות בסוריה, ולאו דווקא במישור הצבאי, צריכה להדאיג את ישראל וכן את בני בריתה מהמפרץ.

דמשק

קרדיט: אתר הטלגרם דורון פסקין