כדורגל בשכונה

נורמליזציה פרושה גם משחקי כדורגל

כולם כבר שמעו על חתימת ההסכם בין מנהלת הליגות לכדורגל הישראלית ובין מנהלת הליגות לכדורגל האמירתית, כולם כבר שמעו על המחק שסוכם בין קבוצת אל-עין מאבו דאבי, לקבוצת מכבי חיפה הישראלית.
לאוהדי הכדורגל זו חגיגה אמיתית, ולכולנו, גם אם לא חובבי המשחק זו שמחה על המשך התקדמות ההסכמים הנלווים להסכם לכינון יחסים דיפלומטיים עם איחוד מדינות המפרץ, ומדינות נוספות, לקראת נורמליזציה אמיתי והשלום המיוחל.

אבל מה באמת ידוע לנו על כדורגל בשכונה?

מעבר לשם שחקן זה או אחר, מאחת מהמדינות השכנות, שהופך לכוכב כדורגל ומשחק בקבוצות צמרת אירופאיות, מעבר לסיקור עיתונאי של טורנירי כדורגל בין לאומיים, בהשתתפות המדינות השכנות, הידעתם שישנו טורניר כדורגל שכונתי?

בכל שנתיים (לפעמים בכל שלוש…) בחודשים נובמבר – דצמבר (ולפעמים דצמבר-ינואר, לפעמים בפברואר -מרץ) נערך טורניר כדורגל, פחות מוכר בעולם אבל מאוד שייך לשכונה.
מדוע יש שינויים בקיום המשחקים של טורניר כדורגל?
אולי כי בכל זאת אנחנו במזרח התיכון, ובשכונה שלנו לפעמים יש שינויים בלתי צפויים, או סתם מריבות שכונתיות המשפיעות על המתרחש, אפילו אם מדובר באירוע ספורטיבי, ואני מדבר על טורניר גביע המפרץ הערבי (كأس الخليج العربي), זה אותו המפרץ קוראים יקרים, שהאיראנים ורוב העולם קורא לו המפרץ הפרסי, והטורניר גם ידוע פשוט בשם גביע המפרץ, או אף רק בשם: אלחליג'י (המפרצי)

Arab-Gulf-Football-Federation-new-Logo-1

קצת הסטוריה:

טורניר הכדורגל של מדינות המפרץ הפרסי, או כפי שהוא מכונה ע"י חלק מהמשתתפות, המפרץ הערבי, החל בשנת 1970 בבחריין, עם ארבע קבוצות בלבד: בחריין, קטאר, כווית, וערב הסעודית.
בשנת 1972 איחוד האמירויות הערביות הצטרפה למשחקים, לאחר ששנה קודם לכן זכתה בעצמאותה.
בשנת 1974 הצטרפה גם סולטנות עומאן, ובשנת 1976 הצטרפה גם עיראק, ובכך הגיע מספר המדינות המתחרות לשבע, ובשנת 2004 צורפה גם תימן ובכך הגענו כיום לשמונה מדינות המתחרות בטורניר, בחריין, קטאר, כווית, ערב הסעודית, איחוד האמירויות הערביות, עיראק, עומאן ותימן.

Countries-fb-Logos-Banner-1

בשנת 2013 הטורניר ה 21 שהיה אמור להיערך בין ה 5 ל 18 בינואר, בעיר הנמל בצרה שבדרום עיראק, אבל עקב בעיות ביטחון וחוסר יכולת להבטיח את שלום השחקנים והקהל, ולספק את הביטחון הנדרש לקיום המשחקים, הועבר הטורניר לבחריין.

וזה המקום לומר כי בשנת 2014 נערך הטורניר ה 22 בריאד, בירת ערב הסעודית, אבל זה לא היה מקום המיועד לפי התוכנית, אלא בעיר בצרה שבעיראק, אבל שוב לא יכלה עיראק לספק את הביטחון הנדרש לקיום המשחקים, ולכן החליטה התאחדות הכדורגל של מדינות המפרץ הערביות, לעביר את המשחקים לערב הסעודית, אבל היות ואנו מדברים על השכונה ושתמיד יכולים להיות שינויי תוכניות, אציין כי לאחר שהוחלט על שערב הסעודית היא זו שתארח את המשחקים, נקבע בתחילה שהטורניר יתקיים בעיר הנמל ג’דה שלחופי הים האדום, אבל במזרח התיכון, כמו במזרח התיכון, בסופו של דבר המשחקים נערכו בריאד.

אוסיף שבשני המקרים, הובטח לעיראק כי בעקבות העברת התחרויות למדינות אחרות, בפעם הבאה, הטורניר יהיה בעיראק, אבל שוב המצב בעיראק לא יכל לאפשר את קיום המשחקים, כך שהמדינה שאירחה בפעם היחידה את הטורניר בשנת 1979 תחזור ותארח את הטורניר ב 2021, כמובן אם שוב לא יהיו אירועים שיחייבו את העברת המשחקים למדינה אחרת…

אציין כי השתתפות עיראק בטורניר, הושעתה פעמיים, בשנת 1992 ובשנת 2003, בשנת 1990 הטורניר נערך בין ה 21 בפברואר, ל 9 במרץ, וב 2 באוגוסט אותה שנה, פלשה עיראק לכווית, דבר שהוביל להשעייתה מהטורניר של 1992 וכן גם לביטול התוצאות של שלושת המשחקים בהם שיחקה בטורניר העשירי ב 1990.
בשנת 2003 הטורניר נערך בין ה 26 בצדמבר ל 11 בינואר 2004, ולהזכירכם כי עיראק של סדאם הייתה מעט עסוקה, במלחמת המפרץ השנייה שהחלה ב 20 במרת 2003.

בשנה שעברה, בטורניר ה 24 למשחקי גביע המפרץ, זכתה בחריין לראשונה בתולדותיה בגביע, במשחקים
שנערכו בקטר, בין ה 26 בנובמבר, עד ל 8 בדצמבר 2019, בהשתתפות כל שמונה המדינות, לאחר שממש ברגע האחרון, ב 12 בנובמבר 2019 הודיעו ערב הסעודית, איחוד האמירויות הערביות ובחריין, שהן החוזרות בהן מהחלטתן להחרים את הטורניר…

קצת פרטים למי שמתעניין:

המדינה שעומדת בראש טבלת הזכיות היא כווית, שזכתה 10 פעמים בתואר האלופה!
החלק מאחור משתרכות ערב הסעודית, קטאר ועיראק, עם 3 אליפויות כל אחת,
איחוד האמירויות ועומאן, זכו בשני תארים כל אחת, ואילו בחריין כאמור זכתה פעם אחת.
היחידה שעדיין נותרה ללא תואר אליפות בטורניר, זו תימן.

 

רק שתדעו שיש תחרויות כדורגל בעלות שם דומה…

כדי לעשות מעט סדר, נבדיל בין טורנירים נוספים בעלי שם דומה, כגון Arabian Gulf Super Cup שהוא גביע של איחוד האמירויות הערביות, ובו משחקות החל משנת 2008, הקבוצות שזכו בבעונה הקודמת באליפויות הליגה הראשונה, ובתחרות גביע הנשיא, אשר מיועדת לקבוצות מהליגה הראשונה -UAE Pro League והליגה השנייה – UAE First Division League, והמנצחת בגביע הנשיא, עולה להתמודדות בתחרות הכדורגל של ליגת האלופות האסיאתית – AFC Champions League.
כמו כן ישנו גביע הליגה הבכירה, ה UAE Pro League שנקרא בפשטות גביע הליגה של האמירויות הערביות, ובשמו הנוסף גביע המפרץ הערבי.

בנוסף בעבר הלא רחוק היו תחרויות וגביעים אחרים, כמו גביע הפדרציה של האמירויות (UAE Federation Cup) שהיה בין 1985 ל 2008, שאז הוחלף בתחרויות החדשות, ובשנים 2009 עד 2012 נערכו משחקי גביע סגן הנשיא (UAE Vice Presidents Cup).

 

קצת עתיד:

בשנה הבאה במשחקי טורניר הכדורגל ה 25 של גביע המפרץ הערבי, מתוכננים להיערך כפי הנראה בחודש נובמבר, והפעם שוב הטורניר מתוכנן להתקיים בעיראק, לאחר שהוסר האיסור של ההתאחדות הכדורגל של מדינות המפרץ הערביות, לקיים משחקי כדורגל באיצטדיונים בעיראק, ההתאחדות העירקית התחייבה לשתף פעולה עם המוסדות הרלוונטיים כדי לארח בהצלחה את הטורניר.

האם בעתיד הלא רחוק, נוכל לראות מדינה תשיעית מצטרפת לטורניר, למרות שהיא אינה שוכנת לחופי המפרץ הערבי, אבל בהחלט שייכת לשכונה… ובמזרח התיכון, הכל יכול לקרות, והרי אנו עדים לתהליכים היסטוריים המעצבים מזרח תיכון חדש.

 

קרדיט: אביעד, מקבוצת נציב, ערוץ הטלגרם מבט למזרח התיכון