איך מגיע אייפון 12 לסוריה?

מנפלאות המזרח התיכון. השבוע הצטופפו עשרות סורים סקרנים מול חנות בשכונת אלמזה היוקרתית בדמשק אבל הפעם לא כדי לרכוש לחם או דלק. הסקרנים הרבים הגיעו לראות מקרוב את מכשירי האייפון 12 החדשים אותם הציגה למכירה חברת התקשורת המקומית אמטל.

מדובר במקרה די מדהים שכן לפי תקנות הסנקציות האמריקאיות שהוטלו על משטר אסד, סוריה אינה יכולה לייבא את המכשירים הללו. מעבר לכך, על בעליה של חברת אמטל, טארק ח'דאר, שמקורב לאשתו של נשיא סוריה, הוטלו סנקציות אישיות מטעם ממשל טראמפ. ובכלל איך הגיעו המכשירים עצמם לסוריה זו גם חידה בהתחשב בעובדה שהם הוצעו למכירה בדמשק מוקדם יחסית, לפני כולם במזרח התיכון, ורק יום אחד אחרי שהמכשירים הגיעו ללקוחות בחנויות בלונדון, למשל.

iPhone 12 review | Tom's Guide

מעט אנשים בסוריה יכולים להרשות לעצמם לרכוש את מכשיר האייפון המתקדם, ואלה בדרך כלל עשירי המדינה שהמשיכו להתעשר בתקופת המלחמה במדינה בתשע השנים האחרונות. מחיר האייפון 12 מגיע לכ-4 מיליון לירות סוריות (כ-1600 דולר, פי שתיים ויותר מהמחיר בארה"ב) בעוד שמכשיר אייפון 12 פרו מוצע במחיר של 5.5 מיליון לירות. בסוריה של היום משכורת ממשלתית "טובה" של מועסקים זוטרים אינה עולה על 50,000 לירות בחודש. במילים אחרות דרושות 100 משכורות או למעלה משמונה שנים כדי להגיע לאייפון הנכסף. עכשיו יש לקוות מבחינת הצרכנים שכבר רכשו את המכשירים השבוע בסוריה שלא יתגלה שהם מזויפים…

קרדיט: ערוץ הטלגרם דורון פסקין