נורמליזציה עם ישראל: בעד ונגד בסודאן

היום נערכו הפגנות בח'רטום, בירת סודאן, כנגד הסכם הנורמליזציה עם ישראל. הפוליטיקה הסודאנית מורכבת ומגוונת וזו הזדמנות טובה להכיר את אחת ממפלגות האופוזיציה המרכזיות שמובילה את המאבק ביחסים עם ישראל נקראת – "מפלגת האומה הלאומית". היא הוקמה בשנת 1945. מדובר במפלגה איסלאמית שבמשך השנים ידעה פילוגים רבים, לתת מפלגות קיצוניות ואף מתונות יותר.

בראש המפלגה עומד רשמית אלמהדי צאדק בן ה-85, שבעבר שימש פעמיים כראש ממשלת סודאן והודח בהפיכות צבאיות. בשל גילו המתקדם בפועל ניהול המפלגה נעשה על ידי מנהיגים צעירים יותר, כולל בתו מרים.

צאדק תמך בממשלה הזמנית שהוקמה בסודאן והדיחה את הרודן עומר אלבשיר בשנה שעברה. עם זאת, לאור ההסכם עם ישראל הוא הודיע על פרישתה. הוא כינה את ישראל כ"מדינה לא טבעית" והגדיר את ההסכם עמה כ"כניעה".

מעניין לציין שבשנת 2002 בכירים ממפלגת האומה פרשו ממנה והקימו את "מפלגת האומה – רפורמה וחידוש". מנהיג הפלג הזה מובארק אלפאדל מהדי דווקא תומך ביחסים עם ישראל והביע תמיכתו בהסכם של האמירויות עם ישראל. כך הוא התבטא לפני מספר שבועות: "מערכת היחסים שלנו עם היהודים קדומה מאוד, כיוון שהייתה בעבר קהילה גדולה בסודאן. אף ייצאנו אליה מוצרים חקלאיים בשנות החמישים."  (קרדיט:ערוץ הטלגרם דורון פסקין)

Trump Announces Sudan-Israel Peace Deal; Trump Says Five More Coming - Possibly Including Saudi Arabia - The Yeshiva World

הפרשן הצבאי של אתר נציב נט מעיר כי "בניגוד להסכם עם האמירתים שיש בו יתרונות כלכליים מדיניים עצומים אבל לא מדובר במדינת אוייב אקטיבית, סודאן הייתה מדינה אקטיבית נגד ישראל, בעיקר תחת הממשל הקודם שלה. מדינה שמימנה ואפשרה פעולות חמאס של רכש והברחת אמלח לישראל, הייתה ביחסים קרובים עם איראן שזיהתה את חולשתה מצד אחד ואת קרבתה הגיאוגרפית (1200 קמ) לישראל מצד שני, החלה בפעילות ממשית להקמת מערך טילים בסודאן בדומה למה שנראה היום בתימן. האירוע הזה סוכל בלא מעט פעולות אקטיביות של ישראל בסודאן כולל תקיפות אויריות של מחסנים, משלוחי נשק ושיירות הברחה. משהו שבוודאי לא היינו בו מול המפרציות.

ולכן בהסכם הזה הדבר הראשון שמרוויחים הוא לא מה היחסים בין ישראל לסודאן אלא מה היחסים החדשים בין סודאן לחמאס, חזבאללה ואיראן. בזה הרווחנו מיידית ובגדול. על הדרך יש עוד הרבה יתרונות שכבר פורטו כמו גישה לים סוף בדרומו, קיצור טיסות לדרום אמריקה ואחיזה חשובה באפריקה."