מבצע מורכב בחלל להצלת דגימות קרקע שנלקחו ע"י חללית נאס"א מאסטרואיד

מדעני נאס"א מתמודדים בימים האחרונים עם היישום של הפתגם התלמודי הידוע – "תפסת מרובה, לא תפסת" – אחרי שחללית המחקר אוסיריס-רקס אספה כמות גדולה יותר מהצפוי של דגימות קרקע מאסטרואיד וכעת חלק גדול מהן השתחרר לחלל.

המבצע המורכב התנהל ביום שלישי בלילה במרחק של 321 מיליון ק"מ מכדור הארץ כאשר החללית אוסיריס-רקס ביצעה תמרון מורכב שבמהלכו התקרבה לאסטרואיד בנו ושלחה את הזרוע הרובוטית שלה כדי לאסוף דגימות קרקע שיובאו לכדור הארץ.

צוות המשימה של נאס"א הכריז כי המשימה הושלמה בהצלחה, אולם כאשר המדענים ניתחו את הנתונים התברר כי התמונה מורכבת יותר. החללית הייתה אמורה לאסוף דגימות במשקל של כ-60 גרם בלבד ובפועל היא הצליחה לגרוף כ-400 גרם של חומרים בגדלים שונים עד שמיכל האיסוף לא הצליח להיסגר וכעת נראים החלקיקים נשאבים לחלל.

"אני בטוח לחלוטין שהמשימה הצליחה, שהיא אספה כמות נכבדה. יש ראיות למאות גרמים של חומרים, ואולי אפילו יותר", אמר החוקר הראשי של המשימה, דנטה לורטה מאוניברסיטת אריזונה. "הדאגה הגדולה ביותר שלי כרגע היא החלקיקים שנמלטים כי אנחנו כמעט קורבנות של ההצלחה שלנו".

כעת מנסים אנשי המשימה לתכנן כיצד לאכסן את החלקיקים בתוך מיכל בחללית, שם הם יישמרו עד לחזרתה הצפויה של אוסיריס-רקס לכדור הארץ בספטמבר 2023. "הזמן הוא מהותי" אמר תומס זורבוכן, שעומד בראש מינהל משימות המדע בנאס"א. "קיבלתי החלטה לוותר על מדידות המסה של הדגימות וביקשתי מהצוות להיערך באופן מיידי ולראות אם אנחנו מוכנים לאחסן אותן".

החללית אוסיריס רקס נגעה בהצלחה באסטרואיד בנו בנסיון להשיג דגימה - הידען

קרדיט: ד״ר חיים איסרוביץ, ערוץ מבט עולמי בטלגרם   קרדיט לתמונות:ויקיפדיה