פרק נוסף בשמיים פתוחים מזרחה

Etihad-Airways-Dreamliner-1

מעט פרטים על המסדרון האווירי החדש:

בהמשך לחתימה על הסכמים היסטוריים, בין ישראל לאיחוד האמירויות הערביות ובחריין, ובעקבות לתהליכים היסטוריים לא פחות, המתרחשים בימים אלו, ולאחר ששמענו את הבקרה האווירית הישראלית, מברכת לשלום את צוות המטוס של הטיסה המסחרית הראשונה שחלפה במרחב האווירי של ישראל, בנתיב טיסה ממערב למזרח, וכמו כולם גם אני כתבתי על רגעים היסטוריים אלו.

בהמשך לדיון ער שהיה בקבוצת הדיון של ערוץ הטלגרם, כרגיל מתעוררות אצלי שאלות, וכמו תמיד אני מחפש להן תשובות, אז שוב פניתי עם שאלות, אל עופר לפלר, סמנכ"ל יחסים בינלאומיים ודובר רשות שדות התעופה, הפעם שאלות בנושא המסדרון האווירי מערב-מזרח, מעל שמי ישראל, ושוב הוא חזר אלי תוך זמן קצר, עם תשובות (תודה עופר).

השאלות ששאלתי לגבי המסדרון האווירי עצמו, כדי להבין האם הטיסה ההיסטורית קיבלה אישור לנתיב טיסה זמני, או שכבר הוסדר הנתיב במסדרון טיסה מול כל הגורמים הרלוונטיים, ולהבין אם ישנן מגבלות כל שהן בפעילות נתיבי הטיסה למסדרון האווירי החדש.

Open-Sky-Clowds-Strip-with-iaa-logo

להלן השאלות והתשובות:

1. מתי יחל לפעול רשמית?
תשובת רש”ת: רשמית התחיל כבר לפעול , חברות ETIHAD, EMIRATES, LUFTHANSA, KLM ו SWISS כבר קבלו אישור , חלקם כתבו שיתחילו באופרציה בלוח טיסות חורף (החל מה 25)
לחלקם כנראה יש זמן התארגנות, בפועל החברות עדיין לא חוצות , מצפים שזה יתחיל בקרוב.

2. מה גובה הטיסה (או טווח הגבהים) המוגדר לנתיב טיסה זה?
תשובת רש”ת: הנתיב מוגדר בגבהים שמ 35,000 עד כמה שצריך, אי זוגיים מזרחה, זוגיים מערבה.

–> הערה שלי: מדובר במסדרון אווירי בטווחי גבהים החל מ 35,000 רגל, וכמקובל עם הפרדת גבהים בין הנתיב ממערב למזרח והנתיב ממזרח למערב.

3. האם ישנה הגבלת שעות, לשימוש במסדרון מערב-מזרח?
תשובת רש”ת: חיובי השעות הוגבלו עפ"י הקאת ח"א – אמצע שבוע מ 2300 עד 0600 למחרת ובסופי שבוע וחגים מחמישי ב 2300 ועד ראשון ב 0600

4. האם נתיב זה, מתואם ומוסכם עם Eurocontrol?
תשובת רש”ת: ברור

–> הערה שלי: מדובר בארגון אירופאי לבטיחות אווירית, אשר בפעילותו יוצר מערך בקרה אווירית לכל התנועה האווירית מעל אירופה, ומדינת ישראל חברה בארגון מאז שנת 2016.

4.1. האם תואם / סוכם גם עם ICAO MID Office + EUR/NAT Office?
תשובת רש”ת: ברור, מתואם מול כל גורמי EURO

–> הערה שלי: מטרת שאלות אלו הייתה לברר את נושא התאום למסדרון החדש עם גורמי התעופה הבין לאומיים, שזה מצידו מצביע על הסדרת נתיבי הטיסה החדש.

5. האם יש מפה הכוללת את הנתיב החדש?
תשובת רש”ת: חיובי, המפה משתמשת בנתיבים קיימים ומפורסמים שחברנו אותם לתשתית הירדנים והגבהנו את הגבהים האופציונליים.

5.1. אם כן, התוכל לשלוח העתק / קישור?
תשובת רש”ת: המפה הרלוונטית היא: AIP EN-ROUTE CHARTS 6.1

להלן הקישור להורדת המפה, לכל המעוניין.

6. מה העלות של Overflight Charges לשימוש בנתיב החדש?
תשובת רש”ת: העלויות מסווגות לפי משקל מטוס , בין כ 110 דולר למטוס מנהלים קטן ל 286 (בערך) למטוסים גדולים.

–> הערה שלי: תוכלו לראות את טבלת התעריפים במאמר על שמיים פתוחים מזרחה.

7. האם שימוש במסדרון האווירי החדש, יחייב את חברת התעופה הזרה, לקבל שירותי סוכן מקומי? או שניתן להגיש מסמכי Overflight Application ישירות, ללא נציג מקומי?

תשובת רש”ת: לא חייבים נציג מקומי למיטב ידיעתי, למרות שלכל החברות שפועלות יש (נציג מקומי א.א.) וחלקם גם היו איתנו בקשר בנושא זה.

ולסיכום אומר שאני שמח ללמוד כי מסדרון הטיסה החדש הוסדר והפך לפעיל רשמית, ושבקרוב נוכל לראות טיסות נוספות משתמשות בנתיב טיסה זה, הן של חברות שאנו מכירים ומפעילות קווי טיסה סדירים לישראל, והן מטוסי חברות תעופה שעדיין לא ראינו בשמי ישראל, שיבקשו בקרוב אישורים לטיסות חולפות (Overflight Permits) במרחב האווירי הישראלי ויעשו שימוש במסדרון הטיסה שנפתח לתעופה האזרחית, וכל מה שצריך יהיה לעשות זה להעיף מבט למזרח התיכון שמגביה עוף אל מזרח תיכון חדש…

רק אזכיר כי הסכמי התעופה, הם רק חלק אחד מהתמונה הגדולה, שהולכת ונפרשת לנגד עיני כל, במהלכים היסטוריים שמתקדמים לכדי מימוש, ועומדים לשנות את המזרח התיכון שהכרנו עד כה.

קרדיט: אביעד, מקבוצת נציב, ערוץ הטלגרם מבט למזרח התיכון