השבוע שבין ה-15.10.20 ל- 22.10.20 אצל שכנינו הפלסטינים

עיקרי הסקירה-

*- ירי רקטות וחשיפת מנהרה התקפית בגבול הרצועה. ישראל בנסיון להרגיע את השטח מאשרת הכנסה נוספת של כסף קטרי.
*- חילופי האשמות בין הפת"ח לחמא"ס נוכח אי התקדמות במגעים לפיוס, כשברש"פ ממתינים לתוצאות הבחירות בארה"ב.
*- הקורונה ממשיכה להפיל חללים באיו"ש וברצועה, אך המדיניות הפלסטינית הכללית הינה לחדול משיבוש אורח החיים ככל הניתן, בשל המצוקה הכלכלית. ברקע, אושפז בכיר הרש"פ צאיב עריקאת בבית החולים הדסה ירושלים, כתוצאה ממחלת הקורונה.
*- המשך גילויי אנרכיה, סכסוכי חמולות ורציחות באיו"ש וברצועה, כולל במעורבות פעילי הטרור.

ובהרחבה:

פעמיים השבוע נורו רקטות מהרצועה לעבר ישובי עוטף עזה, ובמקביל הכריזו אנשי "יחידת הבלונים" של החמא"ס "בני אלזוארי", על כוונתם לחדש את שיגור בלוני הנפץ והתבערה, אם כי לא מימשו זאת בפועל. בכיר בחמא"ס טען, כי ההסכמות לרגיעה מול ישראל ממילא אינן כוללות את נושא הבלונים שהחמא"ס אינה מעורבת בו, והוא פעילות "ספונטנית", של צעירים עזתיים מתוסכלים (נכון שכולכם מאמינים לו?) זאת, בעקבות החרפת המצוקה הכלכלית, וכאמצעי לחץ על ישראל להסכים למתווה הרגעה זמני בתמורה להזרמת סכומי כסף נוספים מקטר לעזה. ואכן ישראל הודיעה בתגובה, כי אישרה לממשלת קטר להזרים לרצועה עוד 60 מיליון דולר עד סוף שנת 2020, בהיקף של 30 מיליון בכל חודש.
השבוע דווח גם על איתור מנהרה נוספת לכיוון ישראל בדרום הרצועה, החשיפה מהווה מכה מסויימת לחמא"ס, אבל גם איתות, שהמכשול התת- קרקעי שהושלם לאחרונה בגבול הרצועה אינו הרמטי. בחמא"ס, כמובן מנסים להציג את החשיפה כ"ניצחון", המראה שהתנועה ממשיכה להיערך להסלמה מול ישראל. במקביל, מזהירים אנשי החמא"ס, כי בעוד שבועיים יפוג תוקף האולטימטום שהציבו לישראל, להסיר את המגבלות על הכנסת כספים וסחורות, והתקדמות במו"מ לעסקת חליפין, טרם שתבוא הסלמה ביטחונית.
המתיחות ברצועה נבנית גם כתוצאה מפרשת שביתת הרעב המתמשכת של האסיר מאהר אלאח'רס מג'נין, המעוררת תסיסה רבה בקרב גורמי הטרור.           השבוע הודיע אחמד סעדאת, מזכ"ל החזית העממית, ועוד מספר אסירים בולטים על פתיחה בשביתת רעב לסולידריות עם אלאח'רס. השבוע נערכה הפגנת תמיכה באלאח'רס בחברון, שבין משתתפיה בלטו אנשי תנועת "נטורי קרתא", אותם ניתן לראות בסרטון:

גם באיו"ש נמשכים הניסיונות להגביר את האלימות והטרור בשורה ארוכה של מוקדים, תוך שימוש בנשק חם, מטעני חבלה מאולתרים וכמובן בקבוקי תבערה וכו'.
ברקע הודיעו אנשי המשרד למאבק בהתנחלויות על כוונתם להפעיל ועדות שמירה מקומיות בכל הישובים בהם מתמודדים הפלסטינים עם התנכלויות של מתנחלים. במקביל זימנו הפלסטינים סיור של דיפלומטים ופעילי שמאל, במאחזים הלא חוקיים אום אלח'יר וח'רבת אלמג'אז, שהקימו באזור סוסיא, על רקע צווי הפינוי שהוצאו כנגדם. הפלסטינים מתהדרים גם בהצלחתם להביא לפירוק חווה חקלאית שהוקמה באזור איתמר, על חשבון אדמות הכפר בית דג'ן, לאחר שבוע שלם של הפגנות והתנכלויות לצד פניה לבית המשפט.

הנה כתבה בנושא:

בתוך כך, הגישו הן גורמים בפת"ח והן בחמא"ס, כי נמשכים המאמצים להגעה לפיוס פנימי, אך תוך חילופי האשמות הדדיות, מי הגורם המעכב את ההתקדמות בנושא. אסמאעיל הניה שוחח בוידיאו עם שליח האו"מ מלאדינוב וקרא לו לסייע להשגת הסכם, ואילו ג'בריל רג'וב איש הפת"ח הכריז, כי מצרים הסכימה לארח מפגשי פיוס, וזאת, לאחר הזעם המצרי על נציגי הפלגים שנועדו בחסות תורכיה וקטר. כמובן, שהמהלכים בנושא, מצויים בנקודת המתנה לתוצאות הבחירות בארה"ב, תוך תקוה פלסטינית לניצחון המועמד הדמוקרטי ביידן.
בד בבד, טוענים אנשי החמא"ס, שהועברה אליהם פניה של ג'ארד קושנר חתנו של הנשיא טראמפ, באמצעות טוני בלייר, ראש ממשלת בריטניה לשעבר, לפתוח עימם בהידברות עקיפה, והם דחו את ההצעה על הסף. לא ברור האם בליר פעל אכן בתיאום עם קושנר, או על דעת עצמו, בניסיון לבחון האם הדבר בכלל אפשרי.
ועוד בחמא"ס, בסוף אוקטובר אמור להיפתח השלב הראשון של הבחירות הפנימיות בארגון. אם למישהו מצטיירת תמונה של קלפיות, תעמולה, פתקים וכד', מומלץ לו לצאת מהסרט. הבחירות מתנהלות על בסיס של מפגשים והסכמות בין נציגי מסגדים, אגודות ושלוחות הארגון. אלה בוחרים נציגים, שבתורם בוחרים את מועצות השורא האזוריות ואלה בוחרות את מועצת השורא של החמא"ס, הבוחרת את הלשכה המדינית, והכל במו"מ ובהידברות. לפני כשנתיים החליף בבחירות כאלה אסמאעיל הניה את ח'אלד משעל, בראשות הלשכה המדינית, וסימן בכך את העתקת מרכז הכובד של החמא"ס מחו"ל לעזה.
משעל קיוה לקבל פיצוי בדמות תפקיד "המשגיח הכללי של האחים המוסלמים" אך הדבר לא יצא לפועל, והוא מאותת שבכוונתו לחזור, מגובה בתמיכה תורכית – קטרית. מולו אסמאעיל הניה, אינו מתכוון לותר, והתמיכה העיקרית לה הוא זוכה מגיעה מכיוונם של אירן ולבנון. לצד אלה מסמן גם יחיא סנואר, ראש החמא"ס ברצועה על רצונו בשדרוג מעמדו, ולו נתונה התמיכה, שיש אומרים שהיא יותר בבחינת נטל, מצד המודיעין המצרי, שאנשיו פועלים מולו בשת"פ הדוק, בכל הנוגע לניסיונות לחסום את אנשי דאע"ש בסיני. בסופו של יום, חלק ניכר מסוד ההצלחה בבחירות נעוץ בכסף שכל אחד מצליח לגייס, ונראה שאסמאעיל הניה לא יאבד את תפקידו, גם אם ייתכנו שינויים בעוצמת כוחו בפועל.
מנגנוני הרש"פ שיחררו ממעצר את מרבית אנשי דחלאן שנעצרו לאחרונה, ובראשם סלים אבו צפיה, מנהל המעברים לשעבר מטעם הרש"פ. מנגד, נותר במעצר כבר למעלה מחודש מעתז אבו טיון, מזכיר הפת"ח במחנה הפליטים עסכר בשכם, על רקע קשריו עם אנשי דחלאן.
במקביל, נמשכת המתיחות בשורות פת"ח ירושלים, בין מחנות דחלאן ואבו מאזן כאשר כדי לחסום את אנשי דחלאן, מינו אנשי אבו מאזן הנהגה מקומית של נאמניהם, מה שגורר את המשך המחאה נוכח אי קיום בחירות פנימיות. אנשי דחלאן, הרווים בכסף מהאמירויות עושים מאמץ לחזק את כוחם באזור, שאינו נתון לשליטת הרש"פ כשאר חלקי איו"ש. במסגרת זו הם נהנים גם מגיבוי של בני משפחת נסייבה, והשבוע מונה בן משפחה זו זכי אנואר נסייבה, אחיו של ד"ר סרי נסייבה ,לשר הממונה על האוניברסיטאות בממשלת האמירויות.
ועל רקע המתיחות בין מחנות דחלאן ואבו מאזן הודיעו שלטונות תורכיה על מעצר עיתונאי בשם אחמד אסטל מח'אן יונס במקור, איש סוכנות הידיעות התורכית "אנאדול", בחשד לריגול לטובת שירותי המודיעין של איחוד האמירויות, בהכוונת אנשי דחלאן, כנגדו כבר הוציאו התורכים צו מעצר בינלאומי, באשמת סיוע לניסיון ההפיכה הצבאית כנגד ארדואן.
האנרכיה הביטחונית נמשכת והשבוע נרשמו סכסוכי חמולות קשים בעיירה יטא שמדרום לחברון, בשכונת עין מצבאח בראמאללה, ובכפר אלמדיא, המשמר את השם של מודיעין הקדומה, עירם של החשמונאים, לא רחוק מקרית ספר. בסכסוך ביטא נרשם הרוג אחד ושני פצועים, ומתקן לרחיצת מכוניות הועלה באש. בחברון אותרו השבוע שני הרוגים עם סימני אלימות. האחד בכפר בית כאחל, והשני בעיר חברון עצמה. בנוסף, רצח תושב הכפר נבי אליאס שבגזרת קלקיליה, מעורער בנפשו את אשתו ההרה.

הנה תמונות מהעימותים באלמדיא:

הכפר אלמידיה. משחזר את שמה של מודיעין עירם של החשמונאים. אולי בגלל זה ה"שבאב" בכפר התאמנו בלוחמה בשטח בנוי אחד על השני. במבט לאחוק, גם סופה של ממלכת החשמונאים היה במלחמות פנימיות.

פורסם על ידי ‏יעקב צבר‏ ב- יום ראשון, 18 באוקטובר 2020

וברצועה נידון למאסר עולם תושב ג'באליה בשל אחריותו לרצח תושב האזור בסכסוך חמולות לפני מספר שבועות. כן נידונה ל- 7 שנות מאסר צעירה בת 19, שרצחה לפני מספר שנים את אחיה, שהיה אז בן 4, על רקע סכסוכים במשפחה. במקביל, נמשכת המתיחות סביב פריצת אנשי הגא"פ למסגד בעיירה בני סוהילה ותקיפת שני פעילים בארגון. השבוע נמצא אחד מבני המשפחה של המוכים (משפחת רקב) חבול ומוכה גם הוא, מה שעורר תגובת זעם בקרב בני המשפחה.

הנה סרטון המתעד את מציאת הצעיר מוכה ואזוק:

بيان شجب واستنكار من عائلة الرقب

💥#بيان شجب واستنكار صادر عن عائلة الرقب بخصوص حالة اختطاف واعتداء جديدة.تُدين وتستنكر عائلة الرقب في الوطن والشتات وبشدة قيام عناصر خارجة عن العُرف والقانون والصف الوطني وعادات وتقاليد شعبنا الفلسطيني بالخطف والإعتداء على ابن العائلة الشاب/ محمد ماجد حسين أبو العلا "الرقب" 24 عام"حيث تم العثور عليه مساء أمس الثلاثاء مُكبل اليدين وعليه آثار ضرب وتعذيب في كافة أنحاء الجسد في أرض زراعية بالقرب من ورشة علي في بلدة عبسان الكبيرة شرق خان يونس.وعليه تؤكد عائلة الرقب في الوطن والشتات بأن هذه الحادثة لن تمر مرور الكرام ولن نكون لقمة سائغة لأحد، وسيتم إتخاذ خطوات تصعيدية نتيجة تجاهل القانون. وقد أعذر من أنذر.عائلة الرقب في الوطن والشتات.

פורסם על ידי ‏أخبار غزة‏ ב- יום שלישי, 20 באוקטובר 2020

מגפת הקורונה ממשיכה להכות באיו"ש וברצועה, אך הפלסטינים מבינים שאין בכוחם להמשיך ולסגור את השטח, למעט על בסיס נקודתי וזמן קצר, תוך התעלמות מהמצוקות הכלכליות והאחרות. ברצועה הותרה פתיחה מלאה של המסגדים, השווקים ואפילו המסעדות, ורק אולמות האירועים נותרו סגורים.
ברקע, דווח על העברתו של צאיב עריקאת, מזכ"ל אש"ף לאשפוז בבית החולים הדסה עין כרם, בשל החמרת מצבו, כתוצאה ממחלת הקורונה. מעשה זה עורר לא מעט ביטויי לעג וביקורת על הרש"פ שמלינה על הסכמי הנורמליזציה של מדינות ערב עם ישראל, ומונעת שיגור חולים מסוכנים לאשפוז בישראל, בטיעון של ניתוק קשרי התיאום, כשהכרזות אלה מתנפצות על סלע המציאות בעקבות העברת עריקאת לאשפוז בישראל. ביקורת זו מתחדדת נוכח הפניית חולי הקורונה לבתי חולים מבודדים שרמתם הרפואית ירודה, דוגמת בית החולים הצבאי על שם צ'ה גוארה בכפר תורמוסעיא שמצפון לראמאלללה, שם נפטר השבוע בין היתר קצין משטרה פלסטינית בן 31 בלבד, מסיבוכי הקורונה.
למרות הטענות על גירעון כלכלי חמור, מכריזה הנהלת אונר"א, כי בכוונתה לחלק קופונים לרכישת מזון לכל משפחות הפליטים ברצועת עזה. לטענת אונר"א המצב הכלכלי ברצועה חמור מאוד, ונציב אונר"א מנהל מגעים לגיוס מימון לפעילות זו. מה עושים העזתים עם מוצרי המזון שקיבלו מאונר"א ? מוכרים אותם במחירי היצף, כפי שניתן לראות בפוסט הבא:

تنزيلات وعرووووضمحل خالد العصار لجميع أنواع الأعلاف والمواد التموينية والبهارات والمنظفات …

פורסם על ידי ‏العصار للأعلاف والمواد الغذائية والتموينية‏ ב- יום שלישי, 20 באוקטובר 2020

ולסיום בשבוע הבא הוכרז שבתון במוסדות הרשמיים, ב- 29/10 חג יום הולדת הנביא. כן הוחלט על החלת שעון חורף בשטחי הרש"פ, במקביל לשעון הישראלי.

שבת שלום וחורף של בריאות לכולנו.

קרדיט: יעקב סבג – לשעבר יועץ לענייני ערבים ביחידות המנהל האזרחי בעזה ואיו"ש