האם תחל עכשיו איראן בבולמוס קניות נשק מכל הבא ליד ?

איראן חגגה אתמול ניצחון תודעתי חשוב על ארה"ב בזכות סיום אמברגו הנשק של האו"ם שהגיע לקיצו אחרי 13 שנים. לא ניתן להפחית מחשיבות ההישג האיראני הזה, אבל האם מאזן הכוחות הצבאי האזורי ישתנה כתוצאה מסיום האמברגו? נראה שלא.

מעניין לציין שלצד החגיגות של המשטר האיראני, מאז אתמול טורחים בכירי הממסד הצבאי באיראן להדגיש כי איראן אינה מתכוונת לצאת עכשיו במסע רכש אדיר לשיפור יכולותיה הצבאיות. אמיר חאתמי שר ההגנה הצהיר כי 90% מצרכיה הצבאיים של איראן מיוצרים מקומית. במילים אחרות איראן תמשיך להסתמך על ייצור אמל"ח מקומי, שאיכותו לא נחשבת גבוהה במיוחד. במקביל היא תעשה מאמץ להגביר את ייצוא הנשק שלה, מעבר לארגונים המסונפים לה.

בתיאוריה, איראן יכולה מהיום לרכוש טנקים, רכבי קרב משוריינים ומערכות ארטילריה בעלות קליבר גדול, מטוסי קרב וכלי שיט ללא צורך באישור נוסף של האו"ם. היחידות שתהיינה מוכנות להציע לאיראן ארסנל שכזה הן סין ורוסיה. מדינות האיחוד האירופי ובריטניה ממשיכות לאסור מכירת אמל"ח לטהראן ומדינות אחרות יחששו מסנקציות אמריקאיות.

אבל מי שחושב שבתקופה הקרובה נראה מרוץ חימוש אזורי בניצוחה של איראן צפוי להתבדות. ההוצאות הביטחוניות של איראן, בעיקר של משמרות המהפכה, בשנה שעברה נעו ככל הנראה סביב 18 מיליארד דולר. אבל מה שהיה נכון לשנה שעברה כבר לא נכון לימים אלה. כלכלת איראן בשפל הן מהסנקציות המכבידות והן מנגיף קורונה ולכן קשה לראות שאיראן מוציאה עכשיו מיליארדי דולרים על עסקאות רכש אדירות. לצורך השוואה, היריבה המושבעת של איראן, סעודיה, הוציאה בשנת 2019 בין 75 ל-80 מיליארד דולר על צורכי הגנה. אין נתונים ספציפיים לגבי איחוד האמירויות אבל די להזכיר כי בשנת 2014 היא הוציאה כ-23 מיליארד דולר על ייבוא אמל"ח. לאיראן כרגע אין את היכולות הפיננסיות האלה.

עם זאת, נראה כי איראן צפויה לנצל את הסרת האמברגו בדרך אחרת. התעשייה הצבאית האיראנית מבוססת על "העתקה" של טכנולוגיות מחו"ל. כדי להמשיך ולפתח את התעשייה המקומית, סביר שאיראן תייבא סוגים ספציפיים של אמל"ח, שישמשו בעיקר כדי להעתיק את הטכנולוגיה לטובת התעשייה המקומית.

איראן רושמת הישג ראשון מהסכם הגרעין – קץ אמברגו הנשק - המרכז הירושלמי  לענייני ציבור ומדינה

קרדיט: ערוץ הטלגרם דורון פסקין