כמה יהיה שווה הריאל האיראני אחרי 3 בנובמבר?

הריאל האיראני ממשיך להתרסק ונכון לכתיבת שורות אלה הוא כבר מגיע לשפל של קרוב ל-320 אלף ל-1 דולר. מאז תחילת השנה איבד המטבע האיראני כ-70% מערכו. הצניחה החופשית היא על רקע הכבדת הסנקציות האמריקאיות ובדגש על מגזר הבנקאות.

חלפנים בטהראן סבורים כי השער היום הוא עוד טוב לעומת מה שצפוי. הם מעריכים כי במידה שדונלד טראמפ ייבחר מחדש לנשיאות ארה"ב ב-3 בנובמבר שער הריאל יצנח לרמות שלא נראו בעבר, קרי בין 400 אלף ל-500 אלף ריאל לדולר אחד.

השלטונות האיראנים די אובדי עצות נוכח קריסת המטבע והמשבר הכלכלי. כחלק מהניסיון להתמודד עם הבעיה נשלח היום נגיד הבנק המרכזי של איראן להיפגש עם מקביליו בעיראק. אחד הנושאים שעל הפרק הוא כיצד עיראק תעביר לאיראן את חובותיה הנאמדים בכ-2 מיליארד דולר. סכום כזה לא ייחלץ את המטבע האיראני ממשבר אבל במצב הנוכחי איראן זקוקה לו.

ובינתיים, האוכלוסיה האיראנית היותר מבוססת אינה ממתינה להחלטות של משטר האייתולות. בחודשים האחרונים החלו יותר ויותר איראנים אמידים לרכוש נדל"ן בטורקיה בתור השקעה בכדי לנסות להגן על נכסיהם. באוגוסט האחרון רכשו איראנים מספר שיא של 640 בתים בטורקיה. לפי החוק בטורקיה, מי שרוכש נדל"ן בשווי 250 אלף דולר לפחות זכאי לקבל אזרחות טורקית.

בעקבות הסנקציות: המטבע האיראני בשפל היסטורי - סרוגים

קרדיט: ערוץ הטלגרם דורון פסקין