הרשויות במקסיקו הורידו את פסלו של כריסטופר קולומבוס במרכז מקסיקו סיטי

הרשויות במקסיקו הורידו אמש את פסלו של כריסטופר קולומבוס במרכז מקסיקו סיטי, יומיים לפני שפעילים איימו להפיל אותו לרגל יום השנה להגעתו של הספן הידוע ליבשת אמריקה לפני 528 שנה.

מחר צפויה להתקיים במקסיקו סיטי הפגנה גדולה לציון "יום הגזע", הכינוי בארצות דוברות הספרדית באמריקה הלטינית ל"יום קולומבוס", הגעתו של הספן האיטלקי לאמריקה ב-12 באוקטובר 1492. הפעם, בהשראת המחאה הגזעית בארה"ב ובמדינות נוספות בחודשים האחרונים, הכריזו הפעילים כי המחאה תהיה תחת הכותרת "אנחנו נפיל אותו" מתוך כוונה להוריד את פסל קולומבוס שמוצב באחת השדרות המרכזיות של בירת מקסיקו מאז 1877.

אולם אמש הודיע משרד התרבות המקסיקני כי הפסל הוסר "למטרות מחקר ושיקום אפשרי" במכון הלאומי להיסטוריה ולאנתרופולוגיה, וזאת לבקשת הממשלה העירונית של מקסיקו סיטי. ראש העיר, קלאודיה שיינבאום, אמרה כי ייתכן שהפסל לא יוחזר למקומו גם לאחר השיקום. "ייתכן שכדאי לחשוב יחד על מה שקולומבוס מייצג, במיוחד בשנה הבאה", אמרה שיינבאום, בהתייחסה לאירועים במלאות 200 שנה לעצמאות מקסיקו ו-500 שנה לפלישה האירופית.

בתוך כך, הנשיא אנדרס מנואל לופז אוברדור פנה לאפיפיור פרנציסקוס בבקשה שיפרסם התנצלות על תפקידה של הכנסייה הקתולית בדיכוי הילידים המקומיים אחרי הפלישה הספרדית. לפי אוברדו, הוותיקן, כמו גם בית המלוכה הספרדי וממשלת ספרד, צריכים להתנצל על "הפשעים המגונים ביותר" שבוצעו לפני כ-500 שנה. "הם זכאים להתחייבות כנה שלעולם לא יבוצעו שוב מעשים בלתי מכובדי נגד האמונות שלהם והתרבויות שלהם", כתב הנשיא המקסיקני.

פורטל:אמריקה הלטינית/תמונה נבחרת/גלריה – ויקיפדיה

קרדיט: ד״ר חיים איסרוביץ, ערוץ מבט עולמי בטלגרם