סכסוך פנימי בין נשיא צ'כיה לראש ביטחון הפנים בנושא הענקת דרגת גנרל

נשיא צ'כיה, מילוש זמאן, החליט למנוע בפעם החמישית את דרגת הגנרל ממנהל סוכנות ביון הפנים, מיכל קודלקה, ובאופוזיציה מיהרו להאשים כי זמאן נוקם באיש המודיעין הוותיק על ניסיונותיו לסכל את המאמצים של רוסיה ושל סין לחזק את פעילותן במדינה.

בריאיון שפורסם היום בעיתון הצ'כי מלאדה פרונטה דנס, סיפר זמאן כי הוא מתכוון לתת לראש הממשלה, אנדריי באביש, מסמכים על ראש שירות ביטחון המידע (המקביל לשב"כ) כדי שיסבירו מדוע הוא מונע ממנו את הדרגה שניתנת בדרך כלל לבכירים במעמדו של קודלקה.

"אני חושב שמר קודלקה צריך להיות מודח, אבל בהתחשב בכך שהכהונה שלו מסתיימת בעוד פחות משנה, אני חושב שזה קצת חסר טעם", אמר הנשיא הצ'כי. קודלקה נכנס לתפקידו באוגוסט 2016 אחרי 20 שנות פעילות בסוכנות.

הדברים עוררו זעם בקרב חברי האופוזיציה, שחלקם קשרו בין עמדותיו של זמאן, שידוע בתמיכתו בקשרים חזקים יותר עם רוסיה ועם סין, לבין אזהרותיה של סוכנות הביון בדבר ההשפעה הגוברת של שתי המדינות בצ'כיה.

"הנשיא אינו אוהב לשמוע את זה כי למרבה הצער הוא קשור לשני המשטרים האלה", אמר ג'ירי פופיסיל, חבר הפרלמנט האירופי מטעם מפלגת TOP 09, שהשווה את האיום של זמאן ל"התנהלות של מאפיה". "זה עצוב כי ארגון הביון מגן על האינטרסים של הרפובליקה הצ'כית ולנשיא לא אכפת".

"העובדה שהנשיא לא קידם את קודלקה לדרגת גנרל אומרת שקודלקה עושה היטב את עבודתו", אמר תומש צ'כובסקי, סגן יו"ר מפלגת האיחוד הנוצרי-דמוקרטי. "הוא אחד היחידים שעדיין מתנגד ללחץ ולאינטרסי של הגורמים הבכירים ביותר".

ניוזדסק ישראל - נשיא צ'כיה מילוש זמאן: תמיד רציתי בהעברת... | Facebook

קרדיט: ד״ר חיים איסרוביץ, ערוץ מבט עולמי בטלגרם