ראש ממשלה חדש בירדן

מדוע מינה מלך ירדן את יועצו הקרוב ביותר לראש ממשלה?

השבוע הודיע המלך הירדני עבדאללה על פיזור הממשלה ומינוי ראש ממשלה חדש. צעד זה מגיע כשבחודש הבא אמור להיבחר פרלמנט חדש בממלכה אם הדבר לא יידחה עקב מגפת קורונה.

המינוי של ראש הממשלה החדש – ד"ר בישר אל ח'סאוונה – די מפתיע. מדובר בדיפלומט מוערך אם כי ללא ניסיון פוליטי רב. מה שסלל את דרכו לצמרת היא העובדה ששימש בשנתיים האחרונות כיועץ הקרוב ביותר למלך. זה מאותת ככל הנראה מה מנסה המלך להשיג במינוי הזה – מישהו שמקורב לו, שניתן לסמוך עליו שינסה להוציא לפועל את חזונו לגבי ירדן בתנאים הנוכחיים.

הממשלה היוצאת בראשות עומאר א-רזאז ספגה ביקורות קטלניות והיא תמיד תיזכר כמי שחתומה על הובלת הממלכה לאחד המשברים הגדולים ביותר שלה – שבר כלכלי מלווה במגפת קורונה. המשימה של אל ח'סאוונה כמעט בלתי אפשרית. לא רק שמספרי הנדבקים בעלייה אלא שהקורונה הכלכלית לא פחות מדאיגה. אחד מכל ארבעה ירדנים מובטל, הצמיחה הכלכלית בשפל והעוני מתרחב.

למען האמת האופציות של ראש הממשלה החדש די מצומצמות. ירדן מאז ומתמיד הושפעה מבחינה כלכלית במצב האזורי. כיום, הסיכוי שתקבל סיוע מספק מבחוץ קטנים, מאחר שכל מדינות האזור שקועות בענייניהן הפנימיים. גם הקו שנוקט המלך עבדאללה ויחסיו הצוננים עם סעודיה אינם מסייעים. מה כן יכול לעשות אל ח'סאוונה? ראשית, עליו לבחור שר אוצר מוערך ומקובל על הציבור הירדני ולא כזה שמזוהה עם ממשלות קודמות. כמו כן, עליו להעמיק את המלחמה בשחיתות הענפה (לכך יצטרך גיבוי מארמון המלוכה) ולנסות לפתח מגזרים במשק הירדני שעד היום נותרו בשוליים (כמו ענפים מסוימים בתחום האנרגיה). האם זה יפתור את הבעיות של ירדן? לא אבל גם איתות לירדנים שיש ניסיון ללכת בכיוון שונה ממה שנקטה הממשלה הקודמת הוא משהו בימים אלה.

קרדיט:ערוץ הטלגרם דורון פסקין