הסכם תעופה חדש עם ירדן, כחלק מהתמונה הגדולה

World-Air-Traffic-4

בשביעי בספטמבר פרסמתי את המאמר שדן בהשלכות והמשמעות של פתיחת המרחב האווירי הסעודי, ובו דיברתי על השלכות עתידיות לגבי טיסות בנתיבי התעופה החדשים שייפתחו בפני החברות בישראל ובעולם.

מאז פרסום המאמר, ערב הסעודית אישרה לכל מטוס מסחרי, הממריא או חולף מעל ישראל, להשתמש במרחב האווירי הסעודי, לכל יעד (ולא רק אל ומאיחוד נסיכויות המפרץ, כמו באישור הראשוני).

אתמול – ב 8 באוקטובר, נפלה חתיכה נוספת בפאזל העוזרת להשלים את התמונה, של פתיחת השמיים מזרחה, חתימת הסכם תעופה חדש עם ירדן, המאפשר לכל מטוס חולף במרחב האווירי של ישראל, שימוש גם במרחב האווירי של ירדן.

הסכם התעופה הראשון נחתם עם ירדן לפני 25 שנה, עם חתימת הסכם השלום.
לפני עשר שנים, בסוף נובמבר 2010 נחתם הסכם תעופה חדש עם ירדן שהסדיר מספר נושאים נוהליים וטכניים, על מנת לאפשר המשך טיסות בטוח יותר, אבל עדיין היה חסר מספר סעיפים, שפעמי השלום הנראים באופק המזרחי, עזרו לישראל ולירדן, להגיע לסיכומים הנדרשים, לאחר משא ומתן שנמשך לסירוגין בשנים האחרונות.

ניתן לשער כי אחד הזרזים מהצד הירדני, זה התמריץ הכלכלי שאותו הזכרתי במאמר.
אבל אנסה לפתוח לכם כאן פתח לחשיבה, בראיית תמונה גדולה בהרבה, מאשר כל הקשור רק בהסכמי התעופה, זוכרים את המאמר המדבר על מסילות לשלום אזורי, ייתכן כי שמעתם על התוכניות לקישור צינור נפט סעודי (וייתכן כי גם צינור גז) אל ישראל, ומשם במכליות לאירופה, קראתם בסדרת הכתבות על ערב הסעודית, גם על חזון 2030 ועל העיר ניאום, לכל אלו יכולות להיות השלכות על עתיד האזור כולו, וכל מדינה שתהיה חלק מתוכניות אלו, תוכל ליהנות מפירות שיתוף הפעולה האזורי.

אין ספק שהפרויקטים שהוזכרו, ואחרים שעל חלקם דובר בעבר וחלקם עדיין לא נחשף בתקשורת, יכולים לשנות את פני המזרח התיכון, אין לי האפשרות לומר מה מתוך כל האפשרויות הגלומות בתוכניות השונות ובחזון וזה של מזרח תיכון חדש, יתממש בעתיד, אבל ברור כי יהיו תועלות רבות, לכל מדינה שתיטול חלק בעתיד של שיתוף פעולה עם שכנותיה.

אם ירדן תבחר להיות שותפה לתהליכים הנרקמים ומתגשמים באזור, היא תוכל להיות חלק ממזרח תיכון חדש, עם אזורי תעסוקה חדשים, תשתיות חדשות, חלקן פנים ירדניות וחלקן אזוריות, והכנסות חדשות, שירדן זקוקה להן כאוויר לנשימה.

ייתכן כי ראיית המעטפת הרחבה של המתרחש, של תהליכים המובילים לשינויים עתידיים, ולשיתופי פעולה אזוריים, בין מדינות, שמעולם לא נחשבו כאפשריים באזור, יוכלו להסביר גם חלק מהתהליכים הפנימיים שאנו רואים בחלק מהמדינות באזור, כולל פרסומים שונים, כולל כאלו שעליהם דיברתי במאמרים על לצפות לעתיד במבט לאחור, ועל הראיון של הנסיך בנדר בן סולטאן.

קרדיט: אביעד, מקבוצת נציב, ערוץ הטלגרם מבט למזרח התיכון