שגריר ארה"ב לשעבר בביירות: חיזבאללה ינסה להפריע ולעצור המו"מ עם ישראל

שגריר ארה"ב לשעבר בביירות ,ג'פרי פלטמן ,שהיה המזכ"ל לעניינים פוליטיים ועוזר לשר החוץ האמריקני לענייני המזרח התיכון, אומר ,בהתייחסו לחידוש המו"מ בין ישראל ללבנון בנושא סימון הגבולות הימיים והיבשתיים בין 2 המדינות בתיווך אמריקאי לא לפני שקבלו את ברכת הדרך שבשתיקה של החיזבאללה, כי אל לכולם להתבשם מפריצת דרך, לכאורה, בעמדות חיזבאללה כלפי ישראל וכי הם עוד יפריעו לכל מהלך המו"מ וינסו לעצור אותו בכל מחיר.

להלן מקצת מדבריו:

*- " הגענו להסכם מסגרת בין לבנון לישראל בחסות ארה"ב בכדי להתחיל בשיחות על תיחום הגבולות הימיים בין שתי המדינות זו הזדמנות טובה עבור שתי המדינות לאפשר להן להשתמש במשאבי הטבע שלהן בים".

*- "חיזבאללה ישמור על חוות שבעא כעילה ותירוץ להמשיך להחזיק את הארסנל הצבאי שלו, המהווה איום ממשי על לבנון".

*- "חיזבאללה לא במקרה שותק על תהליך ההסכם עם ישראל עליו הכריז יו"ר הפרלמנט, נביל ברי, הוא שותק כעת מסיבה אחת פשוטה על מנת להסיט את תשומת הלב מהארגון , זה מפריע לו מאוד לנסות ולהמשיך להקים את הממשלה שהוא רוצה, כדי לחזור ולשלוט שוב על לבנון".

*- אני חושב שבהמשך במהלך המשא ומתן עוד נשמע מחיזבאללה, הוא יפריע מאוד לממשלת לבנון וינסה לעצור את המשא ומתן במועד מאוחר יותר."

(תרגם : מאיר בר מקבוצת נציב)

המשא ומתן בין ישראל ללבנון – ויקיפדיה

עם היוודע הסכמת לבנון להיכנס למו"מ עם ישראל תוך קבלת אישור של החיזבאללה הירבו מומחים להעריך כי ההסכמה באה עקב המצב הפיננסי הקשה של החיזבאללה ורצונו להשתלט על חלק מהכנסות הנפט שיבואו עם גילוי מרבצי גז ונפט בחופי לבנון כמו שהתגלו בחופי ישראל ומצרים.

אלא שאת אסטרטגיית החיזבאללה, שאת כל פקודותיה היא מקבלת כך שיהיו במתאם מלא עם האינטרס האיראני העליון , אף אחד לא יודע מהתחלה עד הסוף , ועצם דבריו של השגריר האמריקאי לשעבר, הנחשב ליודע דבר , מעיד כי אפילו האמריקאים מעריכים כי בסופו של יום, החיזבאללה לא יאפשר ללבנון לחתום על הסכם סופי עם ישראל המהווה הכרה דה-פקטו בקיומה של ישראל, רעיון שעצם קיומו החוקי של החיזבאללה תלוי באי הכרתו.

צרפת, המקיימת גם היא מו"מ ישיר עם החיזבאללה בנושא הקמת ממשלה יציבה במדינה, פועלת להצלחת המו"מ הישיר מתוך הכרה כי רק הכנסות הנפט יבטיחו את שיקומה הפיננסי והחברתי של לבנון שהתרסקה בתקופה האחרונה עם פרוץ מגפת הקורונה והתרסקות המטבע שלה.

ארה"ב מצידה מגבירה בעצם ימים אלו את הלחץ הכלכלי על החיזבאללה וכל עסקיו על מנת לאלצו להסכים להשלים את המו"מ עם ישראל ואולי אף ארה"ב תקל עליה ועל איראן את מקצת הסנקציות כאות הכרת תודה להסכמתם לא לרסק את ממשלת לבנון בגין נושא זה.

יותר מדיי פקטורים אל אי וודאות במשוואה אחת מה שיקשה מאוד על הצלחתה.

אני פסימי!

כל רגע - הלבנונים תוהים: ‏מתי יגיע השלום בין ישראל ללבנון