סעודיה: ראיון פומבי המצביע על כיוון לעתיד

Saudi-vs-PA-Flags-Crack-1

ראיון נסיך סעודי ברשת אל-ערביה

ביום שני ה 5 באוקטובר, התפרסם ראיון עם הנסיך בנדר בן סולטאן אל סעוד, בערוץ אל-ערביה, שזה ערוץ טלוויזיה היושב בדובאי, בבעלות חברת התקשורת MBC, שכזכור נמצאת בבעלות סעודית.

ערוץ אל-ערביה הוקם בשנת 2003 כדי להוות משקל נגד ולהתחרות, ברשת אל-ג’זירה הקטרית, וכדי להוסיף קצת צבע לדברים, אזכיר כי אל-ערביה הוקמה ע"י קבוצת חרירי מלבנון, בבעלות רפיק חרירי, שבין היתר העסקים, הקים גם את קבוצת התקשורת "אלמוסתקבל" הכוללת תחנות רדיו, טלוויזיה וכמובן העיתון הלבנוני בשם זה, אזכיר גם כי רפיק חרירי נרצח בבירות בשנת 2005 וכי המשפט של הרוצחים מחיזבאללה הסתיים באמצע אוגוסט השנה, בבית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג.

אזכיר גם כי הרשת אינה ידועה בתור אוהדת איראן, או חיזבאללה, וגם לא בתור אוהדת חמאס, ובינואר 2007 לאחר כתבה לא מחמיאה לחמאס, מחבלי חמאס פשוט פוצצו את משרדי הרשת שהיו בעזה.
לא היה זה הפיצוץ היחיד של משרדי אל-ערביה, ולדוגמה בבגדד מישהו דאג לטמון פצצה בצמוד למשרדי הרשת, ביולי 2010, ואף מכונית תופת במרץ 2012.

בנוסף לכך בעקבות העמדה שהרשת נוקטת בנושאים שונים, המשטר הסורי פשוט הגדיר את הרשת במילים הכי ‘נוראיות’ מבחינת חומרתן בעיני המשטר, “אל-יהודיה" וגם "אל-עבריה" כלומר הרשת "היהודית" והרשת "העברית", ובכך טבע כינוי שבו השתמשו מתנגדי הרשת כשרצו להראות עד כמה זו רשת פסולה ובזויה…

 

מה למעשה אומר הסיך בנדר בן סולטאן

בפתח דבריו אומר הנסיך בראיון שהפלסטינים ירדו בניסוח דבריהם לשפל המדרגה, דבר שלא צריך להיות מאלו המבקשים להשיג את תמיכת העולם למטרתם’ ומגדיר את דברי הפלסטינים על האמירויות כפשע הראוי לגינוי, ומוסיף שאין להתפלא על השימוש הפלסטיני במילים "בגידה" או "תקיעת סכין בגב" כי זו דרכם של הפלסטינים לנהוג האחד בשני…
לא אביא כאן את כל דבריו, רק אומר כי הוא לא חוסך במילים קשות כנגד מנהיגי חמאס ומנהיגי הרש"פ,אשאיר לכם לראות ולשמוע את כל פניני הלשון ולהבין בעצמכם את המסרים המועברים בדברים.
תוכלו לראות את הראיון (בתרגום לאנגלית) ביוטיוב של רשת אל-ערביה.

סביר מאוד להניח כי הדברים לא היו נאמרים ללא ידיעה (ואולי אף הכוונה) של בית המלוכה, וניתן לשער כי הדברים מיועדים להעביר מסר חד וברור לפלסטינים ולבכירי הרש"פ מצד אחד, ולעם הסעודי מצד שני.
זה כבר אינו בלון ניסוי בדמות כתבה בעיתון של כתב זה או אחר, זה לא עוד בדיקת התחושות והרגישות של הרחוב הסעודי, בעוד דרשה של אימאם במסגד, שעליהם דיברתי במאמר "לצפות לעתיד במבט לאחור" שפרסמתי במוצאי יום כיפור, זו אינה עוד אמירה דיפלומטית "כללית ומאוזנת", יש כאן לעניות דעתי, אמירה ברורה, חדה שאמנם נאמרת בקול שקט, אבל רועמת ומכה הדים כרעם המתגלגל ביום בהיר.

רק בל נשכח כי הנסיך אמר גם דברים נוספים, שלאו דווקא נעימים לאוזן הישראלית…

מה שנאמר בראיון, ע"י דמות בכירה בצמרת השלטון והדיפלומטיה של הממלכה הסעודית, מהווה תמרור ברור, המראה את הלך הרוח של בית המלוכה והכיוון אותו המשטר הסעודי מסמן להמשך הדרך.

 

אבל מי זה למעשה הנסיך בנדר בן סולטאן?

למי שלא מכיר את האיש, אספר כי הוא הנסיכים במשפחת אל סעוד הגדולה, אחד מבניו של מי שהיה נסיך הכתר סולטאן בן עבד אל-עזיז אל סעוד (ולמי שרוצה קצת רכילות פקינטית, אימו מאתיופיה והיתה משרתת בארמון, וכשהייתה בת 16 נולד לסולטאן ולחיזיראן, הבן בנדר, שקצת הפתיע את בית המלוכה… בנדר ואימו נשלחו לחיות עם אחותה של האם, תחת השגחה ועם קצבה חודשים נאה, ורק כשבנדר היה בן 8 נקראו לחזור לגור בארמון…

הוא שירת כטיס קרב בחיל האוויר הסעודי, עד שנפצע בגבו בהתרסקות מטוסו ב 1977.
את הקריירה הפוליטית שלו החל שנה לאחר מכן, כשליח האישי של המלך, וניהל מאחורי הקלעים את המהלכים הסעודים מול מסדרונות הממשל האמריקאי, מול הבית הלבן בתקופת הנשיא קרטר, ומול הפנטגון, שהביאו להסכמת ארה"ב למכירת מטוסי ה F15S.
היה שגריר סעודיה בארה"ב משנת 1983 עד שנת 2005,
מזכ"ל המועצה לביטחון לאומי משנת 2005 עד 2015,
וכן שימש כראש המודיעין הסעודי בין 2014 ל 2016.

 

לסיום אבקש מכם לצפות לעתיד במבט לאחור

אחזור ואציע לכם, להמשיך להקשיב לדברים שנאמרו, ולדברים שיאמרו בזמן הקרוב, לנסות להבין את הסיבות לדברים, מה המקור לדברים, ולנסות להבין מה הכיוון הנראה כשבוחנים את הנאמר.

לעניות דעתי קוראים יקרים, אנו נמצאים בתקופה בה מתחוללים שינויים היסטוריים, אשר ישפיעו על האזור ועל העולם כולו, בדרך עמוקה ויסודית, ותהליכים שכבר הפכו גלויים, יובילו לתמורות מרחיקות לכת ביחסי מדינות המזרח התיכון.

ובינתיים אמשיך בשליחותכם הקוראים, ללמוד את המתרחש, להביא לכם את העובדות על המתרחש, מנקודת המבט של איך אני רואה את הדברים, מזווית קצת אחרת, עם מעט רקע וצבע, קצת היסטוריה וקצת תרבות, ואת הסיפור שמאחורי הסיפור, כי לא לחינם נקרא הערוץ: מבט למזרח התיכון.

קרדיט: אביעד, מקבוצת נציב, ערוץ הטלגרם מבט למזרח התיכון