ההכרזות של פרסי נובל לשנת 2020 החלו- נובל לרפואה:גילוי נגיף הפטיטיס C

שבוע ההכרזות של פרסי נובל לשנת 2020 נפתח היום עם ההודעה כי המדענים האמריקאים, הארווי אלטר וצ'רלס רייס, והמדען הבריטי מייקל הוטון הם הזוכים פרס נובל לרפואה על גילוי נגיף הפטיטיס C.

הפטיטיס C - וכל מה שצריך לדעת על הפטיטיס - אגוגו מגזין בריאות

ועדת הפרס השבדית הודיעה כי אלטר (85) מהמכונים הלאומיים לבריאות של ארה"ב, רייס (68) מאוניברסיטת רוקפלר בניו יורק והוטון מאוניברסיטת אלברטה בקנדה יקבלו את הפרס היוקרתי על "תרומה מכרעת למאבק בהפטיטיס, בעיית בריאות משמעותית בעולם שגורמת לשחמת ולסרטן כבד בבני אדם ברחבי העולם". כל אחד מהם יקבל שליש מהפרס בשווי 10 מיליון קרונות שבדיות ב-10 בדצמבר, כאשר הטקס יתקיים תחת מגבלות הקורונה.

נגיפי ההפטיטיס A ו-B, שגורמים למחלות כבד, היו מוכרים כבר משנות ה-40, אולם מקרים נוספים של הפטיטיס עוררו חשד שישנו נגיף נוסף. המחקרים של שלושת הזוכים תרמו לגילויו של נגיף ההפטיטיס C, שלפי ארגון הבריאות העולמי נדבקו בו יותר מ-70 מיליון בני אדם ברחבי העולם והוא גורם למותם של כ-400 אלף בכל שנה.

אלטר הצליח לזהות שהזן של הפטיטיס C שונה משני הנגיפים הקודמים, הוטון הצליח לבודד את הגנום של הנגיף החדש ורייס ניתח את הגנום וגילה שהוא יכול לגרום למקרים בלתי מוסברים של הפטיטיס שמועבר באמצעות עירוי דם.

"לפני עבודתם, הגילוי של נגיפי הפטיטיס A ו-B היוו צעדים קריטיים קדימה, אבל מרבית מקרי ההפיטיטיס בדם נותרו ללא הסבר", ציינה הוועדה. "הגילוי של נגיף הפטיסיס C שף את הגורם למקרים הנותרים של הפטיטיס כרוני ואפשר לבצע בדיקות דם ולפתח תרופות חדשות שהצילו את חייהם של מיליונים".

פרס נובל ברפואה מוענק לשלושה חוקרים על תגלית נגיף הפטיטיס C - כלכליסט

קרדיט: ד״ר חיים איסרוביץ, ערוץ מבט עולמי בטלגרם