מצב טרגי במחוז דרעא שבדרום סוריה … מאבק רוסי-איראני, רעב וחיסולים!

תושבי מחוז דרעא נמצאים תחת מצב של רעב, חיסולים, שבריריות המשטר הסורי, הסכסוך הרוסי-איראני והמיליציות, שמחירם משולם על ידי העם הסורי, כך עולה מהדו"ח הטרגי של המצפה הסורי לזכויות אדם.

'שליטה לכאורה'

נפת דארעא, בדרום סוריה, עדיין עדה לסכסוך בין רוסיה באמצעות זרועה המיוצגת על ידי גייס 5 מחד, ואיראן באמצעות מיליציות מקומיות שלה מאידך, על רקע "שליטה לכאורה" של כוחות ממשלת סוריה, מאז חזרתם לדרום-מערב המדינה באמצע 2018.

חיסולים סיטונאיים

מספר אירועי החיסול בדרעא בספטמבר האחרון הגיע ליותר מ -21, שרובם כוונו לאנשים השייכים לכוחות המשטר ולשירותי הביטחון שלו. באשר לפעולות פיצוץווונדליזם שהופנו כלפי אזרחים, מספרם הגיע לכ -5, כמו כם כוחות המשטר המשיכו להפר הסכמים באמצעות המשך מעצרים שרירותיים כמו גם החטיפות המחריפות במחוז, בתקופה בה "האזרח הסורי בדרעא סובל מביטחון תזונתי  מינימלי  וחיים בתנאים הכלכליים הרסניים – כך על פי דיווח של המצפה הסורי לזכויות אדם.

הוא הוסיף: "מספר הפיגועים וניסיונות החיסול בדרעא בצורות ובשיטות שונות באמצעות פיצוץ מטעני חבלה, מוקשים, כלי רכב ממולכדים וירי שבוצעו על ידי תאים חמושים בתקופה מיוני 2019 עד סוף ספטמבר 2020 הסתכם ביותר מ- 698 פיגועים והתנקשויות, בעוד שמספר ההרוגים במהלך ניסיונות אלה הגיע באותה תקופה ל- 460. מהם: 126 אזרחים, בהם 12 אזרחיות ו -15 ילדים, בנוסף ל -210 אנשי כוחות המשטר והמיליטנטים הנאמנים לה ומשתפי פעולה עם כוחות הביטחון, ו -79 מלוחמי מיליציות המורדים שעשו סולחה עם המשטר, והם הצטרפו  לשורות שירותי הביטחון של המשטר, בהם מפקדים לשעבר, 23 מהמיליציות סוריות המזוהות עם "חיזבאללה" הלבנוני והכוחות האיראניים, בנוסף ל- 22 מהגייס 5.

הפגנות

המצפה תיעד את פרוץ 5 הפגנות עממיות בדרעא בספטמבר, בעיר אלחיראק שבפרברים המזרחים של דארעא שם המפגינים חסמו כבישים ושרפו צמיגים, ומספר מהם הקיפו מחסום השייך לאגף המודיעין של חיל האוויר, "בתגובה למעצר כוחות המשטר של אדם קשיש בן 70 שהיה בדרכו לעיר איזרע, שם יצאו עשרות מתושבי דרעא לברר על גורלם של עצורים בבתי הכלא של המשטר, והמפגינים האשימו את כוחות המשטר בחטיפות בדרעא.

בעיר אלחרק צולמו עשרות מפגינים, שקראו להפיל את המשטר הסורי, ו"האשימו את המשטר בבידוי משברי הדלק והלחם במחוז דארעא, כשהם נושאים כרזות נגד המשטר ".

ב -24 באותו חודש הפגינו תושבי שכונת טאריק אל-סאד בעיר דרעא "נגד חטיפות, חיסולים, בריונות וטרור שכוחות המשטר נוהגים, ודרשו להסיר את הסגר הביטחוני ממחוז דארעא."

ב -25 בספטמבר הצביע "המצפה הסורי" על הסולידריות של תושבי הערים והעיירות באזורים הכפריים של דארעא. כמו אליאדודה וג'אסים עם תושבי העיירה כנאכר באזור הכפרי של דמשק, שם אלמונים חילקו עלוני נייר שקראו לשחרר את העצורים בכנאכר, מנגד שירותי הביטחון של המשטר עצרו שלוש אזרחיות מהעיר מסיבות לא ידועות.

גיוס ופשיטות

ב- 13 בספטמבר דיווח המצפה כי התחדשו ההתנגשויות בין גברים חמושים מגייס 5 הפרו-רוסי מצד אחד, לבין חמושים משבטים מקומיים בצד השני בעיירה אלצור שבפרבריה  המזרחיים של מחוז דרעא שהסתיים ב-2 הרוגים מגייס 5 והביא את 2 הצדדים להסעיק תגבורות לאזור. ב -18 בחודש שעבר  בעיירה אום אלמיאד'ין באזור הכפרי המזרחי של דרעא, ארעו שוב עימותים אלימים  בין אנשי הביטחון הצבאי של המשטר הסורי לבין חמושים .

הכוחות האיראניים והמיליציות הנאמנות להם המשיכו את פעולות הגיוס שלהם בדרום סוריה באמצעות מספר שיטות, כמו "נדיבות חומרית ומשחק בצד העדתי של אזרחי סוריה, המגוייסים הצטרפו ל- "גדודי אל-ארין" של חטיבת 313, הממוקמת צפונית לדרעא, ואחרים הועברו למרכזי אימון באזור הלג'ה ואזורים אחרים באזורים הכפריים של דארעא, חאן ארנבה ואל-בעת ' שבאזור הכפרי של קונייטרה קרוב לגבולות הגולן הסורי הכבוש.

המצפה מעריך כי מספר המתנדבים שהאיראנים והמיליציות הנאמנות להם הצליחו לגייס בדרום סוריה עלה ליותר מ -7,400 לוחמים.

בתחילת ספטמבר תיעד המצפה את התקיפות הישראליות על אתרי כוחות המשטר באזורים הכפריים של דמשק ודרעא, שם הם תקפו את אזור איזרע, גדוד נאמר, גדוד קרפא, ותל מחג'אה באזור הדרעא הצפוני-מזרחי, שם נמצאו גם כוחות חיזבאללה הלבנוניים.בתקיפות אלו נהרגו 10 אנשים, מהם 3 מכוחות המשטר, כולל קצין בהגנה האווירית, ו -7 מהכוחות הנאמנים לאיראן ו"חיזבאללה "  מלאומים שאינם סורים.

המצפה אמר בדו"ח: "צפוי כי הכאוס הזה יימשך יחד עם הסכסוך בין העדות המתחרות, כמו כוחות המשטר, הכוחות האיראניים והצד הרוסי המיוצג על ידי גייס 5, בנוסף להפרת המשטר את התחייבויותיו  כלפי אזרחי דרעא, וגם עצרו אותם והתעללו בהם ובזזו את רכושם, בנוסף לרצונה של רוסיה להציק לישראל שתתמוך בהשפעתה בסוריה על חשבון הנוכחות האיראנית שם, כמו גם הניסיון לערער את השפעת כוחות המשטר והמיליציות.

פריסת הכוחות השונים בדרום סוריה ולאורך גבול הגולן עם ישראל: