"משמרות המהפכה הסורים" – איך האיראנים עובדים בדיר א-זור שבמזרח סוריה?

"לפני כחודשיים המיליציה הסורית שהקימו משמרות המהפכה האיראנים בדיר א-זור יישבה את מעמדם של שני אנשים מהאזור המשרתים בשורותיה.

ובפירוט: כוחות ההגנה הלאומיים של המשטר הסורי עצרו את שני האנשים שפעלו בעבר בשורות הצבא הסורי החופשי, והמיליציה, בתמיכת איראן , התערבו והחזירום  לשורותיהם, "האירוע הזה מסופר על ידי הפעיל אחמד מוחמד (שם בדוי לצרכים ביטחוניים) מהאזור הכפרי של אל-מיאדין במחוז דיר א-זור, כדי להוכיח ש"כל מי שעובד עם האיראנים באזור מקבל חסינות מהם."

אחמד ממשיך בהצהרתו בפני סוכנות החדשות "רציף 22" – رصيف22 באומרו: "המשטר ומיליציותיו אינם יכולים לתקוף אף אחד שעובד עם האיראנים. זה  החסינות שתעודות שלהם מעניקות למקורבים להם."

ראשית הנוכחות האיראנית

מאפייני הנוכחות האיראנית החלו עם פתיחת הקרבות לגירוש דאעש בשנת 2017, כאשר מפקד "כוח קודס" במשמר המהפכה האיראני, קאסם סלימאני, הופיע בווידיאו קליפ שפנה בפקודות בשפה הפרסית לחיילים שהוצבו בסמוך לעיר אלמיידאן.

מייסד ומנהל רשת החדשות  "דיר א-זור 24" עומר אבו ליילה אמר לרשת רציף 22: "למעשה איראן ומשמרות המהפכה, יחד עם מיליציות אחרות כמו אלפטימיון, אל-נוג'בה, וחיזבאללה הלבנוני ניהלו קרבות נגד דאעש באזור הכפרי המזרחי של דיר אזור, וזה מה שדיווחו לנו משתפי הפעולה בשטח ואישרו גם דיווחים מרשתות התקשורת הערביים והבינלאומיים והמציאות מאששת זאת. כיום, אל-מיאדין, אלבוקמאל ואזור הכפרי שלהם נמצאים בבירור בשליטת האיראנים.

אבו ליילה ממשיך: "מיליציות איראניות הצליחו להרחיב את שליטתן באזור, כך שחלקם של כוחות המשטר הסורי ומיליציותיו הפך משני, ולפני כן התרחשו עימותים בין המיליציות הנתמכות על ידי איראן לבין המשטר הסורי על רקע ניתוק החשמל על ידי  המשטר לכמה שכונות בהן האיראנים והמיליציות שלהם מאכלסות בצפיפות."

לדברי מנהל הרשת, אזורי ההשפעה מתחלקים כדלקמן: האזור מאלבוקמאל בגבול סוריה-עיראק ועד אל-מיאדין נמצא בשליטת איראן, ומאל-מיאדין לעבר דיר עזור, העיר מחולקת בין האיראנים, כוחות בטחון סורים ורוסיה.

בהקשר זה, מוחמד מסביר כי אין נוכחות קבועה של מפקדי צבא איראנים במחסומים, וכי תפקידם העיקרי הוא לפקח ולהעריך את העבודה. שכונות אלה, ובמיוחד הרחובות שבהם ממוקמת המפקדה, סגורות לתנועה, ואנשים שאינם מהצבא אינם מורשים להיכנס אליהם, והם יכולים לשהות רק בשכונות האזרחיות ".

מאפייני הנוכחות האיראנית

"איראן שיקמה את המקדש הקדוש של עין עלי, שהוא קדוש לאנשי העדה השיעית, ויש עולי רגל מעיראק ומאיראן המבקרים בהיכל המשוחזר", לדברי הפעיל מדיר א-זור.

אבו ליילה הוסיף, "לא קשה לגלות את נוכחותם של האיראנים בדיר א-זור, מכיוון שהם אינם מדברים ערבית היטב, ולעתים קרובות הם מלווים על ידי מתורגמנים בזמן שהם מסתובבים בשווקים ובמחסומים, זה בקשר לאנשי הצבא. באשר לארגונים האזרחיים הפועלים בתחום סיוע וחלוקת סיוע, הם מופיעים בשמם הגלוי ובסימני זיהוי  ברורים מאוד. "

אבו ליילה מסביר כי העמותות הפעילות ביותר באזור הן "ג'יהאד אל-בינה", "אל-רדואן" ו"אל-חוסיין " המחלקות סיוע לאזרחים, והכיתוב בשלטים – " מתנת העם האיראני לאנשי דיר-א-זור "נכתב לעתים קרובות עליהם.

בתורו, מושל דיר א-זור לשעבר, המזוהה עם האופוזיציה הסורית, אנאאס אל-פאתח, מתאר את הנוכחות האיראנית באזור כמדינה בתוך מדינה באומרו: "המטרה של איראן היא למעשה ליישם את רעיון המדינה בתוך המדינה, ולכן היא הקימה מיליציה לפני שנה וחצי, כולם על טהרת הסורים,עד שיהיה לחץ מספיק אפקטיבי  כדי להוציא את איראן מהאזור, תראה אנשים אמיתיים מהאזור המחבקים את הכת השיעית. "

הם, על פי אל-פתח, מביעים את עצמם פוליטית באמצעות משהו שנקרא "משמרות המהפכה הסורים" –  "الحرس الثوري السوري" , שיש לו קשרים טובים עם איראן, ולכן "אי אפשר למגר אותו, וזה כמו מודל החיזבאללה בלבנון, כלומר הוא עבר ממצב של מלחמה למצב של פוליטיקה. משמרות המהפכה, אמנם עוד מבצע כמה מהלכים צבאיים, אך מטרתו תהיה שליטה על השטח ולא קרבות צבאיים.

אל-פתח הסביר לרשת רציף 22: "מידיעתנו  על הטיפול הקודם של האיראנים בלבנון, המציאות הסורית, השינויים הקיימים והלחץ האמריקני עליהם נראה כי המטרה להקים את משמרות המהפכה היא הרצון של איראן להקים קבוצה שיש לה את היכולת להשיג בסיס עממי כמו חיזבאללה בלבנון."

בהקשר זה, מנהל רשת "דיר א-זור 24" מוצא כי האיראנים נוהגים במדיניות דומה לזו של דאעש באזור. לדבריו: "הסורים בשורות הכוחות האיראנים מייצגים את הדימוי שכולם מדברים בכל הנוגע לערבויות ולשמירה עליהם. הם מגייסים סורים באמצעות מספר שיטות, הכולל קשר ישיר על ידי קיום פגישות עם זקני השבט ודחיפתם להניע את הצעירים שלהם להצטרף למיליציה, או באמצעות מתווכים המתקשרים עם תושבי האזור המתגוררים מחוץ לסוריה.

רשת רציף-22 הצליחה לתקשר ,באמצעות מתווך, עם אחד הבכירים ב-"משמרות המהפכה של דיר א-זור", שאמר: "המטרה העיקרית של הקמת משמרות המהפכה בדיר א-זור היא לתת לאנשי האזור את האפשרות להגן על עריהם וכפריהם, לאחר שארגוני טרור כמו אל-נוסרה ודאעש זרעו הרס באזור." הוא הוסיף, "בכל מקרה, לנו, בני האזור, יש כוח צבאי ופוליטי שמייצג אותנו, זה גם יותר טוב מזה שהאמריקאים באים לשלוט בנו כמו על שאר האזורים."

הבכיר ממשיך: "האדם שרוצה להצטרף אלינו יכול לבקר במרכזים שלנו הפזורים בערים המרכזיות ולהגיש בקשה להיצטרף . באשר לאלה שהשתתפו בעבר בארגוני טרור, עליהם לספר את כל מה שעשו קודם לכן, והם מקבלים כרטיסי חבר לאחר מכן. די להם להציג אותם בכל מחסום או מטה ביטחוני כדי שלא ייעצרו, והמטרה לכך היא לתת אמון למי שחושש לחזור. "

עומר אבו ליילה מסביר: "בנוסף לפיתויים אחרים כמו חסינות ביטחונית וחזרה להתגורר בערים שלהם, מיליציה זו מעניקה לחבריה סכומים הנעים בין 150 ל -300 דולר לחודש, תלוי במשימות שמבצעים המצטרפים."

הניסיון להקים בסיס עממי

דיווחים שפרסמו כלי התקשורת המקומיים בדיר א-זור מראים שיש תנועה ברמה אחרת, מלבד זו הצבאית. לפני מספר חודשים פרסם אתר "פרת פוסט" סרטון קליפ שלדבריו היה טקס חנוכת מרכז התרבות האיראנית בעיירה סביח'אן – صبيخان שבאזור הכפרי המזרחי של דיר א-זור, בנוסף למתן מלגות לצעירים מהאזור המעוניינים ללמוד באיראן.

עומר אבו ליילה מסביר: "איראן ומיליציותיה הפרוסות באזור והתושבי המקום מתקרבים, על ידי הפצת סיוע ואישור כי מדובר במתנה של העם האיראני לאנשי דיר א-זור. היא הקימה גם בית חולים בעיר אלמיידין המספקת תרופות לבני המיליציות הנתמכות ע"י איראן, ובמיוחד ללוחמי משמרות המהפכה של דיר א-זור. זה מהווה גורם מפתה, בהתחשב בכך שהאזור חסר שירותים אלה מכיוון שמתקנים רפואיים הושמדו במהלך הקרבות עם דאעש. "

מוחמד אומר, "האיראנים רגישים לאופי החברה. למשל, הם לא אונסים אנשים להמיר דתם לזרם השיעי, אבל ישנם מטיפים שפוגשים אנשים ורוצים שיעשו זאת, בנוסף להעביר שיחות כאלה דרך פגישות של בכירים איראנים עם זקני השבטים."

הוא ממשיך, "אזרחים מותשים ממלחמה ארוכה מנסים להתמודד עם המצב הקיים. אין להם את היכולת לגרש את איראן גם אם הם רוצים, ומנגד הם לא רוצים לעזוב את בתיהם ולגור במחנות פליטים, כלומר הם בוחרים בין שני דברים שהכי גרועים".

חשיבותו של מחוז דיר א-זור לאיראן

האזור הכפרי המזרחי של דיר א-זור היה עד לתנועות צבאיות אינטנסיביות ולהיתפרסות מחדש של המיליציות הנתמכות ע"י איראן, לאור דבקותה של ארצות הברית באזורים הכפריים בצפון ובצפון-מזרח המחוז, במיוחד לאחר שוושינגטון הודיעה כי היא נשארת בסוריה במטרה למנוע את תחייתו מחדש של דאעש או את השתלטות דאעש , או איראן או המשטר הסורי במקורות הנפט באזור.

אל-פתח מגלה כי לאיראן יש מטרות עתידיות מכיוון ש"משמרות המהפכה של דיר א-זור" אינו מיועד לנהל קרבות צבאיים, אלא ליצור תנועה בעלת אופי פוליטי ועממית  המשננת סיסמאות התנגדות ובמיוחד כלפי מדינות המפרץ, כמו שכל זרם הנאמן לאיראן חייב להכריז על עוינותו כלפי סעודיה ומדינות המפרץ בעלות בריתה".

מייסד ומנהל רשת "דיר א-זור 24" מסביר כי "דבקות איראן באזור דיר א-זור נובעת ממיקומה האסטרטגי. מעבר הגבול באלבוכמאל עם איראן הוא הקשר בין האחרונה לבגדאד, עובר דרך דמשק ומגיע לביירות, וזה המסדרון הראשי דרכו שולחת איראן תמיכה לוגיסטית לסוריה ומאבטחת דרך יבשתית.

" כדי להעביר סיוע לחיזבאללה בלבנון", הוא נזכר: "היינו עדים עד כה להפצצה ישראלית על אתרים איראניים במדבר אלבוכמאל, וזה מעיד על כך שהמעבר משמש אפיק מעבר לחסידי איראן בסוריה ובלבנון."