המשותף בין חשיפת אתרי טילי החיזבאללה בביירות והמו"מ על הגבולות- דעה

השטן נמצא בפרטים הקטנים או עד כמה חשובה התמונה הכוללת.

ב-25/09 אהוד יערי מפרסם לראשונה על תחילת משא ומתן "אחרי החגים" בין ישראל ללבנון על יישוב מחלוקת הגבולות. המו"מ אמור להתנהל עם הסכמה שבשתיקה מצד חיזבאללה.

ב-29/09 מנהיג חיזבאללה היה אמור לנאום ולהתייחס כצפוי, לנושא. ברור היה שהתגובה תהיה איומים על כל מי שרק יעז להיכנס למו"מ מול ישראל שנואת נפשו.

באותו יום, 29/09, כמה שעות לפני הנאום, נתניהו מפרסם מפות והוכחות בעצרת האו"מ לפעילות חיזבאללה סביב אתרי תשתיות מאוד רגישים בביירות. אם לפני 4/08 בודדים בלבנון היו שמים לב לפרסום כזה, אחרי הפיצוץ המחריד, התמונה השתנתה לגמרי.

כמה שעות חולפות ובנאום נסראללה כבר לא מדבר על מגעים עם ישראל או הגבולות, אלא, איך לומר, פותח חברה לסיורי אח"מים…..
בנוסף, בשעות אחרונות, אנחנו מקבלים אישור רשמי לידיעה על מגעים מאחורי הקלעים מפי יו"ר הפרלמנט בלבנון, שהכריז היום אודות מתווה השיחות על הגבול הימי בין ישראל ללבנון.

התייחסות מיידית של נסראללה עד כדי ביצוע שינוי מהותי, תוך שעות ספורות, בתוכן הנאום, ארגון הסיור וכד' מעידה על פגיעה מאוד כואבת בליבת הארגון. בנוסף לנזק נקודתי של חשיפת האתרים, ישנה כאן חשיפה של דפוסי פעולה, שבעצם ארגון הסיור חיזבאללה כאילו אשרר אותם, כמו שימוש באתרים אזרחיים ובאתרי תשתיות רגישים כמגן נגד תקיפות אפשריות, והטלת חשדות כבדים בקרב הצמרת המבצעית מי ואיך מנהל מגעים עם האויב ואיזה עוד מידע דלף החוצה.

כהערת אגב, יש לציין שמה שעומד מאחורי המשא מתן הוא מחלקת על האזור המשותף לישראל ולבנון במים הכלכליים ועל עתודות הגז הקיימות לפי חלק מהתחזיות. ראוי לציין גם את עצם ניהול מו"מ על הגבולות שמעיד על כך שלבנון מכירה בקיומה של ישראל כמדינה ריבונית.

ביצוע החשיפה מסוג הזה, מטבע הדברים מסכן במידת מה גם את הצד החושף ואת שיטות הפעולה, אך העצם העובדה מלמדת עד כמה הצדדים המעורבים (ישראל, ארה"ב, צרפת ולדעתי גם לבנון) נותנים משנה תוקף למו"מ העתידי.
החשיפה המכוונת של אתרי ההתנגדות השיעית בביירות באה לרמוז באופן, שלא משתמע לשתי פנים, שעל חיזבאללה לשתוק בזמן הקרוב ולא להשמיע שום תגובה לגבי המו"מ על הגבולות בין ישראל ללבנון, אחרת יבואו חשיפות נוספות, מבמה זו או אחרת. חשיפות שיציגו את הצמרת המבצעית ואת ההנהגת חיזבאללה במערומיה. ישנו רצון שהמו"מ יתנהל בשקט, בלי רעשי רקע מכיוון הבונקר בדאחייה. אחרי שתהיה התקדמות, כבר יהיה מאוחר מדי בשביל נאומים חוצבי להבות או הבעת התנגדות.

תמונה

קרדיט על תמונת השער : AP

קרדיט: ערוץ הטלגרם "המוח'בראת"