ממשלה חדשה בבלגיה לאחר 500 ימי שיתוק פוליטי

אלכסנדר דה קרו, שר הכלכלה הנוכחי של בלגיה ובן למשפחה פוליטית ותיקה מחבל פלנדריה דובר ההולנדית, יושבע מחר לראש הממשלה החדש של המדינה, ובכך יסתיימו קרוב ל-500 יום של שיתוק פוליטי מאז הבחירות הכלליות האחרונות.

במסגרת ההסכם שגובש לפנות בוקר תוקם ממשלה המבוססת על שבע מפלגות – הסוציאליסטים הפלמים והפרנקופונים, הירוקים, הליברלים והנוצרים-דמוקרטים הפלמים. הם זכו לכינוי "קואליציית ויוואלדי" על שם צבעי המפלגות (אדום, כתום, ירוק וכחול) שמזכירים את היצירה "ארבע העונות" של המלחין הידוע. ההשבעה תתקיים בארמון המלוכה מחר בבוקר.

את השיחות הובילו דה קרו, חבר המפלגה הליברלית הפלמית, ופול מגנט, מנהיג המפלגה הסוציאליסטית של דוברי הצרפתית, אולם בסופו של דבר הוחלט שדה קרו, נציג דוברי ההולנדית, יקבל את ראשות הממשלה מאחר ששארל מישל, שעמד בראש הממשלה הקבועה האחרונה, היה דובר צרפתית.

דה קרו (44), שימש מנהיג המפלגה הליברלית בין 2009 ל-2012. הוא כיהן כסגן ראש הממשלה מאז אוקטובר 2012, כאשר במקביל הוא החזיק בתיק שר הפנסיות בין 2012 ל-2014, והחל מדצמבר 2018 הוא שימש שר הכלכלה. אביו הוא הרמן דה קרו, לשעבר שר בממשלה ויו"ר בית הנבחרים הבלגי, וגם סבו היה מעורב בפוליטיקה המקומית הבלגית.

ההסכם החדש עורר את זעמן של מפלגות הימין הפלמיות, שזכו ברוב הקולות בפלנדריה בבחירות הכלליות במאי 2019. "אנחנו נילחם בהם ביבשה, בים ובאוויר", צייץ תיאו פרנקן, חבר פרלמנט מטעם הברית הפלמית החדשה, שקרא לתושבים להניף את הדגל הפלמי. עמיתו למפלגה, פיטר דה רובר, צייץ בכעס: "תושבי פלנדריה יכולים לשלם, אבל לא להחליט". מנהיג מפלגת הימין הקיצוני, וולאמס בלאנג, טום ואן גריקן, הכריז כי מפלגתו "מוכנה לארגן את ההתנגדות".

המשבר הפוליטי החל בדצמבר 2018, כאשר חברי הברית הפלמית החדשה פרשו מהממשלה של שארל מישל על רקע התנגדותם לחתימה על האמנה הבינלאומית להגירה. מישל התפטר והמשיך לעמוד בראש ממשלת מעבר לקראת תאריך הבחירות המקורי במאי 2019. המלך פיליפ העניק מנדט לשורה של פוליטיקאים שונים שניסו להקים ממשלה, אולם נכשלו, ובמקביל כיהנה בשנה האחרונה ממשלה זמנית בראשותה של סופי ווילמס, האישה הראשונה בתפקיד וגם היהודייה הראשונה בתפקיד.

בלגיה: ראש ממשלה חדש הושבע במקום ון-רומפוי

קרדיט: ד״ר חיים איסרוביץ, ערוץ מבט עולמי בטלגרם